عرصه حفظ قرآن نیازمند یک ستاد قوی است
کد خبر: 4184082
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
محمد خواجوی بیان کرد:

عرصه حفظ قرآن نیازمند یک ستاد قوی است

پیشکسوت قرآنی کشور در نشست هم‌اندیشی اساتید برجسته عرصه حفظ قرآن کریم استان تهران ضمن بررسی ضعف‌ها و بایسته‌های توسعه جریان حفظ قرآن در کشور گفت: نبود ستاد قوی در حوزه حفظ قرآن از جمله ضعف‌ها و تهدیدات این حوزه است، همچنین این حوزه نیازمند یک مدیریت پرقدرت است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد خواجوی، از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور در نشست هم‌اندیشی اساتید برجسته عرصه حفظ قرآن کریم استان تهران که عصر امروز شنبه، چهارم آذرماه به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه اجتماع حافظان قرآن را باید با نام تجدید میثاق حافظان قرآن نامگذاری کرد، گفت: در ادامه کار باید ویژگی‌هایی از جمله میسور بودن، مقبول بودن و مطلوب بودن را دارا باشد تا بتواند در موفقیت کار پیشرفت خوبی را شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: قبل از اینکه حرکتی اتفاق بیافتد، ما باید رصدی در این حوزه داشته باشیم و فرصت‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها را بررسی کنیم. در ارتباط با قوت‌ها باور مردم خیلی مهم است. اینکه قرآن یک کتاب وحیانی است می‌تواند نقش خوبی در این باور داشته باشد، مخصوصاً حمایت مقام معظم رهبری در این حرکت اثربخش است. همچنین قوانین موجود در مورد مدارک حفظ، آزمون‌ها و جایگاه حفاظ در دستگاه‌های اجرایی می‌تواند بستری خوبی برای رشد و تقویت باور به این عرصه باشد.

این پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند بستر مناسبی برای گسترش این موضوع باشد، افزود: صدا و سیما نیز ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه جریان حفظ قرآن در کشور دارد در کنار آن مؤسسات، دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد و... هم می‌توانند در این عرصه مورد استفاده قرار گیرند. البته استفاده از خیرین برای حمایت از این جایگاه و حتی احزاب هم می‌تواند در زمینه کار حافظان قرآن وحمایت از آن‌ها مؤثر باشد.

خواجوی بیان کرد: در ارتباط با تهدید‌ها خود فضای مجازی هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد، همچنین نبود ستاد قوی در کار حفظ قرآن از دیگر ضعف‌ها و تهدیدات این حوزه است. این حوزه نیازمند یک مدیریت پرقدرت است. در این عرصه سال‌هاست فرمایش مقام معظم رهبری زمین مانده است، در حالی که سیاستگذاری‌های مقام معظم رهبری یک راهبرد کلان است و در ادامه مسئولان و متولیان باید به دنبال بسترهای توسعه این عرصه بروند. ما باید به دنبال شناخت موانع رشد این عرصه و از بین برداشتن آن‌ها برویم. بایستی عده‌ای چهره پرنفوذ و قدرتمند به این حوزه وارد شوند و هزینه‌ توسعه آن را بپردازند.

وی با بیان اینکه استفاده نکردن از حفاظ قرآن در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و توجیه نشدن حفاظ به نقش کلیدی خود در جامعه از جمله موارد مهم در عدم شکل‌گیری جریان حفظ قرآن در کشور است، گفت: همچنین نبود مشوق‌های لازم در ارتباط با حفظ عمومی، عدم اثربخشی فعالیت‌های حفاظ در رخداد‌ها و جریانات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین نبود اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی در این عرصه از دیگر موارد است.

این پیشکسوت قرآنی کشور در پایان گفت: در این زمینه چند کار مهم می‌توانیم انجام دهیم، ابتدا اینکه تمام مواردی که بستر آن امروز برای ما فراهم است را توسعه داده و تقویت کنیم و در ادامه قوانینی که برای گسترش این عرصه در حال حاضر موجود است را به سقف و حد اعلای خود برسانیم.

یادآور می‌شود، این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد زهرایی، رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران و اساتید و حافظان قرآنی همچون محمد خواجه‌پیری، معتز آقایی، امیرآقایی، احمد ابوالقاسمی، محمدمهدی بحرالعلوم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین طباطبایی (علم‌الهدی)، حسین طرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، هادی اسلامی، محمود نوروزی، مجتبی علیرضالو و خانم‌ها زهره بنی‌علی، غصون مسلمی و... برگزار شد.

انتهای پیام
captcha