گفتمان مقاومت رمز آزادی قدس است
کد خبر: 4184885
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سرلشگر صفوی:

گفتمان مقاومت رمز آزادی قدس است

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، در تحلیل تحولات منطقه با بیان اینکه فرار از افغانستان، سرنوشت آینده آمریکایی‌ها یعنی فرار از سوریه و عراق خواهد شد، گفت: گفتمان مقاومت در جهان اسلام کلید رمز وحدت مسلمین برای آزادی قدس شریف است.

سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، امروز، هشتم آذرماه در اجلاسیه کمیته دانشگاهیان کنگره سراسری بزرگداشت ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با تحلیل گفتمان مقاومت خانواده‌های شهدا و ایثارگران گفت: کالبدشناسی قدرت و تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی و رخداد‌های منجر به انقلاب اسلامی در ٢٠٠ سال گذشته در ایران و حتی کشور‌های غرب آسیا نشان دهنده سه گفتمان «سازش، گفتمان التقاطی و گفتمان مقاومت» است.

وی در تشریح گفتمان سازش گفت: گفتمان سازش و کنار آمدن و تسلیم شدن در برابر ظالمان و قدرت‌های بزرگ جهانی و به طور خاص قدرت‌های غربی توسط برخی از روشنفکران دوره قاجار و پهلوی دنبال می‌شد که معتقد بودند ما از سر تا پا باید غربی شویم تا پیشرفت کنیم.

سرلشکر صفوی، در بیان گفتمان التقاطی اظهار کرد: مفهوم این گفتمان آن است که برخی از سیاستمداران ایران و دیگر کشور‌های منطقه می‌گفتند غربی‌ها از صنعت، کشاورزی، علوم پزشکی، ثروت و فناوری بالاتری برخور دارند و ما در کشور‌هایمان باید صنایع مونتاژ و علوم و فنون مختلف را از آنها به عاریت بگیریم و با فرهنگ ملی خودمان ترکیب کنیم تا بتوانیم کشور و ملت را به پیشرفت برسانیم. این گفتمان را برخی از روشنفکران ملی، مذهبی ایران در بین ملت‌ها و دانشگاه‌ها ترویج می‌دادند.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، گفتمان سوم را گفتمان مقاومت یا گفتمان انقلابی توصیف و اظهارکرد: به فضل الهی و توجهات ۱۴ معصوم(ع) رهبران خردمند و حکیم در ایران معاصر با گفتمان مقاومت و انقلابی در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی ایران بروز و ظهور کردند، همچون رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و تداوم ۳۴ ساله همان اندیشه و خط مشی نورانی توسط مقام معظم رهبری که مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

وی، فرهنگ جهاد و مقاومت را فرهنگ آزادیخواهی و استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی دانست و اظهار کرد: این گفتمان مبتنی بر فرهنگ معنویت و عقلانیت و کارآمدی، مردم‌داری و مردم‌یاری و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تأکید کرد: این گفتمان عصر جدیدی را نه تنها برای ملت بزرگ ایران بلکه برای ملت‌های زیر ستم در غرب آسیا مثل ملت مظلوم فلسطین پایه‌گذاری کرد.

سرلشکر صفوی با اشاره به تأثیرگذاری این گفتمان در مقاطع حساس پس از انقلاب به‌ویژه در عرصه دفاع مقدس و جبهه بین‌الملل مقاومت اسلامی گفت: آموزه‌ها و تجارب ۲ رخداد بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دیگر ملت‌های لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن و افغانستان منتقل شد.

فلسفه شهادت محصول جبهه مقاومت شد

وی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های مقاومت اسلامی در این کشور‌ها افزود: جبهه مقاومت از شرق مدیترانه تا غرب آسیا تحت تأثیر انقلاب اسلامی و آموزه‌های شهدای ایران قدرت گرفت یعنی فلسفه شهادت و آرمان شهدای دفاع مقدس، جبهه مقاومت را تشکیل داد و محصول و کارکرد جبهه مقاومت شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه شکست رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ٣٣ روزه و هم اکنون شکست در عملیات طوفان الاقصی محصول جبهه مقاومت است افزود: پیروزی انصارالله یمن و بیرون کردن متجاوزان به سرزمین یمن نیز محصول جبهه مقاومت است.

وی با بیان اینکه مقاومت ملت و دولت‌های عراق و سوریه باعث شکست داعش، این مزدوران آمریکایی و صهیونیستی شد ادامه داد: مقاومت ملت افغانستان باعث شکست آمریکا در افغانستان و فرار ذلت بار آنها همچنین باعث شکست آمریکا در طرح‌های سرنگونی دولت سوریه شد.

سرلشکر صفوی، با اشاره به کاهش نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا تصریح کرد: آنچه باعث کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه شده است، هوشیاری و تلاش گروه‌های مقاومت مردمی در عراق و سوریه است و به فضل الهی سرنوشت فرار از افغانستان، سرنوشت آینده آمریکایی‌ها یعنی فرار از سوریه و عراق خواهد شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در تحلیل تحولات منطقه با بیان اینکه فرار از افغانستان، سرنوشت آینده آمریکایی‌ها یعنی فرار از سوریه و عراق خواهد شد، گفت: گفتمان مقاومت در جهان اسلام کلید رمز وحدت مسلمین برای آزادی قدس شریف است. 

وی با اشاره به کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان گفت: فلسفه برگزاری این گونه یادواره‌ها این است که شاید بتوانیم نسل حاضر و آینده به خصوص جوانان و دانشجویان عزیز را با اندیشه و تفکر، اخلاق و رفتار و عملکرد شهیدان آشنا کنیم.

وجود رهبران خردمند؛ مهم‌ترین شاخصه پیشرفت ملت‌ها

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه مراحل صعود و رسیدن به قله‌های سعادت و پیشرفت مادی و معنوی، زمانی حاصل می‌شود که یک ملت از شاخصه‌هایی برخوردار باشد اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین شاخصه پیشرفت ملت‌ها در ابعاد مختلف مادی و معنوی، وجود رهبرانی خردمند، حکیم، شجاع و عادل است که با در دست گرفتن قدرت یک نظام متعالی برای افزایش سعادت و ثروت و عدالت، ملت‌ها را رهبری کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تربیت مدیرانی کارآمد، لایق و با تدبیر گفت: تعلیم و تربیت و آموزش مدیرانی کارآمد، لایق، با شخصیت و مدبر که ساختار مدیریتی و برنامه‌ریزی و آمایش سرزمینی و عدالت اجتماعی را در یک کشور ساماندهی کنند شاخصه دوم پیشرفت است.

سرلشکر صفوی افزود: شاخصه سوم وجود جوانان مؤمن و شجاع، همراه با روحیه جهادی و خلاق است که پیشران حرکت یک ملت باشند و اگر تهدیداتی مثل جنگ، آن ملت و حکومت را تهدید کرد آن جوانان شجاع، مؤمن و خردمند بتوانند دشمن را شکست بدهند.

وی در تشریح شاخصه چهارم پیشرفت به وجود ظرفیت فرهنگی و روحیه مقاومت ملی پرداخت و اظهار کرد: انسجام و وحدت ملی همه اقوام یک کشور برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با انواع تهدیدات از جمله جنگ‌های ترکیبی و شناختی، بزرگترین سرمایه یک کشور و یک ملت برای رسیدن به عزت و عظمت و منزلت بین المللی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بیان شاخصه پنجم گفت: همکاری و هم افزایی همه ملت و کارگزاران حکومت و نیرو‌های نظامی با یکدیگر برای پیشرفت همه جانبه ملت و دسترسی به اهداف و آرمان‌های بزرگ آن ملت و حکومت یک شاخص محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha