طرح بورسیه قرآنی مشوق دانشجویان به حفظ قرآن است
کد خبر: 4188000
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

طرح بورسیه قرآنی مشوق دانشجویان به حفظ قرآن است

کارشناس‌مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اجرای طرح‌های نوین برای ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان به مسیر نورانی قرآن گفت: طرح بورسیه قرآنی این دانشگاه نقطه قوتی برای تشویق دانشجویان به حفظ قرآن است.

فاطمه قدرت‌اللهی کارشناس‌مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشانفاطمه قدرت‌اللهی متولد سال ۱۳۵۰ در کاشان، از حافظان اجزای قرآن کریم، دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و هم‌اکنون کارشناس‌مسئول قرآن و عترت حوزه معاونت دانشجویی، فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره اجرای طرح‌های نوین برای ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان به مسیر نورانی قرآن اظهار کرد: طرح بورسیه قرآنی که در هفته اول آذرماه سال جاری در محفل انس با قرآن کریم دانشگاه علوم پزشکی کاشان از آن رونمایی شد، نقطه قوتی برای تشویق دانشجویان به حفظ قرآن است.

وی توضیح داد: ما طرح ملی حفظ را مختص کارکنان، استادان، دانشجویان و خانواده‌هایشان برگزار می‌کنیم؛ اما طرح بورسیه قرآنی فقط ویژه دانشجویان است. این طرح را حجت‌الاسلام علیرضا شاه‌فضل، دبیر طرح ملی حفظ و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پیشنهاد داد و سپس معاون فرهنگی، دانشجویی با مساعدت رئیس دانشگاه آن را در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح کرد و اجرای طرح به تصویب رسید. در این طرح، در گام اول از دانشجوی حافظ قرآن کریم آزمون گرفته می‌شود و سپس در دو مرحله هدیه دریافت می‌کند؛ این هدیه در مرحله اول پس از آزمون و در مرحله دوم به‌صورت ماهیانه، متناسب با میزان محفوظات است. اعتبار هر آزمون برای پرداخت هدیه ماهیانه شش ماه لحاظ شده و دانشجویان برای دریافت هدیه ماهیانه هر شش ماه یک بار باید شرکت در آزمون را تکرار کنند.

این فعال قرآنی که خود در جشنواره‌های بیست‌ویکم تا بیست‌وسوم قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته‌های سیره معصومین(ع)، تفسیر قرآن و مفاهیم نهج‌البلاغه حائز رتبه اول کشوری شده است و نیز در مسابقه طرح ملی بشارت ١۴۵١ در شبکه تلویزیونی قرآن و معارف سیما رتبه برتر را کسب کرده، در تشریح سایر طرح‌های جذب دانشجویان به قرآن اضافه کرد: دانشگاه با چهار خوابگاه دانشجویی، جمعیتی نزدیک به هزار و ۷۰۰ دانشجو را در خود جای داده است. برنامه «دورهمی قرآنی» که با دعوت از قاریان و حافظان برجسته شهرستان و با موضوعات پیشنهادی دانشجویان به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود، یکی دیگر از طرح‌های قرآنی خوابگاهی ماست که با استقبال دانشجویان روبرو شده است. 

وی که مسئولیت دبیرخانه شورای مرکزی امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه را نیز بر عهده دارد و یکی از مجریان برگزاری اولین کنگره ملی امر به معروف و نهی از منکر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال ١۴٠٠ ـ ١۴٠١ بوده است، گفت: طرح دیگری که به منظور ایجاد انس با قرآن کریم در میان دانشجویان اجرا شد، این بود که یکی از دانشجویان پسر مرتل و خوش‌خوان را انتخاب کردیم و از تلاوت وی ضبط استودیویی انجام دادیم. سپس فایل تنظیم‌شده در همه کانال‌های فضای مجازی بارگذاری و مقرر شد که در آغاز کلاس‌های درسی پخش شود. 

قدرت‌اللهی بیان کرد: دانشجویان در دوران دانشجویی، فطرت‌های پاک و بی‌آلایشی دارند که با ایجاد ارتباط صمیمی، بسیار زود به سمت قرآن جذب می‌شوند. من این مطلب را که بیان می‌شود «زمانه تغییر کرده و فرزندان در گذشته بیشتر به قرآن گرایش داشتند» قبول ندارم. طی هفت سالی که در دانشگاه خادم قرآن هستم، می‌بینم اتفاقاً بیشتر حافظان کل قرآن که تعدادشان به ۲۰ نفر می‌رسد، از دانشجویان رشته پزشکی هستند. به عبارتی، این دانشجویان با استعدادی که دارند، توانسته‌اند در کنار حفظ قرآن و مقام‌آوری در جشنواره‌های قرآنی، موفقیت‌های تحصیلی هم کسب کنند.

وی با ارائه آماری از میزان مشارکت کارکنان، استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در جشنواره‌های قرآنی ادامه داد: تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره‌هایی که هر ساله در دانشگاه برگزار می‌شود، از بین کارمندان حدود هزار و ۶۰۰ نفر، استادان حدود ۱۰۰ نفر و دانشجویان نیز نزدیک به ۴۰۰ نفر است؛ اما از این تعداد، ۵۰ استاد، ۲۰۰ کارمند و ۱۰۰ دانشجوی فعال قرآنی هستند که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و حائز رتبه‌های برتر می‌شوند.

این حافظ اجزای قرآن افزود: همچنین این افراد در زمینه‌های پژوهشی، مطالعات بین‌رشته‌ای دین و سلامت، رشته‌های هنری نظیر خوشنویسی، معرق، منبت، نقاشی و طراحی پوستر، زمینه‌های ادبی نظیر داستان‌نویسی، شعر و فیلم‌نامه و رشته‌های پژوهشی مانند مقاله‌نویسی و تلخیص، نقد و تألیف کتاب نیز آثار فاخر و ارزشمندی تولید کرده‌اند.

وی درباره اثرات انس با قرآن در محیط کاری گفت: طبق پژوهش‌های انجام‌شده، انس با قرآن تأثیر بسیار زیادی در سلامت روان دارد و در سه حوزه عقل، قلب و رفتار بررسی می‌شود. مهم‌ترین موانع انس با قرآن شامل خودبینی، حب دنیا، عقاید باطل، گناه‌آلود بودن محیط و تبلیغات گسترده دشمنان علیه کارآمدی این کتاب آسمانی است که گرایش به قرآن، تلاوت، تدبر و درک مفاهیم برای رفع این موانع، ضروری محسوب می‌شود.

قدرت‌اللهی با مخاطب قرار دادن دانشجویان اظهار کرد: من دانشجویان را همچون فرزندان خود دوست دارم. این قشر، آینده‌ساز هستند و جامعه را می‌سازند. درس خواندن بسیار خوب است؛ اما زندگی با پازل‌های متفاوتی پر می‌شود که شاید درس خواندن فقط قطعه‌ای از این پازل باشد. در کنار درس، ورزش، هنر و قرآن را در برنامه خود قرار دهید و استعدادهای نهفته خود را خرج قرآن کنید. امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُعَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ وَ كانَ الْقُرآنُ حَجيزا عَنْهُ يَوْمَ الْقيامَةِ؛ هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود و خداوند عزوجل او را با فرشتگان بزرگوار و نيک قرار مى‌دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت خواهد بود.»

وی ادامه داد: این کتاب آسمانی را سرلوحه خود قرار دهید و با استمداد از خداوند در راه قرآن قدم بردارید. بدانید که هیچ چیز کامل‌تر، پاینده‌تر، شیرین‌تر و مفیدتر از قرآن برای شما نخواهد بود. رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان توصیه‌هایی از این قبیل دارند: «عزیزان من، رابطه با خدا را جدی بگیرید. شما جوانید، به آن اهمیت بدهید. با خدا حرف بزنید. از خدا بخواهید... مناجات، نماز با حال و با توجه، خواندن قرآن برای شما لازم است. مبادا این‌ها را به حاشیه برانید.»

این فعال قرآنی در پایان ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: همیشه همه دانشگاه‌ها با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما کمبود بودجه تا به حال مانع انجام کاری از سوی ما نشده است. در هر صورت با برنامه‌ریزی و حمایت مسئولین می‌توان در انجام کارها موفق بود. من طی هفت سالی که در این پست خدمت کردم، برای تبدیل واحد قرآن و عترت به اداره قرآن و عترت پیگیری‌های فراوانی انجام دادم. وجود اداره قرآن و عترت در دانشگاه و به موازات آن در اختیار قرار دادن امکانات و نیروی کار بیشتر در این بخش، سبب تمرکز بر کارهای خلاق و نوین قرآنی بیشتری می‌شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha