طوفان الاقصی و نابودی رؤیای از نیل تا فرات
کد خبر: 4176578
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

طوفان الاقصی و نابودی رؤیای از نیل تا فرات

امروز با عملیات طوفان الاقصی، دیوار بتنی، سامانه گنبد آهنین و تمام رؤیاهای رژیم اشغالگر از بین رفته و این گوشه‌ای از موفقیت‌های بی‌شمار جبهه انقلاب و محور مقاومت است.

حسین شاکری نشلجی استاد و حافظ قرآناز پله‌های جامعة‌القرآن بالا می‌روم و به دفتر مدیریت می‌رسم. کمی بعد، روبروی سرهنگ پاسدار، حسین شاکری نشلجی می‌نشینم. آقای شاکری متولد ۱٣٣۶ در روستای نشلج کاشان و از استادان قرآن کریم و حافظ قرآن است. لحن گرم و مهربان استاد باعث می‌شود خیلی راحت و بی‌تکلف به گفت‌و‌گو بنشینیم. آقای شاکری در مقدمه گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، کمی درباره زندگی‌اش توضیح می‌دهد و می‌گوید: من هم دوران پیش از انقلاب و هم بعد از آن را درک کرده‌ام. انقلاب که شد، ۲۱ سال داشتم و می‌شود گفت از هر دو دوران شناخت نسبتاً خوبی دارم.

در زمان پیروزی انقلاب، ساکن تهران بودم. کمیته انقلاب اسلامی، اولین نهاد مردمی بود که بعد از انقلاب به فرمان حضرت امام(ره) شکل گرفت و من هم با توجه به شور و شوق جوانی به کمیته پیوستم. در سال ۱۳۸۴ نیز بعد از ۲۵ سال خدمت، درخواست بازنشستگی کردم و به‌دلیل وجود شرایطی به کاشان آمدم. در تمام این مدت، ضمن انجام وظیفه در مقام یک نیروی فرهنگی به قرآن و مسائل مذهبی نیز علاقه‌مند بودم و در این زمینه‌ها فعالیت داشتم. اکنون بیش از ۱۰ سال است که افتخار دارم در جامعة‌القرآن در خدمت عزیزان باشم.

بنی‌اسرائیل در قرآن

وارد گفت‌وگوی اصلی می‌شوم و می‌پرسم با توجه به اتفاقات اخیر در فلسطین، کمی از قرآن در ارتباط با بنی‌اسرائیل برایمان صحبت کنید. استاد عینکش را از چشم برمی‌دارد و توضیح می‌دهد: قرآن در حکم قانون اساسی اسلام و حاوی کلیات است؛ اما درباره قوم بنی‌اسرائیل به‌دلیل عبرت‌آموز بودن سرنوشت آنها، آیات متعددی به این مطلب پرداخته است. خداوند قوم بنی‌اسرائیل را از انواع نعمت‌های معنوی و مادی برخوردار کرد، به‌طوری که از هر نظر نسبت به همنوعان خود برتری داشتند؛ اما به‌دلیل لجاجت، بهانه‌گیری‌های بی‌مورد، دنیاپرستی و کشتن پیامبران، گرفتار سوء‌عاقبت شدند و سرنوشت آنها به‌منظور پندآموزی و عبرت دیگران به‌طور مفصل در قرآن بیان شده است.

با این وجود، قرآن مجید از اقلیت مؤمن آنان به نیکی یاد کرده و برای مثال در آیه ۱۱۳ سوره آل عمران می‌فرماید: «مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ؛ طایفه‌ای از آنها معتدل و به راه راست‌اند، در دل شب به تلاوت آیات خدا و نماز و طاعت حق مشغولند.» البته باید بدانیم که اسرائیل امروز ارتباطی به یهود و بنی‌اسرائیل ندارد، بلکه این‌ها گروهی کاملاً سیاسی، جنگ‌طلب و عامل استکبار جهانی هستند که با عده‌ای یهود افراطی برای تصاحب خاورمیانه همدست شده‌اند و به فرموده امام راحل(ره) باید به حکم آیه: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ...؛ و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد...» با آنها مقابله شود و البته در اسلام همچنان که ظلم کردن قبیح و حرام است، ظلم‌پذیری نیز به همان اندازه نکوهش شده است.

ملت مظلوم فلسطین نیز بنا به آیه ۳۹ سوره حج که می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللَّهَ عَلىٰ نَصرِهِم لَقَديرٌ؛ به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چراکه مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا بر یاری آنها تواناست» از اذن الهی برای جهاد برخوردارند و همچنان که تاکنون مقاومت و اقدام کرده‌اند، باید تمام‌قد در مقابل این رژیم کودک‌کش و سفاک قیام کنند و خداوند نیز مطمئناً آنها را نصرت خواهد کرد. ضمن اینکه بر دیگران مخصوصاً مسلمانان واجب است که آنها را به هر نحو ممکن حمایت کنند.

تبیین عملیات طوفان الاقصی

به سراغ سؤال بعدی می‌روم و از استاد می‌خواهم تا طوفان الاقصی یا جهادهایی از این نوع را با توجه به آیات قرآن تبیین کند. آقای شاکری با حوصله و ذکر جزئیات توضیح می‌دهد: از نظر قرآن کریم، هر اتفاقی به نوعی امتحان، ابتلا و غربال است تا افراد خود را نشان دهند. بدون شک کسانی که درگیر آن ابتلا هستند، مسئولیت بیشتری دارند؛ اما این از بقیه سلب مسئولیت نمی‌کند. این‌چنین است که ما مسلمان‌ها باید در قبال هر پدیده موضع مشخص داشته باشیم که در پی آن مسئولیتی برایمان ایجاد می‌شود. درباره فلسطین هم باید بگویم، این مردم هم از لحاظ انسانی، مظلوم و هم از لحاظ اعتقادی، مسلمان هستند و ما در مقابل آنها وظایف سنگینی به عهده داریم.

لذا در شرایطی که دشمن می‌خواست خاطره غصب فلسطین را از اذهان و صفحات تاریخ محو کند، حضرت امام خمینی(ره) آن را زنده کرد و حتی در رأس مسائل جهان اسلام قرار داد. بعد از ایشان هم مقام معظم رهبری همان راه را ادامه داد و در پی آن محور مقاومت با مجاهدت شهید حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد؛ جبهه مقاومتی که در طوفان الاقصی کاری کارستان کرد و جنگ را از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر داد. هنوز این پرسش‌ها به‌صورت روشن پاسخ داده نشده که برنامه‌ریزی عملیات طوفان الاقصی در کجا و چگونه انجام شده است؟ هماهنگی و تمرینات فراوان این عملیات با وجود تمام محدودیت‌ها چطور انجام شده که نه تنها دستگاه امنیت داخلی اسرائیل یعنی موساد و شاباک، بلکه MI6 و CIA را هم زیر سؤال برده است.

حتی ۱۰ روز پیش از آغاز عملیات، وزیر اطلاعات مصر به نتانیاهو خبر می‌دهد که «گویا اتفاقاتی در حال رخ دادن است»؛ اما او این خبر را شوخی تلقی می‌کند و به تمسخر می‌گیرد. پس از شهادت حاج قاسم، توفیق داشتم به اتفاق یکی از دوستان کتابی به نام «صلابت در عین لطافت» شامل ۶۳ مورد از ویژگی‌های حاج قاسم تهیه کنیم و دلیل اینکه روی عدد ۶۳ اصرار داشتیم، این بود که سن این شهید بزرگوار هنگام شهادت، ۶۳ سال بود که با سن شریف پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در هنگام شهادت مطابقت داشت.

در حین مطالعات و تحقیقات مربوط به آن کتاب، یکی از مواردی که به‌صورت پررنگ مدنظر داشتیم، این بود که حتی‌المقدور کشف کنیم رمز موفقیت حاج قاسم چه بوده است؟ ما به این نتیجه رسیدیم که آن بزرگوار در شیوه مدیریت و فرماندهی از الگوهای وارداتی رسمی و بی‌روح فاصله گرفته و به نوعی مدیریت اعتقادی باطنی پویا و ناب اسلامی دست یافته بود که با اعمال آن از ظواهر عبور می‌کرد و با حقیقت و روح افراد مرتبط می‌شد.

لذا در مجموعه تحت مدیریت و فرماندهی او، هیچ یک از مشکلات رایج از قبیل تمرد، تخلف، بی‌مسئولیتی، تنبلی، فرار از خدمت و... موضوعیت نداشت و فقط مسابقه خدمت صادقانه، ایثار و اخلاص مطرح بود، به‌طوری که افراد برای ورود به سپاه قدس به انواع نذر و توسل رو می‌آوردند. این نشان می‌دهد شیوه مدیریت وارداتی که بر مبنای تبعیض، بی‌عدالتی، رئیس و مرئوس و مزایای گوناگون مادی پی‌ریزی شده است، در موارد حساس پاسخگو نیست؛ کمااینکه تعدادی از افراد تیم مذاکره یکی از دولت‌ها جاسوس بیگانه از آب درآمدند. بدون شک وقتی طرح و برنامه عملیات طوفان الاقصی در چنین محیطی تهیه می‌شود و به مرحله تمرین و اقدام می‌رسد، اطلاعات مربوط به هیچ وجه به بیرون درز نمی‌کند.

امروز محور مقاومت به‌‌مثابه یادگار حاج قاسم، به جایگاهی رسیده که کابوس اسرائیل و مستکبران شده و عملاً اثبات کرده که شهید حاج قاسم برای آنان به مراتب از سردار قاسم سلیمانی در زمان حیات کوبنده‌تر است، به‌گونه‌ای که اسرائیل در حالی که نشان از نیل تا فرات را روی پرچم خود داشت، با هزینه‌ای گزاف و غیر قابل تصور برای ایجاد امنیت به دور خود دیوار بتنی می‌کشید.

با این حال، امروز با عملیات طوفان الاقصی، آن دیوار و تمام رؤیاهای رژیم اشغالگر از بین رفته است. علاوه بر این، از نظر فنی و علمی، سامانه گنبد آهنین که نقطه قوت و شاخص امنیت اسرائیل به حساب می‌آید، قبل از عملیات، هک شده و از کار می‌افتد و ارتش تا دندان مسلح اسرائیل پیش از مواجهه با نیروهای حماس با وحشت مقرهای خود را رها می‌کند و از معرکه می‌گریزد. اکنون با گذشت روزها از بمباران غزه، ارتش اسرائیل جرئت حمله زمینی ندارد و این گوشه‌ای از موفقیت‌های بی‌شمار جبهه انقلاب و محور مقاومت است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha