چرا ایراد فقهی به افزایش سن بازنشستگی وارد نیست
کد خبر: 4183256
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام رضایی در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ داد:

چرا ایراد فقهی به افزایش سن بازنشستگی وارد نیست

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ابهام فقهی به افزایش سن بازنشستگی وارد ندانست و گفت: صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند بگویند که سن بازنشستگی بیشتر از حد معمول طول کشیده و یا بگویند من برای پوشش 15 ساله از بیمه‌پرداز حق بیمه گرفته‌ام ولی اکنون این عدد به 25 سال یا بیشتر افزایش یافته، پس بنابراین من با ادامه این روند کم خواهم آورد.

مجید رضایی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: در رابطه با صندوق‌های بیمه‌ای اعم از لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی که در کشور وجود دارند با این پرسش مواجه می‌شویم که آیا از پول‌هایی که از کارگران و کارمندان و دیگر شاغلان دریافت می‌کنند، به معنای اقتصادی به صورت بهینه و دقیق و خوب بهره‌برداری می‌شود یا خیر؟ همچنین باید حساب و کتاب‌‎های شرکت‌های بیمه‌ای مورد بررسی قرار گیرند؛ یعنی اگر حساب و کتاب‌ها و میزان بیمه‌ای را که از افراد دریافت می‌کنند دقیق باشند و مشخص شود میانگین عمر افراد چقدر است و از دوره بازنشستگی چند سال بهره‌برداری می‌کنند و نیز بررسی شود پول‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اند قدرت پشتیبانی از این همه هزینه‌ها را دارند یا خیر قطعاً خطاها به شدت کاهش می‌یابد.

وی افزود: صندوق‌های بیمه‌ای اگر شفاف عمل کنند، هزینه‌هایشان معلوم باشند، ریزخرج‌هایشان شفاف و دخالت در این صندوق‌ها به حداقل کاهش یابد و برای سودآور شدنشان و افزایش تعاملات سازنده اینها کمک شود قطعاً حضور حداکثری در اقتصاد کشور خواهند داشت و به عاملی مهم برای فراوانی‌ها تبدیل می‌شوند و در سازندگی کشور حضور بیشتری خواهند یافت.

صندوق‌ها باید بهره‌ور باشند

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه بهره‌وری صندوق‌ها باید در حداکثر بازدهی قرار داشته باشد و این یک اصل انکارناپذیر و فراموش‌نشدنی است، گفت: افرادی که مدیرعامل این صندوق‌ها می‌شوند و یا عهده‌دار مسئولیت‌های مهم هستند باید توانایی اداره چنین مجموعه‌های بزرگ از حیث اقتصادی را داشته باشند و از شم اقتصادی بسیاری بهره ببرند تا خدایی ناکرده این صندوق‌ها و محیط‌های مالی به امور غیرمناسب تبدیل نشوند. مدیران صرفاً نباید مطیع باشند چون مطیع بودن صرف فایده‌ای ندارد و حتی می‌تواند زیان‌بار هم باشد.


بیشتر بخوانید:

افزایش سن بازنشستگی نوعی امتیاز برای شاغلان است


رضایی یادآور شد: چند اتفاق در طول سالیان گذشته رخ داده؛ اول اینکه سن امید به زندگی در کشور به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ یعنی در گذشته فردی که بازنشست می‌شد نهایتاً 10 سال از عواید حقوق بازنشستگی استفاده می‌کرد ولی امروزه با افزایش سن امید به زندگی تا 78 سال این مدت برخورداری از حقوق بازنشستگی هم افزایش یافته است و دوم هم اینکه هرچقدر سن افزایش می‌یابد فرد بیمارتر می‌شود ولی نوع درمان بیماری‌ها هم تغییر داشته طوری که حتی فرد مبتلا به سرطان را تا چندین سال زنده نگاه می‌دارند ولی در گذشته اینگونه نبود.

ابهام فقهی به افزایش سن بازنشستگی وارد نیست

وی ابهام فقهی به افزایش سن بازنشستگی وارد ندانسته و در این رابطه گفت: صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند بگویند که سن بازنشستگی بیشتر از حد معمول طول کشیده و یا بگویند من برای پوشش 15 ساله از بیمه‌پرداز حق بیمه گرفته‌ام ولی اکنون این عدد به 25 سال یا بیشتر افزایش یافته، پس بنابراین من با ادامه این روند کم خواهم آورد. اما زمانی می‌توان ایراد فقهی به قانون مجلس وارد کرد که اگر صندوق‌های بازنشستگی از همان ابتدا متعهد شده بودند بیمه‌پرداز پس از 30 سال پرداخت حق بیمه به او حقوق بازنشستگی دهند، آن وقت می‌شد ایراد فقهی به آن وارد کرد ولی صندوق‌ها چنین تعهدی به بیمه‌پرداز نداده‌اند. البته این موضوع برای کسانی است که در گذشته بیمه شده‌اند نه آنهایی که جدیداً می‌خواهند بیمه شوند و به طور کلی صندوق‌های بازنشستگی تابع قانون مجلس هستند.

انتهای پیام
captcha