تفسیر روان قرآن برای مردم، هنر است
کد خبر: 4189377
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
یک پژوهشگر حوزه:

تفسیر روان قرآن برای مردم، هنر است

حجت‌الاسلام امین بهرامی با تأکید بر تفسیر روان و ساده قرآن، آن‌ را یک هنر دانست و گفت: ما باید بتوانیم آیات موضوعی قرآن کریم را متناسب با نیازها و دردهای جامعه، به روز و روان برای مردم تفسیر کنیم.

حجت الاسلام امین بهرامی، مؤلف و پژوهشگر حوزهبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر حوزه، شب گذشته، یکم دی‌ماه در جلسه هفتگی تفسیر موضوعی قرآن کریم که با محوریت تفسیر آیات اخلاقی و اجتماعی در مسجد امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، در تفسیر آیه 18 سوره مبارکه ق، به بیان مقدمه‌ای درباره ضرورت و معنای تفسیر قرآن کریم پرداخت و گفت: معنای تفسیر به زبان ساده این است که منظور خداوند از آیات قرآن را به مردم انتقال دهیم. اینکه بتوانیم به زبان مردم سخن بگوییم، هنر است. جای تفسیر و توضیحات علمی و سنگین در حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه نبود جلسات تفسیر قرآن یک ضعف است، تأکید کرد: ما باید بتوانیم آیات موضوعی قرآن کریم را متناسب با نیازها و دردهای جامعه، به روز و روان برای مردم تفسیر کنیم.

بهرامی اظهار کرد: سوره ق، یکی از سوره‌های مکی قرآن است که 45 آیه دارد. بیشتر آیات این سوره درباره معاد و روز قیامت است. آیه 18 این سوره، آیه پر بحثی است که می‌فرماید: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» هيچ سخنى را به لفظ در نمى‌آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او آن‌را ضبط مى‌كند. این آیه نشان می‌دهد که ما باید مراقب رفتار به‌ویژه گفتار خود باشیم.

این پژوهشگر حوزه گفت: زبان اهمیت و پیامدهای زیادی برای انسان و در روابط انسانی دارد. لذا خیلی باید مراقب گفتار خود باشیم. طبق این آیه و روایات، خداوند فرشتگانی را برای ثبت سخنان ما قرار داده است. در روایات از قول امام صادق(ع) می‌خوانیم: «مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ مَعَهُ مَلَکَانِ یَکْتُبَانِ مَا یَلْفِظُهُ ثُمَّ یَرْفَعَانِ ذَلِکَ إِلَی مَلَکَیْنِ فَوْقَهُمَا فَیُثْبِتَانِ مَا کَانَ مِنْ خَیْرٍ وَ شَرٍّ وَ یُلْقِیَانِ مَا سِوَی ذَلِکَ» هیچ کس نیست، مگر اینکه دو ملک همراه اویند و آنچه می‌گوید می‌نویسند. سپس آن را برای دو فرشته که بالاتر از آنها هستند می‌فرستند که آنها هر چه از خوبی و بدی گفتیم، ثبت می‌کنند. 

وی افزود: این تأکیدات به ما یادآور می‌شود که خیلی مراقب گفتار خود باشیم. در صحبت‌های خود دقت کنیم. این آیه بسیار در زندگی ما مهم است. از زبان، حدود 40 گناه صادر می‌شود؛ اینها گناهان زبان است و در این جلسات می‌خواهیم درباره زبان و انواع گناهانی که با زبان پدید می‌آیند صحبت کنیم. اگر با قرآن آشنا نباشیم، معلوم نیست، چه سرنوشتی انتظار ما را می‌کشد. لازم است معنی آیات را بفهمیم. تفاسیر گونه‌های زیادی دارد، آنچه در اینجا بیان می‌کنیم تفسیر روایی ساده و روان است که بتوانیم منظور آیات قرآن را به تناسب نیاز خود بفهمیم.

انتهای پیام
captcha