حضور بیش از 400 هزار نفر در مکتب‌خانه های قرآنی مراکش
کد خبر: 4180961
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰

حضور بیش از 400 هزار نفر در مکتب‌خانه های قرآنی مراکش

بیش از 400 هزار نفر در حدود 12 هزار و 290 مکتب‌خانه قرآنی مراکش مشغول به حفظ قرآن کریم هستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «العمق العربی»، بیشتر این مکتب‌خانه‌های قرآنی در مناطق روستایی و مساجد مستقر هستند.

نیمی از ‌قرآن‌آموزان این مکتب‌خانه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند و 61 درصد از 14173 مربی این مراکز نیز از میان ائمه جماعت مساجد مراکش انتخاب شده‌اند.  

این آمارها از سوی «احمد توفیق»، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش و در جریان گفت‌وگوها برای تدوین بودجه وزارتخانه خود در پارلمان مطرح شد.  

وی گفت: وزارت اوقاف، مکتب‌خانه‌های قرآنی در مساجد را از کسب مجوز برای فعالیت در زمینه آموزش حفظ قرآن معاف کرد، در عین حال وظیفه آموزش حفظ قرآن در این مراکز را به ائمه جماعت مساجد محول کرده است. این در حالی است که امامان جماعت در این مساجد می‌توانند برای این کار از سایر افراد تحت مسئولیت و نظارت خود کمک بگیرند.

احمد توفیق اظهار کرد: 13.2میلیون درهم مراکش برای پاداش به حافظان قرآن و ناظران مکتب‌خانه‌های قرآنی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: وزارت اوقاف مراکش همچنین آیین‌نامه‌ای را برای مدیریت امور داخلی مکتب‌خانه‌های قرآنی به منظور  حفظ سلامت، امنیت و تضمین حقوق و کرامت انسانی قرآن‌آموزان وضع کرده است.

به گفته احمد توفیق، این اقدامات با توجه به اهمیت و نقش تاریخی و فرهنگی مکتب‌خانه‌های قرآنی در خدمت به قرآن و تربیت حافظان قرآن و و محافظت از آن‌ها در برابر هرگونه سوءاستفاده یا انحراف که به مأموریت و عملکرد آن آسیب وارد می‌کند، صورت گرفته است.

وزیر اوقاف مراکش در خصوص راهبرد این وزارتخانه برای بهبود و ارتقای فرآیند آموزش حفظ قرآن در این مراکز، تصریح کرد: وزارت اوقاف مراکش تا سال 2024 میلادی برای تهیه یک برنامه آموزشی ویژه برای این مکتب‌خانه‌های قرآنی تلاش خواهد کرد، به نحوی که این امکان را فراهم می‌کند که پیشنهاد آموزشی در سطح برنامه‌های درسی و فعالیت‌ها تنظیم شود.

انتهای پیام
captcha