اعتقاد به حاکمیت الهی؛ مبنای فلسفه‌ سیاسی
کد خبر: 4182534
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
بیان قرآن؛ تفسیر سوره تغابن/ 3

اعتقاد به حاکمیت الهی؛ مبنای فلسفه‌ سیاسی

در کتاب «تفسیر سوره تغابن» از مجموعه بیان قرآن، اثر آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای می‌خوانیم: «حاکمیت الهی یعنی هم قانون از سوی خدا است، هم مجری قانون منصوب خدا است؛ این معنای حاکمیت الهی است».

به گزارش ایکنا، کتاب «تفسیر سوره تغابن» از مجموعه بیان قرآن اثر آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کتاب در قالب 10 گفتار تنظیم شده است که از جمله عناوین آن می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ تسبیح خداوند توسط همه موجودات، اعتقاد به مالکیت مطلق خدا پایه اساسی اخلاق اسلامی، ترکیب نیکوی آفرینش انسان، علت بیان شرح حال گذشتگان در قرآن، اهمیت اصل زندگی پس از مرگ، پوشانده شدن گناهان با ایمان و عمل صالح، معنای اطاعت از رسول، پاداش عظیم خدا برای رهاشوندگان از اسارت مادیات، شکرگزاری بزرگوارانه خدا از انفاق‌کنندگان.

در بخشی از کتاب با عنوان «اعتقاد به حاکمیت الهی؛ مبنای فلسفه‌ سیاسی و اجتماعی اسلام» می‌خوانیم: «همچنین «لَهُ المُلکُ» مبنای فلسفه‌ سیاسی و نظام سیاسی و اجتماعی اسلام هم هست. نظام سیاسی اسلام، نظام حکومت الهی است، حاکمیت الهی است؛ حاکمیت الهی به معنای همه جانبه و کامل.

حاکمیت الهی یعنی هم قانون از سوی خدا است، هم مجری قانون منصوب خدا است؛ این معنای حاکمیت الهی است. وضع قوانین هم از سوی پروردگار است؛ قوانینی که در جامعه‌ اسلامی و الهی وجود دارد، بایستی از احکام الهی منشا گرفته باشد، منطبق بر‌احکام الهی باشد؛ یعنی همین که هم قانونگذار خدا است، هم تعیین‌کننده‌ مجری این قانون، یعنی در راس جامعه‌ اسلامی آن کسانی باید قرار داشته باشند یا آن کسی باید قرار داشته باشد که خدا او را منصوب کرده باشد. حالا نصب الهی یا مستقیماً است مثل نصب پیغمبران و اوصیای منصوب پیغمبران که خدای متعال مشخصا این نبی را یا به وسیله نبی، وصی او را منصوب می‌کند، یا نصب الهی مستقیماً نیست، با نشانه‌ها است. مشخص می‌کنند، معیارهایی می‌دهند که اگر چنانچه انسانی دارای این صفت و این صفت و این صفت و این صفت بود، شایسته‌ حاکمیت و ولایت امر در جامعه‌ اسلامی است؛ اگر نبود نیست.

فلسفه‌ سیاسی اسلام این است: حاکمیّت الهی، قانون و مجری قانون را از خدا الهام گرفتن؛ مبنایش چیست؟ مبنایش «لَهُ المُلکُ» است؛ یعنی حاکمیت مطلق متعلّق به خدا است. چون حاکمیت مطلق متعلق به خدا است، لذاست که قانون را هم خدا معیّن می‌کند و والی و حاکم و مجری قانون را هم خدا منصوب می‌کند. خب، بعد «وَلَهَ الحَمدُ» آمده؛ مُلک متعلّق به خدا است. وقتی می‌گوییم مُلک و حاکمیّت فقط متعلق به خدا است، خیلی چیزها از این نشئت می‌گیرد؛ همانطور که گفتیم حاکمیت الهی، قانون الهی، حکومت الهی، اخلاق اسلامی، همه‌ اینها از «لَهُ المُلکُ» نشئت می‌گیرد.

در توضیحات پشت جلد این مجموعه آمده است: «فهم و تبیین قرآن، در هدایت عمومی جامعه و همچنین در هدایت فردی و کمال فردی هر شخصی دارای تاثیر بسزایی است؛ یعنی در جامعه‌ی اسلامی اگر مردم با قرآن آشنا باشند، با قرآن انس بگیرند و از راهنمایی‌های قرآن استفاده بکنند، هم به حرکت عمومی جامعه به سمت اهداف اسلامی کمک خواهد شد و هم هر فردی به خودی خود، در درون خود در ذهن و روح و قلب خود به آن کمالی که اسلام برای شخص مسلمان معین کرده نزدیک‌تر خواهد شد.»

اعتقاد به حاکمیت الهی؛ مبنای فلسفه‌ سیاسی

در پایان یادآور می‌شود تفسیر سوره تغابن اثر مقام معظم رهبری در 199 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای با قیمت 70 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha