ضرورت توجه قاریان به تنظیم لحن در تلاوت + صوت
کد خبر: 4177802
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
حسینی تأکید کرد:

ضرورت توجه قاریان به تنظیم لحن در تلاوت + صوت

قاری بین‌المللی کشورمان در نخستین جلسه آموزش عمومی قرآن در کرج با تأکید بر اینکه قاریان باید نگاه کلی در لحن داشته باشند و به تنظیم لحن در تلاوت توجه کنند، گفت: برای تنظیم لحن، نیازمند پیش‌نیازهایی هستیم که یکی از آنها دانستن جمله‌بندی عربی است.

نخستین جلسه از سلسله جلسات آموزشی قرآن سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی

به گزارش ایکنا، نخستین جلسه از سلسله جلسات قرآن سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان از قزوین، شامگاه گذشته، دوم آبان‌ماه با حضور علاقه‌مندان و قاریان نوجوان و جوان چون میثم سلیمانی، حمید اکبرنژاد، مرتضی اوحدی، مهدی ناصری، علی طلوعی، محمدجواد دلفانی، علی واحدی، امیرحسین جعفرزاده و... در دفتر نماینده ولی‌فقیه استان البرز برگزار شد.

این جلسه قرآن به همت بخش قرآنی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با آیین افتتاحیه‌ای اجمالی همراه بود. همچنین مقرر شد این جلسه دو بار در ماه، روزهای سه‌شنبه تشکیل شود.

سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان در این جلسه با اشاره به اینکه شباهت یک صدا به صدای دیگر محال است، گفت: این شباهت به دو دلیل غیر ممکن است؛ یکی بحث ژنتیک حنجره و دیگری تارهای صوتی است. هر چند می‌توان با پیشرفت علم روز، ژنتیک را تغییر داد و ژنیتک عامل بازدارنده نیست، اما بحث دیگر موضوع «تشدیدکنندگان صدا» است. اینکه صداها بعد از تولید از حنجره به کدام یک از فضاهای خالی حنجره وارد می‌شوند؟! و وارد شدن به این فضای خالی چه حالتی را در صدا تولید می‌کند؟! این دو مشخص می‌کند که اصلاً نیاز نیست که صداها شبیه یکدیگر باشند.

کد

وی با اشاره به عدم تطابق خروجی صدای واضح و صاف و باز یک قاری با قاری دیگر، بیان کرد: قاریان باید نگاه کلی در لحن داشته باشند و به تنظیم لحن در تلاوت توجه کنند، یعنی اگر در لحن حرفه‌ای باشیم و همان که می‌دانیم را در آیات پیاده کنیم، این مهم است و قطعاً تلاوت اثرگذاری خواهیم داشت. 

حسینی با تأکید بر لزوم توجه به وقف و ابتدا‌ها در آیات، اضافه کرد: تقلید باید دقیق باشد و رسیدن به این توانایی مهم است. برای تنظیم لحن نیازمند پیش‌نیازهایی هستیم که یکی از آنها دانستن جمله‌بندی عربی است. اگر مفردات آیات قرآن را بدانیم، عالی است، اما اگر ندانستیم حداقل جمله‌بندی آیات را بدانیم. از سوی دیگر تنظیم لحن از زیاد قرآن خواندن و تسلط بر متن حاصل می‌شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اهتمام کم آیین‌نامه مسابقات به تنوع لحن، بیان کرد: این اشتباه استراتژیک قاریان است که آهنگ‌ها و ملودی‌های زیادی را بدانند، حال آن که نمی‌توانند در هنگام تلاوت آن را اجرا کنند پس چیدن آهنگ و انتقال حس هنگامی اجرا، مهم است.

یادآور می‌شود، کانال تلگرامی مجمع قرآنیان کرج در پیام‌رسان تلگرام به نشانی majma_qoranian_karaj قرار دارد و علاقه‌مندان می‌تواند اطلاعیه‌ها و اخبار مربوط به جلسه قرآن سیدمصطفی حسینی در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز را از طریق این کانال تلگرامی پیگیری کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۳ - ۱۹:۲۳
0
0
مگه تلگرام فیلتر نیست؟
captcha