روزهای نفس‌گیر تهران
کد خبر: 4182346
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
برخط جامعه

روزهای نفس‌گیر تهران

نگاه شرعی به آلودگی هوا و راه‌های سالم ماندن در هوای آلوده با پرهیز غذایی، تغییر کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دانش‌آموزان، اهدای خون اهالی کتاب، راه‌اندازی کمیته ساماندهی مجامع الذاکرین و مراکز آموزش مداحی کشور، تکذیب حفظ شب یلدا و چهارشنبه‌سوری و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.

روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودکبه گزارش ایکنا؛ تغییر کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دانش‌آموزان، اهدای خون اهالی کتاب، راه‌اندازی کمیته ساماندهی مجامع الذاکرین و مراکز آموزش مداحی کشور، تکذیب حفظ شب یلدا و چهارشنبه‌سوری، سند ملی مسجد در انتظار تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، قطع همکاری با معلمان فاقد صلاحیت، پیشنهاد شعار برای عزای فاطمیه امسال و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.
 
همچنین یکی از خبرهای مهم، آلودگی شدید هوا و تعطیلی مدارس بود که در ابتدا اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی مدارس ابتدایی و دورکاری یک سوم کارمندان منتشر شد و پس از ساعاتی دورکاری کارمندان تکذیب شد، اما جالبتر اینکه، مهدهای کودک تعطیل شدند. این داستان غم‌انگیز هر ساله تهرانی‌ها با آغاز فصل سرما است که به ویژه مادران شاغل دارای فرزند با مصائب آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
از مصاحبه‌های خواندنی هفته گذشته می‌توان به گفت‌وگو درباره حرام بودن یا نبودن عمل آلوده‌کنندگان هوا و محیط زیست، چگونگی ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه، چگونگی رعایت حریم خصوصی کودکان، راهکارهای فقرزدایی از جامعه و روش‌های مدیریت خشم اشاره کرد. در بسته خبری برخط هفته گذشته مروری بر این اخبار داریم.
 
تدوین برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین در حوزه ناباروری
 
مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد؛ در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با همکاری دبیرخانه ستاد ملی جمعیت، جهاد دانشگاهی، معاونت امور زنان و خانواده و مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری از جمله رحم اجاره‌ای، فریز تخمک، سامان‌دهی مراکز ارائه‌دهنده این خدمات با درنظر گرفتن جنبه‌های حقوقی، فقهی، قضایی و اجتماعی در سقف بودجه سنواتی (منابع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) و تمهیدات قانونی جهت پوشش بیمه پایه ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا‌شدن این قانون را به عمل آورده و به تصویب هیئت وزیران برساند.
 
در تبصره آمده است؛ امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن، شامل دختران مجرد بالای ۳۰ سال نیز می‌شود.
 
کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد
 
آئین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت، ۲۱ آبان‌ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. این جشنواره از اردیبهشت امسال همزمان با تولد حضرت معصومه(س) با هدف پرورش هویت اسلامی-ایرانی از طریق شناسایی، کشف استعداد‌ها و توانایی دختران در ۹ محور در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و دختران دانشجو معلم برگزار شد.  
 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست در رابطه با جایگاه زن و خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اگر این سند از روز اول به درستی اجرا می‌شد، وضعیت امروز به مراتب بهتر بود. در این سند دو هدف در رابطه با خانواده و زنان وجود دارد؛ باید کتاب‌های درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران باشد تا فرهنگ حیا در سرتاسر جامعه ایجاد شود و خانواده از طریق مدرسه آموزش ببینند. امروز در سراسر کشور بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه وجود دارد؛ نظام تربیت باید از مدرسه‌ها متحول شود.
 انسیه خزعلی، مشاور امور بانوان و خانواده رئیس جمهور نیز بیان کرد: در طرح آذر که مخصوص آموزش دختران و زنان روستایی است؛ هر یک از دختران به تعدادی از زنان اقوام خود سواد یاد دادند. طرح آذر برای سوادآموزی زنان عشایر و روستایی بود که به همت دختران با موفقیت انجام شد.
 
برگزاری پویش «کتاب‌خون» و اهدای خون اهالی کتاب
 
همزمان با روز کتاب و کتابخوانی و با هدف استفاده از اثرگذاری ظرفیت‌های فرهنگی در آگاه‌سازی جامعه نسبت به مسئله حیات بخش اهدای خون، پویش کتابخون در سراسر کشور برگزار شد.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
آقایان چهار بار و بانوان سه بار در سال می‌توانند با اهدای خون به نجات جان بیماران کمک کنند و به دلیل کاهش مراجعات مردم در روز‌های سرد سال و نیاز روزانه بیماران به خون و فرآورده‌های خونی، از اهداکنندگان وفادار می‌خواهیم حتماً یک بار از دفعات اهدای خون خودشان در فصل زمستان انجام شود تا خللی در تأمین خون مورد نیاز بیماران ایجاد نشود.
 
