رئیس جدید حزب جمهوری خلق ترکیه و پیشینه انتقاد به حلقه‌های حفظ قرآن
کد خبر: 4180004
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

رئیس جدید حزب جمهوری خلق ترکیه و پیشینه انتقاد به حلقه‌های حفظ قرآن

با انتخاب اوزگور اوزال، به سمت رئیس جدید حزب جمهوری خلق ترکیه، پیشینه انتقادات این سیاستمدار به حلقه‌های حفظ قرآن و آموزش‌های اسلامی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، این سیاستمدار سرشناس ترکیه که پیش‌تر  رئیس  فراکسیون نمایندگان حزب جمهوری خلق را بر عهده داشت، در انتخابات داخلی این حزب توانست کمال قلیچدار اوغلو، را شکست داده و به سمت رئیس حزب جمهوری خلق برسد.

در سال 2021، زمانی که اوزال، رئیس فراکسیون نمایندگان حزب جمهوری خلق در مجلس ترکیه بود، به شدت به ایجاد حلقه‌های حفظ قرآن کریم از سوی سازمان دیانت این کشور برای کودکان 4 تا 6 ساله، انتقاد داشت.

اوزال دوره‌های حفظ قرآن برای کودکان را ذهنیت قرون‌وسطایی عنوان کرد و افزود: مدارس ابتدایی دینی را تأسیس کرده‌اند و سعی می‌کنند این مدارس را اجباری کنند.

وی در آن دوره تصریح کرد: با این ذهنیت، دانش‌آموزان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند در دروس علوم، فیزیک و ریاضی پیشرفتی نخواهند داشت. با روی آوردن به این ذهنیت قرون‌وسطایی و نهادینه کردن آن، هیچ سودی برای جمهوری و مردم ترکیه متصور نیست. این درس‌ها با قانون اساسی سازگار نیست.

اظهارات اوزال در آن زمان «منزجرکننده» توصیف و حزب جمهوری خلق نیز اسلام‌ستیز خوانده شد.  

با انتخاب اوزال به سمت رئیس جدید حزب جمهوری خلق ترکیه که به طور سنتی از حامیان سیاست‌های لائیک این کشور است و پیشینه اسلام‌ستیزی او، نگرانی از افزایش تنش‌های سیاسی در ترکیه بر سر نقش دین در این کشور بالا گرفته است.

انتهای پیام
captcha