تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی رسالت ماست
کد خبر: 4186800
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
عبدالحسین کلانتری:

تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی رسالت ماست

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، با تاکید بر اینکه باید روایت‌های پیشرفت دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به دست دانشجویان انجام گیرد، گفت: امروز یکی از رسالت‌های ما این است که داشته‌های خود را ادراک کرده و آن را تبیین کنیم، لذا جهاد تبیین را باید در سطح دانشجویی نهادینه کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشست دبیران کل اتحادیه انجمن‌های علمی و دانشجویی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در قالب اردوهای راهیان پیشرفت برگزار شد. پیش از این نشست نیز دانشجویان از دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند.

عبدالحسین کلانتری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با تاکید بر تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون شک این سلسله دیدارها و نشست‌ها با دانشجویان به اشکال مختلف موجب هم‌افزایی، بالندگی و رشد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئله استعمار استکبار حهانی موضوعی است که همچنان ادامه داشته ولی ظاهر آن متفاوت شده تصریح کرد: «استعمار نو» موضوعی است که توسط استکبار جهانی همچنان در حال انجام است و این مولفه‌ای است که حتی غربی‌ها در منابع علمی خود به آن اشاره داشته‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روز 16 آذرماه با مفهوم استکبار‌ستیزی گره خورده است و اکنون این مسئله جلوه دیگری به خود گرفته است. امروز رژیم صهیونیستی مصداق بارز استکبار بوده و جنایت‌هایی را که در غزه مرتکب شده، قلب هر مسلمانی به درد آورده است.

وی با اشاره به اینکه استکبار با چهره جدید درصدد مقابله با اندیشه و افکار جهان است، بیان کرد: این‌ها ابایی ندارند تا از رویکرد شیطانی تحریم اساتید، دانشجویان و مواد آزمایشگاهی، برای اینکه بتوانند روسیاهی‌شان را بپوشانند؛ استفاده کنند. لذا مبارزه با استعمار و استکبار یک جلوه جدیدی به خود گرفته است و اتفاقا این حوزه‌ای است که دانشجویان می‌تواند نقش خود را ایفا کرده و به آن رسالت خودشان عمل کنند.

کلانتری تصریح کرد: وقتی تمدن را در دوره‌های مختلف تاریخی تحلیل می‌کنند ریشه‌های متعددی برای آن متصور می‌شوند؛ اما چیزی که تقریبا به اجماع رسیده‌اند این است که تمدن مبتنی بر علم است. «العلم سلطان» یعنی سلطانیت علم بنیان تمدن‌سازی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مهم است اما تا لایه‌های دانشی شکل نگیرد به یقین نمی‌تواند پیشران خوبی بشود. اقتصاد امروز یک علم است. قدرت مهم است اما تا پایه‌های علمی قدرت تکمیل نشده نمی‌تواند تجلی پیدا کند. لذا علم حرف اول را می‌زند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: در طول تاریخ هم تمدن‌ها مبتنی بر علم شکل گرفته‌اند عملا کسی جلودار بوده که بزرگی و سلطه علمی را داشته، ایران عزیز هم تا وقتی این ویژگی را داشته در گستره جهانی درخشیده است و اتفاقا تمدن‌هایی که این ویژگی را نداشته‌اند، نتوانستند بقا پیدا کنند و حذف شدند؛ نمونه‌اش مغول‌ها بودند که به ایران حمله کردند در ظاهر دستگاه‌های دیوانی را تسخیر کردند اما همان ایرانی‌ها دستگاه‌ها را اداره کردند.

وی افزود: خیلی‌ها معتقدند ریشه‌های تمدن جدید در علم ایرانی نهفته است. داشته‌های ما آن قدر زیاد است که بتوانیم با اتکا به آن کار را پیش ببریم و این اتفاق در بعد از انقلاب به واسطه جوان‌ها افتاده است. کارهایی شروع و انجام شده که ما اکنون از آن‌ها بهره‌مند می‌شویم.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید روایت‌های پیشرفت دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به دست دانشجویان انجام گیرد، گفت: امروز یکی از رسالت‌های ما این است که داشته‌های خود را ادراک کرده و آن را تبیین کنیم، لذا جهاد تبیین را باید در سطح دانشجویی نهادینه کرد. هر دانشجو یک روایت گر.

وی گفت: در وزارت علوم، ستادی را تحت عنوان قرارگاه شهید فخری‌زاده شکل دادیم و با حضور دستگاه‌های مختلف بحث راهیان پیشرفت پیگیری می‌شود. همکاران مستقرند و تعاملات خوبی با دستگاه‌ها انجام گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان تاکید کرد: ایده نهایی ما این است که راهیان پیشرفت را از حالت سازمانی خارج کرده و از ظرفیت‌های مردمی و دانشجویی برای آن استفاده کنیم. یعنی هر دانشجو خودش یکی راوی شود. چون معتقدیم دستاورد‌های جهموری اسلامی ایران متکی به ظرفیت‌های مردمی بوده، هر جا به این ظرفیت‌ها متکی بوده پیش رفتیم و هرجا فاصله گرفتیم زمین خورده‌ایم.

 

محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این دیدار ضمن تبریک 16 آذر و روز دانشجو، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با پیشوا بودن، در دنیا پیشتاز باشند و رهبری جهان بر عهده آنان باشد. به همین سبب و برای اینکه هیچ کشوری نتواند به این پیشتازی و پیشوایی دست یابد، سیاست‌های ظالمانه خود را پیاده می‌کنند که نمونه آن خاورمیانه جدید و اجرای این سیاست‌ بود که مقام معظم رهبری بارها به این مساله اشاره داشته‌اند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: آن‌ها از اینکه کشوری بدون ترس و هراس از چرخه تسلط‌شان خارج شود و در مسیر استقلال و پیشرفت حرکت کند و یا ملتی روی پای خود بایستد و حرکت فعال داشته باشد، راضی نبوده و این مساله را بر نمی‌تابند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از بدو تشکیل جمهوری اسلامی، ایجاد ترس و تشکیک بین مردم را به اشکال مختلف از جمله ترور بزرگان ما برای صدمه زدن به مکتب شیعه راهبری کردند.

رییس سازمان با اشاره به اینکه پرونده‌سازی‌های آن‌ها در زمینه صنعت هسته‌ای ایران نیز در این چارچوب دنبال می‌شود، اظهار کرد: آنها می‌خواهند که ایران از جمع کشورهای دارای فناوری نوین خارج باشد.

اسلامی در ادامه درخصوص حملات رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه؛ خاطرنشان کرد: شاهد یک رسوایی بزرگ از سوی رژیم صهیونستی و آمریکا به عنوان حامی این رژیم بودیم؛ جایی که با کشتار چند ده هزار زن، مرد و کودک مظلوم و بی دفاع و با محاصره کردن این منطقه، قائل به حق زندگی و دفاع از سرزمین‌ برای آن‌ها نیستند و مشاهده می‌کنیم که آمریکا با گستاخی از جنایات رژیم صهیونسیتی حمایت می‌کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در ظاهر این کشورها حرف از حقوق بشر را به میان می‌آورند، با اشاره به اینکه دشمنی‌ها به ویژه در جریان‌های سال گذشته نشان داده که تنها و بدون توجه به اتفاقات دیگر کشورها با انقلاب اسلامی مشکل دارند، گفت: تا پیش از این اگر یک نفر در مورد رژیم صهیونیستی در هرکجای دنیا صحبت داشت او را محکوم می‌کردند.

وی ادامه داد: حالا اما شاهد هستیم در اقصی نقاط دنیا تظاهرات گسترده‌ای برگزار می‌شود و تمام توجه‌ها معطوف به این ماجرا شده و به دنبال خاموش کردن این جریان هستند.

اسلامی گفت: تسلیم بودن یک مسیر است و اینکه کشوری مستقل باشیم و برای استقلال و منافع ملی‌ خود برنامه‌ریزی و حرکت کنیم یک راه دیگر است که جمهوری اسلامی ایران این مسیر را انتخاب کرده است.

وی افزود: برای فشار آوردن به ایران راه‌های مختلفی را در مسیر تحریم‌ها دنبال کردند و حتی با‌وجود مدعی بودن به رعایت حقوق بشر تنها شرکت تولید رادیودارو ایران را تحریم کردند؛ شرکتی که هم اکنون جزو برترین هاست و با بهره‌برداری از پروژه «تترا» به بزرگترین مرکز تولید رادیوداروی منطقه تبدیل خواهیم شد.

رییس سازمان انرژی ایران با بیان اینکه محصولات رادیوداروی ایران هم اکنون با محصولات تراز اول جهان هم سطح بوده و از نظر کیفیت قابل رقابت است، گفت: در این مسیر برای ما مهم بود که بتوانیم زنجیره کامل را در چرخه صنعت هسته‌ای ازجمله سوخت در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر در بحث غنی‌سازی و درصد آن مدام آدرس غلط می‌دهند زیرا بحث آن‌ها غنی‌سازی نیست و کلا به دنبال متوقف کردن ما در این مسیر هستند. در همین زمینه مدام در حال مخابره کردن تصویری امنیتی از فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای ایران هستند تا به این شکل در مسیر روبه رشد این صنعت در کشور ما اختلال ایجاد کنند.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه برای ایستادن مقابل این نگاه سیاست «درهای باز و نوآوری باز»  را از سال 1400 در نظر گرفتیم تا جامعه با رویکردها و برنامه صنعت هسته‌ای کشور بیش از گذشته آشنا شود، تصریح کرد: به همین سبب توسعه برنامه‌محور و اطلاع‌رسانی دستاوردها و پیشرفت‌ها  در مسیر جهاد تبیین از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است.

اسلامی تاکید کرد: با توجه به این موارد سند جامع راهبردی افق 20 ساله صنعت هسته‌ای تهیه و تدوین و در فروردین 1401 توسط رییس محترم جمهور رونمایی شد. این برای نخستین‌بار بود که در صنعت هسته‌ای از یک سند جامع برخوردار شدیم و ویترین برنامه ما که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خالی بود، هم اکنون پر بوده و در آنجا نشان داده‌ایم که دارای برنامه هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان گفت: تثبیت پیشرفت در یک کشور برای دستیابی به اهداف با ایجاد باور و قابلیت درون‌زا رخ می‌دهد و در سازمان انرژی اتمی ایران که زاییده تحقیقات نتیجه‌گراست این نگاه به شکل جدی دنبال می‌شود.

بزرگی در دنیا به واسطه داشتن سلطه علمی است

در بخش دیگری از این نشست، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن تبریک روز دانشجو و تشکر از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی ایران بابت اجرای سیاست «درهای باز و نوآوری باز» اظهار کرد: بدون شک این سلسله دیدارها و نشست‌ها با دانشجویان به اشکال مختلف موجب هم‌افزایی، بالندگی و رشد کشور می‌شود.

عبدالحسین کلانتری افزود: روز شانزدهم آذر در حالی با استکبارستیزی گره خورده که امروز این اتفاق جلوه‌ای متفاوت به خود گرفته است.

وی ادامه داد: در ادبیات غرب از واژه «استعمار نو» استفاده می‌کنند؛ واژه‌ای که در علوم سیاسی، بین‌الملل و انسانی جا افتاده و شاهد مطرح کردن نظرات جدیدی در مورد آن هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه استکبار امروز به شکلی نرم جلوه‌گری می‌کند و به سادگی قابل تشخیص نیست، تصریح کرد: در تمدن‌های مختلف از گذشته تاکنون یک اجماع در مورد علم وجود داشته است؛ نظریه‌ای وجود دارد که معتقدند در هر حوزه‌ای اگر پایه‌های علمی تجلی پیدا کند، آن حوزه می‌تواند نقش آفرینی قدرتمند داشته باشد.

وی افزود: به همین خاطر کشوری می‌تواند بزرگی کند که سلطه علمی داشته باشد و در هر دوره‌ای که از این ویژگی برخوردار بوده‌ایم، شاهد درخشش ایران در جهان بوده‌ایم.

کلانتری با تاکید اینکه در این دوره لازم است در زمینه جهاد تبیین به دانشجویان توجه ویژه‌ای شود، گفت: در این مسیر هر دانشجو باید یک روایت داشته باشد زیرا دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران متکی به ظرفیت مردم است. جایی که هرگاه نگاه جدی داشته‌ایم شاهد رشد کشور بوده‌ایم و در نبود آن نتیجه‌ای عکس گرفته‌ایم.

گفتنی است در قسمت پایانی این دیدار، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پاسخگوی سوالات دانشجویان عضو اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها بود.

انتهای پیام
captcha