رونمایی از کتاب «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا»
کد خبر: 4190639
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
در حاشیه هجدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن صورت گرفت

رونمایی از کتاب «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا»

در حاشیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم کتاب «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم جمعه هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۹ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سخنرانی حسن رحیم‌پورازغدی و حضور جمعی از مدیران قرآنی، اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در حاشیه این مراسم از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن (نبأ)» و همچنین «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا» رونمایی شد. در ادامه به معرفی کتاب دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا می‌پردازیم.

موضوع این کتاب آداب دعاخوانی و شیوه اجرای هنری آن است. مؤلف این اثر سیدعباس انجام و صاحب اثر شورای عالی قرآن است.

مخاطبان این اثر دعاخوانان مجلسی و رسانه‌ای عنوان شده است و هدف تهیه آن آشنایی با جایگاه هنر دعا‌خوانی و آداب و اصول اجرای اثربخش آن معرفی شده است.

شورای عالی قرآن علاوه بر تحقیق و پژوهش در علوم و فنون قرائت و عرضه آن‌ها، در خصوص سایر نغمات الهی، ازجمله دعا و مناجات‌خوانی و ترویج و تسهیل آن نیز مأموریت و مسئولیت دارد.

از این رو پرداختن به این موارد، می‌تواند بایسته‌های نظری و اجرایی خوانش دعا را برای دعاخوانان هنرمند تبیین کرده و از این طریق، مقدمه و بستر اقبال و توجه عموم مردم به این گنجینه ارزشمند ارتباط با خداوند را فراهم آورد.

این کتاب حاوی سه فصل است که فصل اول آن به تعاریف، اهمیت، آداب دعا و نکات مورد نیاز دعاخوانان اختصاص دارد و فصل دوم آن به مباحث فنی و هنری از جمله صحت قرائت و تجوید دعا، قطع و وصل‌ها (وقف و ابتدا)، صوت و لحن در خوانش دعا می‌پردازد. فصل سوم، آن نیز شیوه‌ها و سبک‌های دعاخوانی را بیان می‌کند.

یادآور می‌شود در آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که چهارشنبه، ششم دی ماه برگزار شد از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha