سنت شب یلدا از دیدگاه اسلام
کد خبر: 4189162
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

سنت شب یلدا از دیدگاه اسلام

امام جمعه شهرستان درمیان گفت: اقوام و خویشان در این شب کنار هم قرار و جویای احوال یکدیگر می‌شوند و اسلام نیز به صله‌رحم تاکید فراوان دارد و این دورهمی‌ها در مستندات و احادیث نیز از نشانه‌های افراد مومن، صله‌رحم بوده لذا شب یلدا معمولا کوچک‌تر‌ها به سراغ بزرگ‌ترها می‌روند و این شب‌نشینی صله رحم است و این شب از این جهت اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه شهرستان درمیانحجت‌الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه شهرستان درمیان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در اسلام شبی به نام شب یلدا که گرامی داشته شود وجود ندارد، گفت: آداب رسومی که در شب یلدا برگزار می‌شود مانند دورهمی‌ها که به برکت کمک‌های مومنانه سال‌هایی است سبدهای غذایی به مردم نیازمند و مستضعف به آن‌ها تقدیم می‌شود و این آداب را اسلام تایید می‌کند. 

وی با بیان اینکه اسلام جزئیاتی که در شب یلدا اعم از صله رحم، شاد بودن برگزار می‌شود را تایید می‌کند اما عنوان شب یلدا را در شریعت نداریم، تصریح‌کرد: متاسفانه برخی‌ها تحت عنوان اینکه اسلام چنین شبی را ندارد اگر شب یلدا را گرامی بداریم بدعت و از دایره اسلام خارج است به هیچ عنوان جایگاهی در عقل و نقل ندارد.

حجت‌الاسلام خزاعی افزود: اسلام سنت‌هایی که موافق قرآن کریم و سنت است را تایید می‌کند لذا سنت شب یلدا که صله رحم، دورهمی و توزیع سبد غذایی است اسلام دستور داده و تایید می‌کند.

امام جمعه شهرستان درمیان با اشاره به اینکه با توجه به فضای مجازی و نوع زندگی‌های امروزی که از قواعد اسلامی دور می‌شویم، اظهارکرد: شب یلدا به کمک این سنت اسلامی می‌آید که دورهمی ایجاد و به یکدیگر کمک کنیم و شادی‌های اسلامی و حلال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگرچه نام این شب، شب یلدا است ولی عملکردی که در آن شب صورت می‌گیرد عملکرد اسلامی بوده و جزئیاتی که انجام می‌شود مانند رسم و رسومات را اسلام تاکید می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم که در این ایام مردم از فضای مجازی دور و به سمت فضای حقیقی به دور از کینه، حسد و با گذشت و شادی حلال این ساعت طولانی شب را در تاریخ کنار هم قرار و ثبت کنند و به افراد نیازمند نیز در تهیه میوه و آجیل کمک کنند و این سنت حسنه را ادامه دهند. 

حجت‌الاسلام خزاعی گفت: اقوام و خویشان در این شب کنار هم قرار و جویای احوال یکدیگر می‌شوند و اسلام نیز به صله‌رحم تاکید فراوان دارد و این دورهمی‌ها در مستندات و احادیث نیز از نشانه‌های افراد مومن، صله‌رحم بوده لذا شب یلدا معمولا کوچک‌تر‌ها به سراغ بزرگ‌ترها می‌روند و این شب‌نشینی صله رحم است و این شب از این جهت اهمیت دارد.

 وی یادآورشد: در شهرستان درمیان تعدادی زیادی سبد شب یلدایی توسط بسیج و گروه‌های جهادی تهیه و توزیع خواهد شد.

انتهای پیام
captcha