آرامش واقعی و ماندگار در پرتو تلاوت قرآن به دست می‌آید
کد خبر: 4185472
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

آرامش واقعی و ماندگار در پرتو تلاوت قرآن به دست می‌آید

یک حافظ کل گفت: حفظ قرآن را در برنامه زندگی خود قرار دادم، به این دلیل که انسان با تلاوت این کتاب آسمانی به آرامش واقعی و ماندگار دست می‌یابد.

کاظم وکیلی حافظ کل قرآنستوان دوم کاظم وکیلی از تیپ ٣٨ زرهی تربت‌جام در استان خراسان‌رضوی موفق شد در رشته حفظ کل قرآن کریم چهل‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن نزاجا که به میزبانی گروه ۸۴۰ موشکی در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، رتبه اول را کسب کند. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، رشته حفظ کل ١٢ شرکت‌کننده داشت که سطح همه این افراد بالا بود و در عین حال شاهد رقابت دوستانه‌ای بودیم. داوران نیز همه در سطح کشوری بودند و نحوه نمره‌گذاری‌ها، پرسش‌ها و... مطلوب و رضایت‌بخش به‌شمار می‌رفت.

این حافظ کل درباره مکان برگزاری مسابقات گفت: بار اول بود که به مشهد اردهال آمدم و به زیارت حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) مشرف شدم. اینجا بسیار باصفا و آرامش‌بخش است، حتماً در آینده یک بار دیگر همراه خانواده برای زیارت می‌آیم. شهر کاشان و مردم مشهد اردهال، میزبان خوبی برای مسابقات بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا حفظ قرآن را در برنامه زندگی خود قرار داده است، بیان کرد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنها که به خدا ایمان آورده و دل‌هایشان با یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که فقط یاد خدا آرام‌بخش دل‌هاست.» می‌توانم بگویم به این دلیل که انسان فقط با تلاوت قرآن به آرامش واقعی و ماندگار دست می‌یابد.

وکیلی با قرائت آیه ششم سوره انشقاق گفت: «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ ای انسان البته با هر رنج و مشقت در راه طاعت و عبادت حق بکوش که عاقبت به حضور پروردگار خود می‌روی»؛ سال ۹۲ وقتی به حفظ جزء ۳۰ قرآن رسیدم، این آیه را با تدبر مطالعه کردم و تأثیر زیادی بر من گذاشت. هیچ کدام از مشکلات و گرفتاری‌های زندگی دلیل موجهی نیست تا انسان با دستاویز قرار دادن آنها در راه طاعت و عبودیت خداوند کوتاهی کند.

وی ادامه داد: همچنین آیه ٢۴ سوره فجر نیز بر من اثرگذار بود، آنجا که خداوند با عرضه جهنم به شخص گناهکار تصویری متفاوت رقم می‌زند. در این آیه، انسان مجرم با حسرت و ندامت می‌گوید: «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي؛ گوید که ای کاش برای زندگانی ابدی امروزم کار خیری انجام می‌دادم.» 

این حافظ کل در پاسخ به اینکه نظرش راجع به تأکید مقام معظم رهبری درباره تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن کریم چیست، اظهار کرد: به نظرم تأکید ایشان به این دلیل است که اگر شخصی با قرآن ارتباط پیدا کند، نور معرفتی از آن کسب می‌کند که همان نور سبب جلوگیری از قطع رابطه‌اش با خداوند می‌شود. شخصی هم که رابطه خود را با خدا حفظ کند، قطعاً در امور زندگی و کار با انگیزه و وجدان بیشتری حرکت خواهد کرد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha