یادواره شهدای ۱۹ آبان گچساران در چرام برگزار شد
کد خبر: 4181108
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

یادواره شهدای ۱۹ آبان گچساران در چرام برگزار شد

یادواره شهدای قیام خونین ۱۹ آبان‌ماه ۵۷ مسجد شهیدان گچساران با حضور پرشکوه مردم و مسئولان در مصلای حضرت ابوطالب(ع) چرام برگزار شد.

علی‌اکبر نعمتی، مسئول ستاد نماز جمعه چرام

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، به نقل از روابط عمومی ستاد نماز جمعه چرام، علی‌اکبر نعمتی، مسئول ستاد نماز جمعه چرام روز گذشته، 19 آبان‌ماه در یادواره شهدای گچساران در مصلای حضرت ابوطالب(ع) چرام، گفت: در روز ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷، ۶ نفر از جوانان گچسارانی در قیام خونین مسجد شهیدان به شهادت رسیدند که این روز از روز‌های تاریخی و جاودانه کشورمان است.

وی افزود: در آن روز حدود ۵۰ نفر در حمایت از حکومت پهلوی در شهر گچساران راهپیمایی کردند که بازاریان و دیگر اقشار مردم انقلابی گچساران در واکنش به این حرکت، جلوی مسجد صالحب‌الزمان(عج) تجمع و به سوی مسجد کارگری شرکت نفت حرکت کردند و در این هنگام ماموران شاهنشاهی مردم را به گلوله بستند.

مسئول ستاد نماز جمعه چرام بیان کرد: با ادامه واکنش‌های مردمی و تلاش شخصیت‌های برجسته انقلابی این شهرستان نظیر بهرام تاجگردون، محمد زید بهبهانی، ابراهیم شریعتی، نصریان، مختاری و رمضان اسماعیلی تجمع مردمی جلوی مسجد شهیدان شکل گرفت و مردم به بیانیه‌های ضد رژیم گوش فرا می‌دادند.

نعمتی بیان کرد: این درگیری از ساعت ۱۵ در محل مسجد جامع شهر دوگنبدان که بعد از این حادثه خونین به نام مسجد شهیدان نام گرفت، آغاز شد و حکومت مستبد ساواک در برابر این اقدام آرام ننشست و مردم را به گلوله بست.

وی در ادامه اضافه کرد: مردم در واکنش به این اقدام جنایتکارانه رژیم پهلوی، خود را به خیابان اصلی شهر رساندند و با بشکه‌های نفت به طرف بانک‌ها و برخی اماکن دیگر هجوم برده و مؤسسات دولتی و مشروب‌فروشی‌ها را آتش زدند.در ساعت‌های پایانی ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ شهردوگنبدان پر از آتش، دود و گلوله شد و ساعت‌ها درگیری ادامه داشت.در آن درگیری ده‌ها نفر از مردم انقلابی گچساران زخمی و ۶ جوان به شهادت رسیدند.

مسئول ستاد نماز جمعه چرام در پایان گفت: یادواره این بزرگواران باید باشکوه برگزار شود، چراکه این کمترین کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم، ضمن اینکه فرهنگ ایثار و شهادت باید برای نسل امروزی بازگو شود تا سیره و سبک زندگی شهدا را الگو قرار دهند.

یادآور می‌شود، در روز نوزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۵۷ شهیدان سیدنجف بلادیان از طبقه بازاریان، امیرحسین کیامرثی و شهید غریب پرویزی از طبقه کارگر، شهید سیدمذکور پارسی دانشجو، شهید محمد فراشبندی دانش‌آموز و شهید حسین امینی دانش‌آموز به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha