بسیج رسانه پای کار امیدآفرینی و جهاد تبیین
کد خبر: 4182972
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
بسیج؛ امید ملت ایران/ 1

بسیج رسانه پای کار امیدآفرینی و جهاد تبیین

رئیس سازمان بسیج رسانه با بیان اینکه قرارگاه‌های جهاد تبیین و اردو‌های راهیان پیشرفت در راستای جهاد تبیین و امیدآفرینی تشکیل شده است، گفت: درصدد هستیم نسل نوجوان و جوان را با پیشرفت‌های کشور آشنا کنیم تا بدانند متخصصان ایرانی در سایه تحریم‌ها توانستند چه گام‌های بزرگی بردارند.

کارآموزیانبسیج از ابتکارهای مبارک امام راحل بود؛ وقتی اوایل آذر ۵۸ در سخنانی بر لزوم تشکیل لشکر بیستمیلیونی در کشور تأکید کردند و نتیجه آن شد پای کار آمدن شیر زنان و دلیر مردانی که پای کار انقلاب ایستادند به طوری که بنیانگذار انقلاب در سال 67 در وصف بسیج فرمودند: «بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند». امروز 44 سال از تأسیس این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشرهای مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است. ایکنا بنابر رسالت تبیینی خود در بزرگداشت هفته بسیج به معرفی کارکردها و دستاوردهای اقشار مختلف بسیج می‌پردازد.

سازمان بسیج رسانه یکی از شاخه‌های سازمان بسیج مستضعفین است که در زمینه امور رسانه‌ای فعالیت می‌کند. این سازمان در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و فعالیت‌های آن «در چارچوب وظایف و مأموریت‌های سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دنبال می‌شود. سازمان بسیج رسانه‌ دارای تشکیلات استانی در همه استان‌های ایران و مقر این سازمان در تهران است.

مرتضی کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه در گفت‌وگو با ایکنا درباره دستاورد‌های بسیج در حوزه رسانه گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین رسانه‌ها، این سازمان در یک سال گذشته رویکرد جدیدی را در این حوزه آغاز کرده است و از جمله این اقدامات می‌توان به تشکیل قرارگاه رسانه‌ای جهاد تبیین در بسیج رسانه استان‌ها اشاره کرد که یکسری اقدامات از نشست‌های تبیینی گرفته تا وبینار‌های رسانه‌ای برگزار کرده است که تأثیر زیادی در ذهن مخاطب و بیداری نسل جوان داشته است.

وی با تأکید بر تزریق امید به جامعه افزود: قرارگاه اردو‌های راهیان پیشرفت نیز در راستای امیدآفرینی تشکیل شده است که گامی مهم در عرصه جهاد تبیین است. در واقع اهالی رسانه با حضور میدانی در طرح‌های کلان ملی که طی ۴۴ سال گذشته انجام شده و در تراز بین‌المللی هستند، روایتگر این پیشرفت‌ها بوده‌اند تا نسل نوجوان و جوان را با این پیشرفت‌ها آشنا کنند و بدانند متخصصان ایرانی در سایه تحریم‌ها توانستند چه گام‌های بزرگی بردارند.

جام رسانه‌ای امید

کارآموزیان ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای امسال، گفتمان و نقشه راه را تبیین کردند و امیددهی به جامعه را وظیفه مهم رسانه‌ها دانستند؛ از این رو جام رسانه‌ای امید را طراحی کردیم که قرار است اهالی رسانه‌ای به تولید محتوا در قالب‌های گوناگون و در راستای امیدآفرینی بپردازند و ما از طریق پایشگر‌های هوشمند می‌سنجیم که میزان بازدید خبرگزاری، رسانه و پایگاه اطلاع‌رسانی و تأثیر این اخبار با رویکرد فرصت‌محوری و امیدآفرینی چقدر بوده است.  

وی تصریح کرد: سازمان بسیج رسانه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به سمت ایجاد بستری برای انتشار حداکثری اخبار امیدآفرین در جامعه بوده و برگزاری این جام به این معنی نادیده گرفتن مشکلات و مسائل نیست و خبرنگاران باید روحیه مطالبه‌گری داشته باشند و در مقابل سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های معاند حرکت رو به رشد کشورمان را به نمایش بگذارند.

کارآموزیان یکی از اصلی‌ترین اقدامات بسیج رسانه را جذب، سازماندهی و شبکه‌سازی خبرنگاران و کنشگران رسانه‌ای دانست و بیان کرد: در این راستا خبرنگاران رسانه‌های مکتوب، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، خبرگزاری‌ها و حتی انسان‌رسانه‌ها و اینفلوئنسر‌ها در کارگروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند تا نقاط قوت آن‌ها در حوزه‌های گوناگون مشخص شود و از این نقاط قوت در راستای امیدآفرینی در جامعه بهره گرفته شود.

کارآموزیان ادامه داد: پژوهشی در رابطه با «میزان مصرف رسانه‌ای مردم ایران» در هر استان به صورت جداگانه انجام شد و پارامتر‌های گوناگون در این پژوهش مشخص شد که مردم ما چه مصرف رسانه‌ای دارند و از چه سکو‌هایی استفاده می‌کنند؟ در واقع در این پژوهش عمده کار این بود که یکسری اقدامات سواد رسانه‌ای انجام دهیم؛ چراکه یکی از سواد‌های مورد نیاز مردم دنیا، سواد رسانه‌ای است و سازمان بسیج رسانه یکی از نهاد‌های پیشگام در این زمینه بوده است.

شهدای رسانه

وی در ادامه به برگزاری یادواره‌ها و شناسایی شهدای رسانه در کشور پرداخت و تصریح کرد: ۳۳۴ شهید رسانه در کشور شناسایی شده که در هر یک از خبرگزاری‌ها یک یادواره شهدای رسانه برگزار کردیم.

مسئول بسیج رسانه در ادامه به رویداد نهمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۱ هزار اثر از شش هزار و 800 رسانه به جشنواره ابوذر ارسال شد که امسال هم بناست، هر استان به یک معضل و مسئله اساسی در استان یا شهرستان خود بپردازند.  

کارآموزیان ادامه داد: هر سال یک شهید شاخص رسانه معرفی می‌شود و امسال عبدالمهدی مغفوری، معاون روابط عمومی لشکر ۴۱ ثارالله در زمان فرماندهی حاج قاسم سلیمانی انتخاب شده و قرار است دی‌ماه نشستی در این زمینه برگزار شود. اکنون نیز در حال ساخت مستند تلویزونی این شهید هستیم.

انتهای پیام
captcha