حذف شب یلدا و چهارشنبه‌سوری از تقویم تکذیب شد
 
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور  با انتشار اطلاعیه‌ای گفت؛ از جمله مناسبت‌های جدید «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» است که همزمان با ۳۰ آذر (شب یلدا) و در کنار عنوان شب یلدا است. شب یلدا جزء فرهنگ غنی مردم ایران اسلامی است که نه تنها یک امر ملی است بلکه به خاطر حضور اعضای خانواده‌ها در کنار یکدیگر به عنوان یک امر دینی مورد توجه است.
 
برای استفاده بهینه فرهنگ از روز‌های پایانی سال به ویژه چهارشنبه‌سوری که در جامعه ایرانی مورد توجه است، مناسبت «روز تکریم همسایگان» برای درج در متن تقویم رسمی کشور در روز سه‌شنبه آخر سال تصویب شده است.
 
شبهات اعتقادی دانش‌آموزان پاسخ داده شود
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با دانش‌آموزان نخبه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. وی در این نشست بر ضرورت توجه به ادبیات غنی فارسی،  مشارکت دانش‌آموزان در حکمرانی تعلیم و تربیت و توجه به نظام تعلیم بیشتر از وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضی از دانش‌آموزان احساس افسردگی می‌کنند، نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، برخی از دانش‌آموزان شبهات اعتقادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، ستاد آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند، فناوری‌های نرم اجتماعی مانند برگزاری اردو‌ها می‌تواند در این زمینه کمک کند.
 
راه‌اندازی کمیته ساماندهی مجامع الذاکرین و مراکز آموزش مداحی
 
کمیته ساماندهی مجامع الذاکرین و مراکز آموزش مداحی کشور براساس مصوبه شورای عالی ستایشگری در خردادماه ۱۴۰۲ به همت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی راه‌اندازی شد.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
شورای عالی ستایشگری مصوب کرده بود که به افراد باسابقه عرصه آموزش مداحی و مجمع‌الذکرین‌ها مجوز رسمی داده شود و افراد جدید و تازه‌کار هم فعالیتشان مورد بررسی قرار گیرد و با رفع نقایص مجوز لازم را دریافت کنند. بر این اساس کمیته ساماندهی مجامع الذاکرین و مراکز آموزش مداحی کشور راه‌اندازی شد که بناست اعضای آن؛ احمد واعظی، مرتضی طاهری، مصطفی خورسندی، مهدی سلحشور، حجت‌الاسلام واضحی، محمد فراهانی و حاج رحیم آبفروش باشد. دبیرخانه این کمیته نیز در سازمان هیئت و تشکل‌های دینی خواهد بود.
 
فراخوان پیشنهاد شعار برای عزای فاطمیه ۱۴۰۲
 
شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت و تشکل‌های دینی در فراخوانی از جامعه بزرگ هیئتی و نخبگان فرهنگی خواست تا برای عزاداری فاطمیه ۱۴۰۲ شعار پیشنهاد دهند.
 
محور‌های محتوایی پیشنهادی در فاطمیه ۱۴۴۵ - ۱۴۰۲ به شرح زیر است: فاطمیه مهمترین زمان جلوه معجزه مادری و تربیت حماسی در مکتب فاطمی؛ حرکت عمومی با محوریت جوان متعهد.
 
علاقه‌مندان می‌توانند شعار‌های پیشنهادی خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۴۶۱۵ یا شناسه‌کاربری @Beyragheheyat_admin در پیام‌رسان‌های داخلی یا تلگرام ارسال کنند.
 
تکذیب بازسازی قبور منافقین و ضدانقلاب در بهشت زهرا(س)
 
سازمان بهشت زهرا(س) در اطلاعیه‌ای گفت؛ در مورد قبور منافقین در ویدئوی اول، روایت کذب و نادرستی از بازسازی این قبور بیان شده و اتهامات بی‌اساسی به شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) وارد شده است.
 
برخی قبور مورد اشاره در یک ویدئو، متعلق به اعضای مسلمان سازمان مجاهدین است که قبل از انحراف عقیدتی سازمان، در مسیر مبارزه با رژیم ستمشاهی، از سوی ساواک اعدام شده‌اند.
 
قبور اشاره شده معدومین ضدانقلاب در در ویدئوی دیگری، مواردی هستند که از ابتدا سنگ مزار داشته و تاکنون هیچ تغییر رویکردی نسبت به این موضوع از سوی نهاد‌های مربوطه اتخاذ و ابلاغ نشده و هیچ‌گونه تغییراتی نیز برای سنگ قبور یادشده، ازسوی سازمان بهشت زهرا (س) انجام نشده است.
 
بر خلاف ادعای مطرح شده، قبر هیچ کدام از معدومین به صورت رایگان در اختیار خانواده ایشان قرار نگرفته و هزینه خدمات قبور طبق نرخ مصوب دریافت شده است.
 
سند ملی مسجد
 
حجت‌الاسلام رضا غلامی، قائم‌مقام بنیاد هدایت در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با روند تدوین سند ملی مسجد، بیان کرد: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه مرحله در کمیته‌های تخصصی، سند ملی مسجد ارائه و از آن دفاع شده و در حال حاضر نیز کمیته تخصصی در حال بررسی آن است که در صورت تایید برای تصویب به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
وی افزود: در سند جامع آنچه به آن نیاز داریم در دو بخش تعریف می‌شود؛ یکی حکمرانی از مسجد و دیگری حکمرانی بر مسجد. حکمرانی بر مسجد به این معناست که نقش نهادها، دستگاه‌ها و کنشگران بر مسجد چگونه و با چه مدل ساختاری و شاکله‌ای تعریف می‌شود. حکمرانی از مسجد نیز یعنی اینکه خود مسجد چه نقشی در میدان، محله و جامعه پیاده می‌کند.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
عدالت در سلامت یعنی کاهش سهم پرداختی مردم در خرید دارو
 
کنفرانس ملی «عدالت در نظام سلامت» سه‌شنبه ۲۳ آبان در سالن همایش‌های دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی گفت:  اینکه یارانه‌ها را در دارو چگونه توزیع کنیم، یکی از بحث‌های جدی است. دولت برای دارو ۶۹ همت و برای یارانه گندم ۱۴۰ همت در نظر گرفته که یارانه دارو نصف یارانه گندم است.  
 
وی افزود: عدالت در سلامت این است که در نیاز‌های عمومی، بتوانیم سهم مردم را در خرید دارو کم کنیم و دفترچه سلامت نیز برای همین موضوع طراحی شده است. عدالت در سلامت مثل نان است و اگر ۱۴۰ همت به گندم یارانه داده می‌شود رانت نیست، اما اگر همین میزان به دارو اختصاص یابد، می‌گویند رانت است.
 
 حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این مراسم گفت:  گفته می‌شود باید در حوزه سلامت رقابت‌پذیری ایجاد کنیم که این کار درستی نیست، زیرا با این کار سلامت قربانی می‌شود؛ سلامت مانند حوزه اقتصادی نیست و نمی‌شود مانند حوزه اقتصادی به آن نگاه کرد. تأسیس بیش از حد داروخانه در یک منطقه سبب رقابتی شدن فضا می‌شود و این اتفاق سبب کاهش کیفیت می‌شود. نگاهی که بعضی از مجموعه‌ها دارند مانند هیئت مقررات گذاری، این است که گفته می‌شود به صورت نامحدود مجوز تأسیس داروخانه داده شود که این نگاه کاملاً غلط است.  
 
نازیلا یوسفی، رئیس اداره تدوین فهرست دارو‌های کشور در این نشست بیان کرد: در قرآن و احادیث به عدالت ورزیدن بسیار توصیه شده است، اما در موضوع دارو مشخص نیست مصداق موضوع عدالت چیست. عدالت در قرآن به معنی رعایت تساوی، رعایت استحقاق، اهلیت عمل مطابق با واقع، دوری از افراط و تفریط، قرار دادن هر چیز در جای مناسب و رعایت مصالح و مفاسد واقعی است.
 
آرش محبوبی، رئیس انجمن هیئت مدیره داروسازی تهران دیگر سخنران این کنفرانس بیان کرد:نابرابری‌ها در سلامت پیامد‌هایی را به وجود خواهد آورد؛ وقتی سطح دسترسی‌ها جابجا شد ممکن است نیاز‌های بهداشتی اولیه در اختیار فرد قرار نگیرد. در دولت قبلی طرحی ارائه شد مبنی بر ارائه یارانه به همه مردم برای استفاده از خدمات سلامت، اما این یارانه بیشتر در استفاده افرادی قرار گرفت که دسترسی بیشتری به مراکز سلامت داشتند و مشکلاتی به وجود آورد.  
 
نمایشگاه معرفی دستاورد‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان
 
نمایشگاه معرفی دستاورد‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به منظور معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های شرکت‌ها، ایجاد ارتباط صندوق‌های مالی و سرمایه‌گذاری با این شرکت ها، تبادل تجربه بین فعالان زیست بوم فناوری و آشنایی دانشگاهیان و عموم علاقه‌مندان با فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، از ۳۰ آبان ماه به مدت سه روز، در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.
 
این رویداد نمایشگاهی، از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز‌های ۳۰ آبان تا ۲ آذر، پذیرای علاقه‌مندان به صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است.
 
علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه سه روزه، می‌توانند به نشانی خیابان اشرفی اصفهانی، نرسیده به همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ مراجعه کنند.
 
معلم، منابع درسی و مدارس دولتی باید تقویت شوند
 
 نشست خبری علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش دوشنبه، ۲۲ آبان در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
 
فرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت ایران در آزمون‌های تیمز و پرلز، برنامه وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید برای ارتقای میانگین معدل دانش‌آموزان چیست و با توجه به اینکه نتایج خوب کنکور معطوف به افرادی شده است که در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و از سطح مالی خوبی برای شرکت در کلاس‌های کنکور برخوردارند؛ برنامه آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و امکان شرکت در کلاس‌های کنکور را ندارند؛ چیست؟ گفت: مطلوب است که سخت‌کوشی، تلاش، نگاه مؤثر خانواده‌ها و استعداد باعث رقابت دانش‌آموزان شود و نه امکانات. باید همه دانش‌آموزان، امکانات مساوی داشته باشند و آنچه باعث رقابت و محک آن‌ها شود، استعداد، تلاش و دقت خانواده‌ها باشد؛ این موضوع طلب میکند که عدالت آموزشی تقویت شود.  
 
وی در این نشست همچنین به این موارد اشاره کرد؛  کاهش دریافت دانشجو علت اصلی کمبود معلم،  کمبود معلم آری، کلاس خالی خیر،  علت فراگیر نشدن توزیع شیر در مدارس،  مدرسه و خانواده لازم و ملزوم یکدیگر و افسردگی دانش‌آموزان و عدم رأی مجلس به تخصیص نیم درصد ارزش افزوده به آموزش و پرورش.  
 
قطع همکاری با معلمان فاقد صلاحیت در مدارس غیردولتی
 
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با توانمندسازی کارکنان مدارس غیردولتی بیان کرد: خوشبختانه موضوع توانمندسازی در آموزش و پرورش به ویژه در مدارس غیردولتی از تابستان آغاز شده است و به تدریج مدیران، معلمان، مربیان و معاونان پرورشی متناسب با نیازی که این روز‌ها در مدرسه احساس می‌شود در این دوره شرکت می‌کنند و فاز اول ۶۰ ساعته این آموزش‌ها برای همه معلمان و مربیان اجرا شده است.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
وی افزود: برای معلمان بازمانده از شرکت در دوره اول توانمندسازی معلمان کلاس‌های ویژه برگزار خواهد شد. شرکت در این کلاس‌ها اجباری است و معلمان حدود ۳۶۰ ساعت باید آموزش ببینند تا کارت صلاحیت معلمی دریافت کنند و پس از اتمام این دوره کسانی که در آزمون‌ها موفق نشدند یعنی صلاحیت حرفه‌ای ندارند و عملاً نمی‌توانند در مدرسه تدریس کنند.
 
چگونه به حریم خصوصی کودکان احترام بگذاریم
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای آگاهی‌بخشی به والدین اقدام به معرفی و بایسته‌های حفظ حقوق کودکان کرده است؛ چراکه بسیاری از والدین نسبت به این مسائل آگاهی اندکی دارند و در وهله نخست خودشان، باعث آسیب فرزندانشان می‌شوند. یکی از مسائل مهم در این زمینه، حفظ حریم خصوصی کودکان است و لازم است هم والدین و هم کودکان آگاهی‌هایی در این زمینه داشته باشند.
 
زهره تاجیک، روانشناس به تعدادی از مصادیق احترام به حریم خصوصی کودکان در خانواده، مدرسه و جامعه اشاره کرد و گفت: حریم شخصی کودک شامل اتاق خواب، بدن، وسایل شخصی، گوشی، کتابخانه، شکل و نوع رابطه با دوستانش، نوع و ماهیت روابطش، محاسن و معایبش، توانمندی‌ها و ضعف‌هایش، وضعیت تحصیلی و ... است که باید از سوی والدین و دیگران رعایت شود.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لزوم «مدیریت خشم» به جای «کنترل خشم»
 
 ایکنا با حمید پورشریفی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس انجمن روانشناسی سلامت در رابطه با موضوع «خشونت» گفت‌وگویی انجام داده است. پورشریفی تألیفات بسیاری در حوزه روانشناسی دارد که می‌توان به کتب «روانشناسی بالینی»، «مراکز مشاوره دانشجویی: کارکرد‌ها و استانداردها»، «مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان» اشاره کرد.
 
 خشم و خشونت از هیجانات رایج در جامعه ماست و میزان آن نسبت به یکسری از جوامع، بیشتر است در نتیجه از آموزه‌های روانشناختی که مبتنی بر مهارت‌های زندگی است؛ می‌توان گفت «مدیریت خشم» مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
بعضی‌ها به غلط به جای «مدیریت خشم» از «کنترل خشم» نام می‌برند؛ کنترل خشم غلط است، زیرا در این صورت باید جلوی خشم را بگیریم، اما خشم هیجانی است که باید آن را مدیریت کرد. مدیریت خشم مانند سیل‌بند است که در مقابل سیل می‌گذارند؛ در مدیریت خشم نیز آن را به گونه‌ای هدایت می‌کنیم که انرژی خشم در مسیر درست پیش برود.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نقش مناسک دینی در ایجاد نشاط اجتماعی
 
نبود نشاط اجتماعی در میان جوانان، افسردگی و سرخوردگی را به همراه دارد. برای شاد بودن باید مؤلفه امید به زندگی را افزایش داد، چون باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی می‌شود. پس برای افزایش امید به زندگی باید به دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان بها دهیم. خبرگزاری ایکنا در این زمینه به گفت‌وگو با نادر صادقیان، جامعه‌شناس فرهنگی در رابطه با موضوع نشاط اجتماعی و چگونگی ایجاد آن در جامعه پرداخته است.
 
وی معتقد است؛ بحث دین یک بحث دورنی، درون‌زا و باطنی بوده و برخاسته از تجربه شخصی فرد از دوران کودکی است. اما زمانی که این مسئله به یک سری کلیشه‌های تجویزی، آمرانه، سیاسی و دولتی تبدیل شده و از آن مصادره به مطلوب‌های نامناسب می‌شود، از جایگاه اصیل و اصلی خود به تدریج خارج و منحرف شده و کسانی در جامعه الگو می‌شوند که در رفتار و اخلاقیات آن‌ها مسائلی را مشاهده می‌کنیم که از جامعه سلب اعتماد کرده و نوعی بی‌انگیزگی و بی‌باوری ایجاد می‌کند. زمانی که این مسئله طی سالیان سال و دهه‌های مختلف در جامعه دامنه‌دار و تکرار شود، لطمه فراوانی به نشاط اجتماعی وارد کرده و نوعی افسردگی، احساس نادرستی و ناراستی در جامه ایجاد می‌کند و سرمایه اجتماعی را به شدت کاهش می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود که نشاط اجتماعی که همان انگیزه‌مندی مثبت است نیز دچار نقصان شده و کاهش پیدا کند.  
 
متن این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
سلول‌های بنیادی نماد فرهنگ توانستن است
 
مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی پزشکی بازیافتی، شنبه، ۲۰ آبان در فرهنگستان علوم برگزار شد.  حسن مسلمی نائینی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در این مراسم به ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب‌ها به روز بودن علوم و مطالب مطرح شده، منحصر به فرد بودن، تصاویر مرتبط، نویسندگان و همچنین کامل و جامع بودن آن‌ها اشاره کرد و گفت: در این کتاب‌ها تفکری جریان دارد که بیان می‌کند سلول‌های بنیادی یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است؛ فرهنگ توانستن.  فرهنگی که از سال ۱۳۸۱ با تولید اولین سلول بنیادی رویانی جنینی موشی در پژوهشگاه رویان با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آقای بهاروند و همکارانش آغاز شد و در سال‌های بعد با تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ادامه پیدا کرد و با نگاه بین رشته‌ای سلول‌های بنیادی این روند همچنان با موفقیت‌های بیشتر در جریان است.  
 
محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در این مراسم بیان کرد: در علم پزشکی نیز چند کتاب مرجع داریم. آری، بیان می‌کنند که شما نمی‌توانید کتاب مرجع بنویسید و اگر هم می‌خواهید بنویسید به زبان انگلیسی منتشر کنید؛ این کتاب‌ها را می‌توان به زبان‌های مختلف ترجمه کرد، اما باید ثابت کرد که زبان فارسی قابلیت تبدیل شدن به زبان علم را دارد.
 
دانش توانمندساز را در اختیار نیازمندان قرار دهیم
 
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهمترین معضلات جامعه بشری است که جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی دارد. خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین با مجتبی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی دانشکده مدیریت به گفت‌وگو پرداخته است.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
وی معتقد است؛ مهمترین مسئله در رابطه با کاهش فقر در جامعه، توانمندسازی افراد است، یعنی به جای اینکه بخواهیم کشور را با صدقه اداره کنیم، باید به توانمندسازی افراد روی آوریم؛ لذا هیچ استراتژی جز توانمندسازی آحاد جامعه نمی‌تواند به فقرزدایی کمک کند. البته مسئله توانمندی نیز در درجه اول ناظر به این است که دانش مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهیم و بتوانیم در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دانشی که بتواند در عمل به کار آید را به ایشان ارائه دهیم. «اَللّهُمَّ إنّی أعوذُ بِکَ مِن عِلمٍ لا یَنفَعُ؛ خدایا! از علوم بیهوده به تو پناه می‌برم». امروز متأسفانه در عمل نتوانسته‌ایم این آموزه‌ها را محقق کنیم.
 
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
راه‌های سالم ماندن در هوای آلوده با پرهیز غذایی
 
استنشاق هوای آلوده مقوله‌ای است که ساکنان شهر‌های بزرگ گریزی از آن ندارند، اما می‌توانند با برخی پرهیز‌های غذایی، خوردن و نوشیدن مواد غذایی مناسب و البته اصلاح سبک زندگی از میزان خطرات آلودگی هوا بر بدن خود بکاهند. در همین خصوص طب سنتی ایران توصیه‌های غذایی ویژه‌ای برای روز‌های آلوده دارد.
 
با توجه به اینکه در شرایط آلودگی هوا سیستم گوارش بدن ضعیف می‌شود توصیه اکید این است که از مصرف غذا‌های سنگین، پرچرب و غلیظ که باعث تولید خشکی در بدن می‌شوند مثل گوشت گاو، بادمجان، سوسیس، کالباس، کنسروها، ماکارونی و لازانیا خودداری و بیشتر غذا‌های سبک میل و از پرخوری و درهم خوری پرهیز شود.
 
 شست و شوی مرتب دهان و حلق با آب‌نمک کم‌شور ولرم به خصوص بعد از رسیدن به منزل، داشتن خواب کافی که به سلامت بدن کمک شایان توجهی می‌کند، استفاده از ماسک، عدم انجام ورزش سنگین و تلاش برای حضور کمتر در محیط‌های آلوده‌تر مثل مرکز شهر و خیابان‌های پرترافیک نیز از جمله اقداماتی است که به کاهش اثرات خطرناک آلودگی هوا کمک می‌کند.
 
آیا آلوده کردن هوا در اسلام حرام است
 
آلودگی هوا، اختلال غیرقابل انکاری در زندگی و سلامت همه مردم به وجود آورده است. این اختلال هم به صورت مستقیم با استنشاق هوای آلوده و تأثیر مخرب و مستقیم آن بر سلامت انسان و هم به صورت غیرمستقیم با وارد شدن مواد آلاینده هوا به خاک (با بارش باران و برف) و آلوده کردن خاک و در پی آن آلوده کردن آب‌های زیرزمینی و جاری و وارد شدن همین آلودگی‌ها به گیاهان و جانوران و سپس تجمیع آن در بدن انسان‌ها مشکلات عدیده سلامتی برای بشر به وجود آورده است.
 
حجت‌الاسلام سلمان بهجتی اردکانی، نویسنده کتاب «ضمان آلودگی هوا از منظر فقه امامیه» در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح دیدگاه‌های مطرح شده در منابع فقه امامیه در خصوص آلودگی هوا پرداخت و گفت: با آنکه هوا و تنفس هوا در قرآن کریم به صراحت مطرح نشده است، اما نحوه‌هایی از دلالت و اشاره به هوا و اینکه همه انسان‌ها حق بهره‌برداری از هوای پاک و سالم را دارند در قرآن کریم وجود دارد.
 
وی به دیدگاه تعدادی از مراجع در این زمینه پرداخت و گفت: از مقام معظم رهبری سؤال شده که برخی کارخانه‌ها به بهانه گران بودن فیلتر‌های تصفیه کننده هوا از استفاده از آن در دودکش‌ها پرهیز می‌کنند و موجب آلودگی هوا و آزار دیگران می‌شوند؛ حکم این مسئله چیست؟ مقام معظم رهبری پاسخ دادند که فیلتر یکی از لوازم احداث کارخانه است و اگر بر طبق قانون نصب آن الزامی باشد تخلف از آن جایز نیست و حتی اگر در قانون هم ذکر نشده باشد و کارخانه‌ای هوا را آلوده کند و این آلودگی سبب ناراحتی و مشقت مردم شود و یا موجب ناراحتی آن‌ها نشود، اما این آلودگی هوا زیان قابل توجهی به آن‌ها برساند خلاف شرع است و حرام شمرده شده و گناه محسوب می‌شود.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
آغاز ثبت‌نام دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر
 
از ۳۰ دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می‌شود. در این دوره از جشواره علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش مد و صنعت و لباس تراز اجتماع بانوان شرکت کنند که برای ثبت‌نام در هر بخش می‌توانند با وروید به لینک https://iranmodelogin.farhang.gov.ir/Pages/Home.aspx ثبت نام خود را انجام دهند.  
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
زمان پایان ثبت‌نام طرح‌های متقاضی حضور در جشنواره ‏نیز تا پایان آذرماه اعلام شده است. بر این اساس علاقه‌مندان تا پایان آذرماه فرصت ثبت‌نام و ارسال آثار خود به جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر را دارند.  
 
حجاب‌استایل‌ها در دو راهی دین‌مداری و تجددگرایی
 
نشست «حجاب از نگاه علم» از سلسله نشست‌های نگرشی چندرشته‌ای به مسئله حجاب، صبح سه‌شنبه ۲۳ آبان با حضور فائقه جاویدان، استاد جامعةالزهرا (س) و دکترای مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. عنوان این نشست «پدیده حجاب استایل در مسئله حجاب» است.
 
وی در این نشست تخصصی بیان کرد: حجاب‌استایل‌ها نسبتاً انسان‌های مرفهی هستند و تمایل دارند هم زندگی متدین و هم متجدد داشته باشند. در حالی که وقتی شخصی این دو را در کنار هم داشته باشد، باید نسبت به آموزه‌های دینی عمیق بوه و انسان باتقوایی باشد تا در مواجهه با گزاره‌هایی که زندگی متجددانه پیش روی او می‌گذارد، در تضاد با زندگی دین‌مدارانه نباشد و وقتی در دو راهی این دو گیر می‌کنند، گزینه آن‌ها زندگی دینی است و آنچه همخوانی ندارد را کنار می‌گذارند. در این راستا نقطه عطف این مسئله را می‌بینیم و آن‌ها در زندگی دین‌مدارانه و متجددانه، همه جوانب و لوازم را می‌پذیرند و در بین گزاره‌های دین‌مدارانه گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که همخوانی داشته باشد و اینجا شاهد این هستیم که انحراف و دور شدن از زندگی دین‌مدارانه اتفاق می‌افتد.
 
این کارشناس با اشاره به تغییر الگو در میان بانوان گفت: تغییر الگو نیز آسیب دیگری است که به قدری ظریف و نرم انجام شده است که همانطور که اشاره شد، بانوان ما در پیاده‌روی اربعین هم عبا را جایگزین چادر می‌کنند. تغییر ذائقه حتی در میان مردان متدین هم دیده می‌شود، در واقع این تأثیرگذاری فقط روی زنان مذهبی نیست، بلکه بر روی مردان متدین هم اثر می‌گذارند.
 
راهکار‌های نهادینه کردن فرهنگ حجاب در نوجوانان
 
نشست «حجاب از نگاه علم» از سلسله نشست‌های نگرشی چندرشته‌ای به مسئله حجاب، عصر دوشنبه ۲۲ آبان با حضور سیده معصومه طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر زن و خانواده در فضای مجازی برگزار شد.
 
طباطبایی در این نشست گفت: باید مدل تربیتی والدین مهارت‌آموزی باشد تا نوجوانان که در دوره هویت‌بخشی و داشتن شخصیت مستقل برای خود هستند، مسئله حجاب جزء مسئله اصلی و ارزشی آن‌ها باشد، در این صورت وقتی به مراحل بالاتر رسیدند، اعتقاد و باور در ذهنشان ارزشمند می‌شود و تا پای جان از آن دفاع می‌کنند.
 
نگاه غیرعقلانی به حجاب ضایعات جبران‌ناپذیر دارد
 
نشست «حجاب از نگاه علم» از سلسله نشست‌های نگرشی چندرشته‌ای به مسئله حجاب با عنوان «فرآیند چگونگی کارکرد عقلانیت در مسئله حجاب»، عصر چهارشنبه ۲۴ آبان با حضور اسحاق طاهری، استاد تمام الهیات مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی برگزار شد.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
وی در این نشست بیان کرد: نگاه عقلانی به حجاب یعنی نگاه اساسی و شالوده به حجاب؛ نه اینکه فقط بخواهیم آن‌ها را حد کنیم. اگر فقط به این مسئله توجه داشته باشیم، بسیار زیانبار است و در تعاملات کلامی و رفتاری با یکدیگر ضایعات جبران‌ناپذیری را به جا خواهد گذاشت.
 
مسائل اخلاق فضای دیجیتال مصیبتی جهانی است
 
نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی «اخلاق دیجیتال و فضای مجازی» ۲۰ آبان با حضور محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، سعید نظری توکلی، دبیر علمی همایش و محمود شیخ، دبیر اجرایی همایش برگزار شد.
 
واعظی در این نشست فضای دیجیتال و مجازی را عام البلوا و مصیبت جهانی دانست و گفت: این طور نیست که فقط خانواده‌های ایرانی درگیر این مسائل باشند و یا فقط آن‌ها نیاز به اخلاق دیجیتال داشته باشند و خانواده‌های روس و امریکا و ... نیاز نداشته باشند. بنابراین، چون نیاز جهانی است باید از درون بجوشد. اگر ما در این زمینه اقدام نمی‌کردیم، باز رسانه‌ها دنیا را سر ما خراب می‌کردند که الهیاتی‌ها چرا در این زمینه کاری نکرده‌اید؟ بنابراین این مسئله نیاز به کار و اقدام دو جانبه دارد و شما رسانه‌ها باید مطالبه‌گری و درخواست و سوال کنید و زیرسوال بردن وظیفه رسانه است و اشکالی ندارد و هر زیرسؤال بردنی توهین نیست.
 
سعید نظری‌توکلی نیز با بیان اینکه این همایش ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، ادامه داد: تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال، نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال، اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده، اخلاق دیجیتال و آسیب‌های فضای مجازی، اخلاق دیجیتال و تأثیر آن بر استفاده از هوش مصنوعی و اخلاق دیجیتال و مسئولیت اجتماعی از نگاه ادیان محور‌های این همایش است. همچنین مهلت دریافت چکیده مقالات تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ و مهلت دریافت مقالات کامل ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ است.
 
ویژگی‌های استراتژی ملی هوش مصنوعی
 
سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های «علوم انسانی و فضای مجازی» با موضوع «آیا رسیدن به قله هوش مصنوعی ضرورتی دارد» عصر شنبه ۲۰ آبان با سخنرانی روح‌الله رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از مدیران اسبق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون در پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد.
 
روزهای نفس‌گیر تهران و یک بام و دوهوای تعطیلی مهدهای کودک
 
رحمانی در این نشست با اشاره به برخی کاربرد‌های هوش مصنوعی به استراتژی‌های هر کشور در این زمینه پرداخت و گفت: هوش مصنوعی که در استراتژی ملی انتخاب می‌شود، باید با ارزش‌های جامعه همخوانی داشته باشد. یعنی وقتی در ژاپن یک سالمند با یک عروسک هوش مصنوعی صحبت می‌کند، نباید همین موضوع را برای سالمندان خودمان کپی کنیم. چون این برخورد، بومی کشورمان نیست. در واقع باید از همه جای دنیا یاد بگیریم و در نهایت کار برتر را انجام دهیم.
 
افزایش استقبال گیمر‌های ایرانی از بازی‌های موبایلی
 
تازه‌ترین گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنی بر شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» منتشر شد.
 
این گزارش که در ادامه مجموعه گزارش‌های استخراج شده از نتایج پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران منتشر شده، به مرور مهم‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی پرداخته و نگاه کاملی را در رابطه با الگو‌های مصرف بازی موبایلی، ترجیحات، علاقه‌مندی و میزان هزینه‌کرد در بین بازیکنان موبایلی ارائه می‌دهد.
 
قدرت بازدارندگی بسیج به نمایش گذاشته می‌شود
 
نشست خبری هفته بسیج با یاد و خاطره شهید بسیجی سجاد زبرجدی ۲۵ آبان‌ماه با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در محل سالن رضویه سازمان بسیج برگزار شد.
 
وی با اشاره به اینکه در روز جمعه، سوم آذرماه نیز برنامه مهم و محوری نمایش قدرت بازدارندگی بسیج برگزار می‌شود که توان دفاعی بسیج در قالب گردان‌های مختلفی همچون بیت‌المقدس، امام حسین (ع)، فاتحین، کوثر و ... در مراکز استان و شهرستان‌های مختلف نمایش داده خواهد شد، تصریح کرد: برپایی گردهمایی سراسری میقات صالحین در نماز‌های جمعه کل کشور، ایراد سخن از سوی سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مورد بسیج، اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در کرمان و ۵۴۰ نقطه کشور، برگزاری همایش پیاده‌روی و کوه‌گشت خانوادگی در کشور و شب شعر خاطره در ۵۴۰ نقطه از جمله برنامه‌های این روز خواهد بود.
انتهای پیام
captcha