حفظ قرآن مقدمه‌ای برای درک معارف این کتاب آسمانی است
کد خبر: 4183882
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

حفظ قرآن مقدمه‌ای برای درک معارف این کتاب آسمانی است

یک نوجوان حافظ قرآن گفت: هر کس می‌خواهد در زندگی‌اش طبق دستور خدا عمل کند و عاقبت‌به‌خیر شود، لاجرم باید از معارف قرآن استفاده کند و حفظ، مقدمه‌ای برای فهم و درک معارف قرآن است.

نازنین‌زهرا صیدی حافظ کل قرآننازنین‌زهرا صیدی، متولد سال ۱۳۸۶ در کاشان است که طی سال تحفیظی ١۴٠١ ـ ١۴٠٢ در طرح مجازی حفظ یک‌ساله مدرسه شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه وابسته به مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان راجع به هدف خود از حفظ این کتاب آسمانی اظهار کرد: انس با قرآن، معنویت و رسیدن به آرامش، از جمله اهداف من بود و احساس کردم که دستیابی به این سه مورد فقط با قدم نهادن در راه حفظ قرآن محقق می‌شود.

این حافظ قرآن که فرزند اول خانواده است و در پایه نهم متوسطه به تحصیل می‌پردازد، درباره مشوقان خود گفت: مادر و یکی از مربیانم به نام استاد جلایی در اینکه به حفظ قرآن رو بیاورم و انس با آن را در تمام عرصه‌های زندگی پیاده کنم، به من انگیزه بیشتری دادند و همواره تشویقم کردند.

وی برکت در وقت و همچنین حافظه را از مهم‌ترین تأثیرات حفظ قرآن برشمرد و گفت: در طول حفظ قرآن، دو آیه ۵۳ سوره زمر و نیز ۲۴ سوره انفال برایم بسیار جالب توجه بودند. خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ای رسول رحمت به آن بندگانم که به عصیان، اسراف بر نفس خود کردند، بگو: هرگز از رحمت نامنتهای خدا ناامید نباشید. البته خدا همه گناهان را چون توبه کنید، خواهد بخشید که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.»

صیدی ادامه داد: همچنین در آیه ۲۴ سوره انفال می‌خوانیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست، یعنی ایمان دعوت کنند، اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حائل می‌شود و از اسرار درونی همه آگاه است و همه به سوی او محشور خواهید شد.»

وی برگزاری جشن سالروز تولدش در مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان و همچنین شرکت در اردو همراه سایر دوستان قرآن‌آموز را از بهترین خاطرات دوران حفظ برشمرد و گفت: همین‌جا از همه استادان بزرگواری که صبورانه در این مدت حفظ، ما را راهنمایی و پابه‌پایمان در این مسیر همراهی کردند، صمیمانه سپاسگزارم؛ استاد جلایی، طاهره دوست، منصوره یوسفی، طوقکش، آسیه شکور، زهرا ناصریان، امینی، زیلوچیان، سلوکی، مقربی، مؤمنی، زهرا رجبی و سایر بزرگواران.

این حافظ کل قرآن اضافه کرد‌: هر کس می‌خواهد در زندگی‌اش طبق دستور خدا عمل کند و عاقبت‌به‌خیر شود، لاجرم باید از معارف قرآن استفاده کند و حفظ، مقدمه‌ای برای فهم و درک معارف قرآن است؛ پس چه کسی بهتر از یک حافظ قرآن می‌تواند از کلام خدا بهره ببرد؟ لذا به همه نوجوانان و جوانان پیشنهاد می‌کنم به اندازه وسع خود در حفظ آیات الهی بکوشند.

وی مقید بودن و تربیت فرزندان بر پایه محبت اهل بیت(ع) را از مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده‌ها در جامعه ایران اسلامی دانست و اظهار کرد: در چنین خانواده‌هایی، یک نوجوان یا جوان موفق همیشه به خدا توکل می‌کند، هدفش یاری امام زمان(عج) است، خود را به صفت خوش‌اخلاقی آراسته می‌سازد، زمانش را به بهترین نحو مدیریت می‌کند، به تحصیلش اهمیت می‌دهد و در همه مسیر زندگی از معارف قرآن بهره می‌برد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha