بیش از 14 هزار ولادت در گیلان ثبت شده است
کد خبر: 4191297
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
در 9 ماه نخست امسال؛

بیش از 14 هزار ولادت در گیلان ثبت شده است

مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه تعداد ۱۴ هزار و ۵۲۹ واقعه ولادت در استان ثبت شده است، گفت: هفت‌هزار و 468 واقعه مربوط به پسران و هفت‌هزار و 61 واقعه مربوط به دختران است.

نوزاد

امیر حسن زاد، مدیرکل ثبت احوال گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به جدیدترین گزارش وقایع حیاتی استان گیلان در سال‌جاری، اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال، تعداد ۱۴ هزار و ۵۲۹ واقعه ولادت را ثبت کردیم که هفت‌هزار و 468 واقعه مربوط به پسران و هفت‌هزار و 61 واقعه مربوط به دختران است.

وی ۷۷ درصد وقایع ولادت را شهری و ۲۳ درصد را روستایی دانست و افزود: از این تعداد واقعه ولادت، ۲۵۵ مورد ولادت دو قلو و ۶ مورد ولادت سه قلو داشتیم. بیشترین ولادت‌ها مربوط به مادران در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال با تعداد چهار هزار و 264 واقعه است، میانگین سن مادران در ۹ ماهه امسال ۳۰ سال بوده و همچنین پنج سال اول ازدواج بیشترین آمار ولادت‌ها را به خود اختصاص داده است.

حسن زاد از ثبت ۱۴ هزار و ۳۶ واقعه وفات از ابتدای سال تا پایان آذرماه امسال خبر داد و گفت: هفت‌هزار و 711 واقعه مربوطه به مردان و 6 هزار و 325 واقعه مربوط به زنان است؛ در هفت ماهه ابتدای سال‌جاری هشت‌هزار و 725 مورد ازدواج داشتیم که هفت‌هزار 586 مورد شهری و یک‌هزار و 139مورد روستایی است، همچنین میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸ و برای زنان ۲۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان شاخص سالخوردگی در کشور را سن بالای ۶۵ سال دانست و تصریح کرد: در این شاخص نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به جمعیت زیر ۱۵ سال را محاسبه می‌کنیم؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت زیر ۱۵ سال، چند نفر در سنین بالای ۶۵ سال هستند. این شاخص در گیلان و کشور به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری، املش پیرترین شهرستان گیلان است، افزود: براساس آمارهای اداره‌کل ثبت احوال استان، شهرستان‌های فومن، رودسر، شفت، املش و لاهیجان به ترتیب پیرترین شهرستان‌های گیلان هستند و همچنین تالش جوان‌ترین شهرستان گیلان محسوب می‌شود.

حسن‌زاد از الکترونیکی شدن صدور گواهی ولادت با همکاری وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: تا پایان ماه جاری، گواهی ولادت به صورت الکترونیکی صادر می شود. صدور گواهی وفات الکترونیکی نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی پایگاه سببی - نسبی اداره‌کل ثبت احوال استان، بیان کرد: به زودی این پایگاه راه اندازی می‌شود و همچنین تا پایان ماه جاری اتاق وضعیت گیلان را افتتاح می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت صدور کارت‌های ملی هوشمند در گیلان گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه کارت ملی هوشمند در گیلان تحویل هم استانی‌ها شده و ۱۶۰ هزار قطعه کارت در صف صدور است؛ البته ۳۶ هزار قطعه کارت در دفاتر و ادارات تابعه آماده تحویل بوده و از هم استانی‌ها می‌خواهیم برای دریافت کارت مراجعه کنند.

حسن زاد تعویض شناسنامه را الزامی ندانست و بیان کرد: ۵۶ درصد شناسنامه‌های موجود در دست مردم استان مکانیزه شده و آماده تعویض شناسنامه‌های قدیمی هستیم.

انتهای پیام
captcha