طوفان الاقصی فطرت‌های پاک را علیه استکبار شوراند
کد خبر: 4179059
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
جلیلی:

طوفان الاقصی فطرت‌های پاک را علیه استکبار شوراند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فتح نرم طوفان الاقصی از فتح سخت آن اهمیت بیشتری داشت؛ چراکه فطرت‌های پاک را از سراسر دنیا به کف خیابان‌ها آورد.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظامبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست «آغاز یک پایان» با موضوع تحولات فلسطین و افول رژیم اشغالگر قدس، روز گذشته، 8 آبان‌ماه در تالار فیض دانشگاه کاشان برگزار شد.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در این نشست با بیان اینکه وظیفه کار علمی، تأمل در پدیده‌های فیزیکی، طبیعی و  اجتماعی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در کارهای پژوهشی و علمی تأمل درست و جدی بر پدیده‌های اجتماعی داشته باشیم، نتایج آن مطالعات به آینده ما کمک می‌کند. پدیده‌های اجتماعی، انتزاعی و نقطه‌ای نیستند. اگر بخواهیم راجع به پدیده‌ای، تحلیل و توصیف درست انجام دهیم، اول باید به گذشته، حال و آینده آن آگاه باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر، پدیده‌های اجتماعی فارغ از تحولات محیطی نیستند. اگر موضوعی رخ دهد، باید در تحلیل آن درباره تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تأمل کرد. بررسی تحولات اخیر فلسطین و آنچه در جبهه مقاومت رخ می‌دهد نیز باید با توجه به دو نکته یادشده انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز مسئله فلسطین نمی‌تواند خارج از تحولات محیطی باشد و موضوعی است که در تحولات منطقه‌ای، جهانی و مناسباتی ریشه دارد، گفت: بیایید به بررسی آن مناسبات بپردازیم. بعد از جنگ جهانی دوم، قدرت‌های پیروز جنگ مناسباتی را شکل دادند و به صراحت بیان کردند که در این مناسبات بین‌المللی، تعدادی از قدرت‌ها باید امتیازاتی داشته باشند که برای دیگران لحاظ نمی‌شود؛ مثل امتیاز وتو و داشتن سلاح نامشروع هسته‌ای.

وی اضافه کرد: این مناسبات در سطح جهانی شکل گرفت. حال سؤال این است که در چگونه جهانی از این مناسبات با افتخار یاد می‌کنند؟ در جهانی که ادعای آزادی، دموکراسی و... مطرح است؛ به عبارتی، تمدن در غرب با این شعارها شکل گرفت و بعد از جنگ جهانی دوم بر جهان حاکم شد. این مناسبات به این صورت تعریف شده است که چند قدرت جهانی می‌توانند برای دستیابی به هدفی که دارند، از تمام ابزارهای سیاسی، اجتماعی و... استفاده کنند؛ برای مثال در مصر یک ملت قیام کرد، دیکتاتوری را برانداخت و یک نفر را روی کار آورد. البته این کار با هدف قدرت‌های جهانی منافات داشت؛ پس آنها وارد شدند، شخص انتخاب‌شده را برکنار و یک نفر دیگر را منصوب کردند.

جلیلی با طرح این سؤال که آیا این قدرت‌ها فعال مایشاء هستند، افزود: آنها دقیقاً همین را می‌خواهند. این قدرت‌ها به صراحت بیان می‌کنند که ما دانشمندی را چون در راستای منافعمان کار نمی‌کند، در فهرست سیاه قرار می‌دهیم و به راحتی او را به شهادت می‌رسانند؛مثل شهید شهریاری که فیزیکدان بود و در راستای منافع کشورش خدمت می‌کرد. یک هفته قبل از شهادتش، رئیس سرویس MI6 اعلام کرد که ما برای امنیت منافعمان باید در ایران اقداماتی انجام دهیم. یا مثال دیگر، آنچه درباره شهید فخری‌زاده انجام دادند.

