درک آیات به تلاوت معنامحور کمک می‌کند
کد خبر: 4180623
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

درک آیات به تلاوت معنامحور کمک می‌کند

یک حافظ بین‌المللی قرآن گفت: درک عمیق از تفسیر آیات می‌تواند به قاری کمک کند تا با موسیقی صوت تلاوت خود در قالب هنری که دارد مفاهیم را به مخاطب منتقل کند و تلاوتی معنامحور نیز داشته باشد.

مهدی حسنی، حافظ بین المللی قرآنمهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اینکه چه میزان از درک مفاهیم قرآن در تلاوت قاری می‌تواند مؤثر باشد، اظهار کرد: قاری زمانی می‌تواند خوب مانور بدهد و در انتقال مفاهیم آیات موفق عمل کند که خود، مفهوم آیات را درک کند و بداند هر کلمه و آیه چه معنا و مفهومی دارد.

وی بیان کرد: البته دانستن معنی آیات به تنهایی برای انتقال مفاهیم قرآن به مخاطب توسط قاری کفایت نمی‌کند، بلکه باید تفسیر و تدبر آن آیات را بداند و شناخت عمیق‌تری به هر عبارت، آیه و کلمه داشته باشد و اگر اینگونه باشد با توجه به درک عمیق از کلمه، عبارت و آیه می‌تواند آنچه منظور حضرت باری‌‍ تعالی است را با صوت به مخاطبان منتقل کند.

حسنی ادامه داد: اگر قاری درک عمیقی از آیاتی که تلاوت می‌کند نداشته باشد و صرف بازی با کلمات تلاوت خود را ارائه دهد و بدون اینکه مفهوم شاد و حزین بودن و یا سایر مفاهیم آیات را بداند و فقط سعی کند زیبا بخواند، درست مانند اینکه بخواهی پیام تسلیت یا تبریک را با یک زبان دیگر به فردی برسانی است و در این خصوص غم و شادی جمله مشخص نیست.

این حافظ بین‌المللی قرآن افزود: درک عمیق از تفسیر آیات می‌تواند به قاری کمک کند تا با موسیقی صوت تلاوت خود در قالب هنری که دارد مفاهیم را به مخاطب منتقل کند، لذا عالم بودن قاری به لحاظ معنا در خصوص ارائه یک تلاوت آمیخته با انتقال مفهوم آیات از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر تلاوت معنامحور در کشور وضعیت خوبی ندارد و در این خصوص نتوانسته‌ایم موفق و خلاقانه عمل کنیم.

حفظ قرآن تسلط قاری را بیشتر می‌کند

حسنی علت این امر را احساس بی‌نیازی برخی از قاریان در حوزه معنا برشمرد و ادامه داد: دلیل اصلی این اتفاق آن است که در کشور ما بیشتر به زیباخوانی توجه می‌شود و در حقیقت اینگونه جا افتاده که هر کس زیباتر بخواند قاری بهتری است و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از قاریان هستند که مقام بین‌المللی دارند، در مجالس دعوت می‌شوند و مورد تشویق هم قرار می‌گیرند، اما لزومی نمی‌بینند که به دنبال مفاهیم باشند.

وی بیان کرد: با این نگاه هست که بسیاری از قاریان در حوزه معنامحوری کار نمی‌کنند که البته باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که لازمه تلاوت قرآن، حفظ و آشنایی با تمام الفاظ قرآنی است و در واقع حفظ قرآن تسلط قاری را برای قرائت بیشتر می‌کند و از طرفی دانستن مفهوم آیات به اینکه یک تلاوت معنامحور داشته باشد کمک می‌کند.

این حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه معدود قاریانی هستند که حافظ و آشنا با مفاهیم قرآن هستند، گفت: متأسفانه برخی از قاریان ما سواد کافی ندارند و به دلیل همین موضوع که بسیاری از قاریان، حافظ نیستند و به مفاهیم تسلط ندارند، باعث می‌شود تلاوت قاریان در کشور ما هیچ‌گاه به پای تلاوت قاریان مصری نرسد.

انتهای پیام
captcha