معرفی کتب رونمایی شده در هجدهمین نشست شورای عالی قرآن
کد خبر: 4190434
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

معرفی کتب رونمایی شده در هجدهمین نشست شورای عالی قرآن

دو اثر قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» در هجدهمین نشست شورای عالی قرآن کریم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر روز گذشته چهارشنبه، ششم دی ماه با تلاوت سیدمحمد حسینی‌پور، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴:۳۰ در حسینیه الزهرای مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در حاشیه این مراسم از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» رونمایی شد. در ادامه به معرفی این دو کتاب می‌پردازیم.

کتاب «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» با دسته‌بندی موضوعی و تحلیل اجمالی و با موضوع تبویب و تحلیل بیانات قرآنی رهبر معظم انقلاب در اجتماعات و دیدار‌های سالیانه قرآنیان منتشر شده است و صاحب این اثر شورای عالی قرآن است.

مخاطبان این اثر قاریان، حافظان، مسئولان نهاد‌های قرآنی کشور و صدا و سیما هستند. هدف از تهیه این کتاب ابلاغ رسای منویّات و توصیه‌های رهبری معظم به مراجع ذی‌ربط بیان شده است.

این کتاب مشتمل بر بیانات مقام معظم رهبری، طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۲ در جمع قرآنیان و دیدار‌های اختصاصی آنان با معظم‌له است که با تبویب و دسته‌بندی موضوعی، در هشت محور کلی و ۳۴ عنوان جزیی و در نهایت، تحلیل و تعلیق اجمالی این رهنمود‌ها تدوین شده است.

رئوس و محور‌های هشت‌گانه بیانات، در این کتاب عبارت‌ از «اهمیت، انس، تدبر و عمل به قرآن»، «قرآن و آثار آن در جوامع اسلامی»، «قرائت و قاری قرآن»، «آموزش قرآن»، مسابقات، محافل و مساجد»، «جایگاه و وظیفه مراکز قرآنی رسمی و غیر رسمی»، «پژوهش‌های قرآنی» و سایر موضوعات است.

معرفی کتب رونمایی شده درهجدهمین نشست شورای عالی قرآن

کتاب «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم» نیز با موضوع و رویکرد «مهندسی تلاوت قرآن کریم» عنوان دیگر کتاب رونمایی شده است. صاحب این اثر نیز شورای عالی قرآن است و مخاطبان آن قاریان و حافظان قرآن هستند.

هدف از چاپ این کتاب تبیین ابعاد مختلف هندسه تلاوت اعلام شده است. در هفدهمین نشست تخصصی، در سه محور «مفهوم‌شناسی، هدف و ضرورت»، «مبانی و مؤلفه‌ها» و «آسیب‌شناسی» و دوازده عنوان و موضوع مرتبط با مهندسی تلاوت، در منصه بحث و تبادل نظر دقیق اساتید فن قرار گرفت و حاصل آن به چهار شیوه ارائه و تفصیل محتوا و مطالب این گردهم‌آیی، در قالب کتاب، عرضه شد.

برهمین اساس در این کتاب 11 مقاله از سوی ۱۴ نویسنده، سه میزگرد تخصصی با حضور ۹ استاد، کارشناس و مدیر قرآنی، ایده قرآنی، سخنرانی شامل سه ایراد سخن با حضور سه استاد و مدیر ارشد قرآنی آورده شده است.

عصاره و ماحصل مطالب این کتاب به این شرح است: «یک قاری فنّان قرآن کریم، علاوه بر برخورداری از جنبه‌ها و مؤلفه‌های ظاهری هنر قرائت، از قبیل: اتقان در اداء حروف و کلمات، تسلط نسبی بر قرائات، صوت خوش، تسلط بر الحان مناسب با شأن تلاوت، تصویرگری آیات، مخاطب‌شناسی، آشنایی با اقتضائات زمانی و مکانی، باید خود را مجهّز به جهاز‌هایی از قبیل: معرفت و فهم معنای عبارات و آیات، تزکیه نفس، اخلاص در عمل، خشوع و تواضع، توکل بر خدا، زهد و پارسایی نیز بنماید، تا هندسه تلاوت او، جامع افراد و مانع اغیار باشد.»

انتهای پیام
captcha