وی بیان کرد: یک واقعیت وجود دارد و یک ادعا. این قدرت‌ها بعضاً آنچه را از واقعیت اتفاق می‌افتد، بزک می‌کنند تا آن‌طور که رخ داده است، جلوه نکند. در چنین دنیایی، انقلاب اسلامی ایستاد و پیروز شد؛ تحریم‌ها راه انداختند و نام فشار حداکثری بر آن گذاشتند. البته بنا به نظر یک مقام رسمی آنها، تمام این فشار حداکثری دچار شکستی فاحش شد. در همین شهرستان کاشان، نزدیک به دو هزار شهید وجود دارد. ملتی ایستاد، مقاومت کرد و در سایه آن مقاومت هم به پیشرفت رسید؛ پیشرفتی که حرکتی عادی نبود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: حالا به سراغ قضیه فلسطین می‌رویم. همین قدرت‌ها تصمیم گرفتند در میان کشورهای اسلامی، سرزمین‌هایی را اشغال کنند، بر همین مبنا رژیمی نامشروع را شکل دهند و محاسبات خود را دنبال کنند. کتاب  «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» را مطالعه کنید؛ این کتاب، ارجاعات بسیار معتبری دارد و راجع به همین قضیه فلسطین است.

وی اضافه کرد: همین‌طور می‌توانید کتاب یکی از بنیانگذاران صهیونیسم، خانم گلدا مایر را با نام «زندگی‌نامه من» مطالعه کنید. او رسماً بیان می‌کند که ما مهاجرانی را از کشورهای گوناگون آوردیم تا این رژیم را شکل دهیم؛  اما کمی بعد، شروع به پیشروی در سرزمین‌هایی چون کرانه باختری و... کردند و آن قسمت‌ها را نیز به اشغال خود درآوردند. تعبیر غده سرطانی برای اسرائیل درخور است؛ چرا که اشغالگری‌هایش متوقف نمی‌شود و رشد می‌کند.

جلیلی یادآور شد: اکنون این روند مورد تأیید همان قدرت‌هاست، همان‌هایی که مدعی دموکراسی و آزادی هستند. آنها در صحبت‌های رسمی خود بیان می‌کنند که اگر بخواهیم رژیمی دموکراتیک داشته باشیم، رژیم صهیونیستی است. در چنین فضایی، تفکر انقلاب ما تکثیر شد و دیدند ملتی هم که در مقابل همه این‌ها بایستد، وجود دارد. به همین ترتیب، تحولات جدیدی در منطقه شکل گرفت و به روند شکست‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شد، چنانکه در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و یا جنگ ۲۲ روزه حماس دیدیم.

وی با بیان اینکه تحلیل عملیات طوفان الاقصی باید با توجه به سیر تحولات باشد، گفت: کسانی که برای حادثه‌ای در ایران، اشک تمساح می‌ریختند و در تظاهرات شرکت می‌کردند، حالا در بیمارستان‌های غزه موشک می‌اندازند. در جنگ ایران و عراق، سلاح شیمیایی آوردند و شهر سردشت را در روز، بمباران شیمیایی کردند؛ حالا برای کار کردن چند سانتریفیوژ می‌گویند که باید قطعنامه صادر شود. به بدترین جنایت‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند و از سویی، ادعای آزادی و حقوق بشرشان گوش فلک را کر کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سؤال که چرا طوفان الاقصی مهم است، پاسخ داد: طوفان الاقصی نشان داد که نوعی گفتمان، تفکر و دلاوری نقطه‌زن است و سر بزنگاه آن هم در چهارراه جهانی که چنین ادعاهایی وجود دارد، انجام شد. این عملیات نقطه‌ای عطف است. رژیم صهیونیستی آنچنان از خود مطمئن بود که ساختار نظامی‌اش را هجومی و نه دفاعی طراحی کرده بود؛ ولی فهمید این بار ملتی در دفاع از خود ایستاده است.

وی تصریح کرد: فتح نرم طوفان الاقصی از فتح سخت آن اهمیت بیشتری داشت؛ چراکه اگرچه فتح سخت، ضربه ترمیم‌ناپذیر به نظم کنونی و فعالان ما یشاء بود؛ ولی فتح نرم، باور تردیدناپذیر و پشتیبان جور جهانی را در دل مردم خسته از سازش بر هم زد و این فطرت‌های پاک را در سراسر دنیا به کف خیابان‌ها آورد. امروز اگر می‌بینید که حرکتی جدی شکل گرفته است، باید جبهه، صحنه و میدان جهانی را شناخت. اینجاست که نقش دانشجو، دانشگاه و انسان‌های آزاده مشخص می‌شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha