آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن برگزار شد
کد خبر: 4190348
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن برگزار شد

آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر امروز چهارشنبه، ششم دی ماه از سوی شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر امروز چهارشنبه، ششم دی ماه با تلاوت سیدمحمد حسینی‌پور، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴:۳۰ در حسینیه الزهرای مجتمع امام خمینی(ره) تهران آغاز شد.

در ابتدای این نشست و پس از پخش سرود ملی کشورمان و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن طی سخنانی گفت: در هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که امسال با حمایت و همراهی دوستان ما در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، موضوع «اثرگذاری تلاوت بر مخاطب» در دستور کار است.

وی با بیان اینکه اساس فن و هنر تلاوت به مقصد تأثیرگذاری بر مستمع قرار می‌گیرد و اگر این تأثیرگذاری انجام نشود گویی هدف تلاوت صورت نگرفته است، گفت: طی سال‌های گذشته موضوعات مبتلا‌به جامعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، بررسی شد و امسال هم در طلیعه ماه مبارک رمضان موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب مورد توجه ویژه ایشان قرار گرفت، تا جایی که اهمیت این موضوع را برشمردند و برخی از مصادیق آن را حتی با ذکر مثال‌هایی از قاریان مطرح مصری بیان کردند که حتی این میزان دقت و جزئی‌نگری ایشان در هنر تلاوت، در جمع‌های دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت.

دبیر هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم بیان کرد: با توجه به اهمیت این مقوله در جلساتی که در ماه‌های گذشته برای تعیین محور‌های نشست هجدهم داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که هنر تلاوت قرآن را از زاویه تأثیری که بر مستمع و مخاطب می‌گذارد، مورد توجه قرار دهیم، یعنی در یک مباحثه علمی و کارشناسانه، مؤلفه‌ها و عواملی که موجب افزایش یا کاهش این تأثیرگذاری می‌شود، بررسی کنیم، بر این اساس، موضوع نشست امسال، «اثرگذاری تلاوت بر مخاطب» تعیین شد.

میرزاجانی اظهار کرد: باتوجه به مباحث کارشناسی، جمع‌بندی شد که این موضوع که اهمیت خیلی خاصی هم دارد در دستور کار قرار گیرد و براساس آن فراخوانی را هم منتشر کردیم و علاقه‌مندان می‌توانستند در این موضوع که محور‌ها و ریزموضوعات متعددی داشت، مقالات و مطالب علمی و تحقیقی خودشان را ارسال کنند. همچنین به موازات به تعدادی از صاحب‌نظران و کارشناسان قرآنی سفارش مطلب علمی و مقاله دادیم تا به صورت ویژه‌تر روی موضوع متمرکز شوند. برهمین اساس در این نشست سه روزه، ۱۴ مقاله تخصصی توسط استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم ارائه خواهد شد. همچنین دو میزگرد تحلیلی در دستور کار است.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن ادامه داد: یک میزگرد به نقد و بررسی اقدامات صدا و سیما در زمینه تأثیرگذاری تلاوت بر عموم مردم می‌پردازد که مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و مدیر شبکه رادیویی قرآن به نمایندگی از کل صدا و سیما در این نشست حضور دارند و موضوع را آسیب‌شناسی می‌کنند. میزگرد بعدی وظایف مراکز و نهاد‌های مسئول در فراهم کردن زمینه تلاوت‌های اثرگذار است که در این زمینه آقایان معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و از دوستان شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور خواهند داشت.

وی افزود: مراسم اختتامیه این دوره نیز روز جمعه هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۹ برگزار می‌شود که طی آن در خدمت حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سخنرانی استاد حسن رحیم‌پورازغدی هستیم. همچنین چهار اثر و تالیف پژوهشی در حوزه قرآن نیز در مراسم افتتاحیه و اختتامیه رونمایی خواهد شد که ۲ اثر امروز و ۲ اثر هم در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود.

دبیر هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جریان حرفه‌ای تلاوت ما در کشور رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: بنا به قولی امروز جریان تلاوت کشور در رتبه اول دنیا قرار گرفته و به قول دیگری همپایه مصر در قله قرار گرفته است. موضوعی که تا چند وقت پیش یک رؤیا بود و امروز این رویا به حقیقت پیوسته است.

وی بیان کرد: در این نشست به دنبال فرهنگ‌سازی، بستر‌سازی، ذائقه‌سازی و جریان‌سازی هستیم و این بخش مهمی از کار است. زمانی که یک موضوع مانند تلاوت معنا‌محور یا خشوع در تلاوت، مهندسی تلاوت و ... به عنوان یک دغدغه در سطح مخاطبانش مطرح و در مورد آن‌ها گفت‌وگو می‌شود این بخش مهمی از کار است. البته زمانی که خروجی‌ها مشخص شد، تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم که این‌ها در مقام عمل هم خودش را نشان دهد. همچنین در صدا و سیما با دوستان این موضوعات را به اشتراک می‌گذاریم و درخواست کرده‌ایم که عملیاتی شود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با تأکید بر اینکه باید فعالیتی را در جامعه انجام دهیم که حس اینکه مفاهیم قرآنی در جامعه منتقل شده و خدا با مردم صحبت می‌کند و باب فهم عمومی از قرآن باز شود و رواج پیدا کند، گفت: بایستی نکات تدبیری و تفسیری در تلاوت به هنرمندانه‌ترین روش فراگیر شود و از جزءخوانی‌های ماه مبارک گرفته تا مجالس عمومی، باید این امر لحاظ شود. این فعالیت جلوه‌ای از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که قرآن تنها فقط واژگان نیست بلکه نحوه قرائت، تلاوت و نحوه اثرپذیری را مورد تأکید قرار داده‌اند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد تا درمان آلام جامعه با این اعتنای همه‌جانبه اثر داشته باشد و امیدواریم تجلیات و برکات اهتمام در این جلسه با ماه مبارک رمضان شاهد باشیم. این اهتمام نیرومند را در شکوه مسابقات قرآن شاهد بودیم و امیدواریم در ماه رمضان پیش رو بتوانیم از بهترین فرصت‌ها نهایت استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا، رونمایی از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، پنل‌های تخصصی آن آغاز به کار کرد که در اولین پنل مقاله «نقش قرائات مختلف (نافع، حمزه و...) در تلاوت اثربخش» از سوی حسن احمدی‌زاده و همچنین مقاله «جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار» از سوی محمدرضا ستوده‌نیا و در نهایت مقاله «پیشنهاداتی پیرامون ارتقای نقش صدا و سیما در تأثیرگذاری تلاوت بر مردم» از سوی علی‌اصغر شعاعی و حجت‌الاسلام حسین سلیمانی ارائه می‌شود.

بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

انتهای پیام
captcha