لزوم ارتباط بیشتر نخبگان و دانشگاهیان جبهه مقاومت با یکدیگر
کد خبر: 4175194
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
علی سروش تشریح کرد:

لزوم ارتباط بیشتر نخبگان و دانشگاهیان جبهه مقاومت با یکدیگر

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به مسئله مهم حمایت دانشگاهیان از آرمان فلسطین گفت: دانشگاهیان باید ارتباط و اتصال خودشان را با نخبگان و دانشگاهیان کشورهای محور مقاومت و مخصوصا فلسطین افزایش دهند.

علی سروشعلی سروش، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)؛ در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به تحلیل اقدام حماس علیه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: در خصوص عملیات طوفان الاقصی باید گفت که عملیاتی کاملا حرفه‌ای، تخصصی و راهبردی بود که توانست معادلات منطقه را تغییر دهد. به گفته کارشناسان حداقل یکی دو سال روی طراحی این عملیات کار شده که با این دقت، سرعت و تأثیرگذاری انجام شد. این عملیات به شکل پیچیده و ترکیبی انجام شد و نشانگر بلوغ نیروهای مقاومت و هوش نظامی و اطلاعاتی حماس است تا حدی که تحلیل‌گران آمریکایی و صهیونیستی از تحلیل این حملات عاجز مانده‌اند.

تبعات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

وی افزود: این عملیات در مدت کوتاه توانست شکست را به اسرائیل تحمیل کند و تعبیر درست‌تر آن به فرموده مقام معظم رهبری این است که شکست جبران‌ناپذیر و غیرقابل ترمیمی را به اسرائیل تحمیل کرد و دیگر اسرائیل آن اسرائیل سال‌های گذشته نخواهد بود که خودش را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی و قلعه نفوذناپذیر معرفی می‌کرد لذا این عملیات نقطه سقوطی در تاریخ این رژیم خواهد بود و برخی از تحلیل‌گران قائلند که تحولات اسرائیل را باید به دو بخش شامل قبل از طوفان الاقصی و بعد از آن دسته‌بندی کرد.
 
سروش در ادامه بیان کرد: این عملیات نه تنها تاثیر جدی تاریخی بر مواضع رژیم صهیونیستی و فلسطین داشته که آثار بسیار مهمی در سطح منطقه و حتی جهان در پی خواهد شد. در سطح جهانی، شاهد شکل‌گیری نظم جدید، همچنین شاهد درگیری آمریکا با روسیه و چین و جنگ اوکراین هستیم لذا عملیات طوفان الاقصی تحول جدیدی را رقم زد که می‌تواند در این معادلات و نظم جدید جهانی به میزان زیادی اثرگذار باشد چنانچه در سطح منطقه‌ای هم آثار بسیار عمیقی خواهد داشت چون آمریکا در سال‌های اخیر تمرکز خود را به سمت اوکراین و چین قرار داد و ناچار شد نیروهای نظامی خود را از منطقه خارج کند.

افزایش قدرت منطقه‌‌ای ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) یادآور شد: در فرار سراسیمه نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان هم شاهد این موضوع بودیم لذا آمریکا تلاش کرد رژیم صهیونیستی را جایگزین خود در منطقه کند و ژاندارم قرار دهد و سعی کند نظم آمریکایی را در منطقه با کمک این رژیم حفظ کند اما امروزه با شکست‌های پیاپی رژیم صهیونیستی این وضعیت کاملا از هم گسیخته خواهد شد کما اینکه در همین چند روزه مشاهده کردیم که آمریکا از سیاست عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی برگشته و همه کشورهای عربی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، حمایت خود را از فلسطین و حماس اعلام کرده‌اند بنابراین نظم منطقه‌ای کاملا تحت تأثیر این عملیات است و ژئوپلیتیک ایران را هم تثبیت و تقویت می‌کند چراکه با ضعیف شدن رژیم صهیونیستی، کریدورهای جایگزین ایران که آمریکایی‌ها دنبال تحقق آن بودند ناامن شده است لذا در نظم جدید منطقه، قدرت ایران بیشتر خواهد شد.
 
وی درباره آینده رژیم صهیونیستی پس از این عملیات گفت: اولا رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به شدت دچار ضعف و اختلافات داخلی شده بود به گونه‌ای که این اختلافات به سطح عمومی و کف خیابان‌ها هم کشیده شد. این اختلافات داخلی با یک غافلگیری نظامی و امنیتی همزمان شد بنابراین رژیم در سطح خارجی با یک عملیات بسیار پیچیده مواجه شده است. از طرفی دیگر نگران است که این جبهه از سوی لبنان و سوریه و حتی کراخته باختری باز شود. در سطح منطقه هم صهیونیست‌ها هم کشورهای عرب منطقه را دیگر همانند جنگ‌های سابق همراه خود ندارند و بسیاری از سران کشورهای عربی صراحتاً حمایت خود را از فلسطینیان ابراز داشته‌اند.
 
سروش تأکید کرد: با این اوصاف، صهیونیست‌ها، نه تنها مشروعیت خود را از دست رفته می‌بینند امنیت جامعه آنها هم روز به روز کمتر می‌شود لذا می‌توان گفت رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار گرفته است. حماس با عملیات پیش‌دستانه، نه تنها شکستی بزرگ به صهیونیست‌ها تحمیل کرده بلکه ابتکار عمل را در دست گرفته و این رژیم را منفعل کرده است لذا این رژیم در شرایط کنونی با یک معمای امنیتی و یک بن بست در تصمیم‌گیری مواجه است و از طرفی ضروری می‌بیند که اقتدار از دست رفته و تصویر شکست خورده خود را ترمیم کند چراکه دیگر تصویر این رژیم، تصویر رژیمی نفوذ ناپذیر و دارای یک ارتش برتر جهانی نیست و هیمنه آن از بین رفته است.

لزوم افزایش ارتباط با دانشگاه‌های جهان اسلام

وی در ادامه به تشریح نقش دانشگاهیان در حمایت از آرمان فلسطین پرداخت و گفت: در شرایط جدید و بعد از عملیات طوفان الاقصی حتما دانشگاهیان، نخبگان و پژوهشگران می‌توانند هم در ایران و هم جهان اسلام نقش ارزنده‌ای ایفا کنند که بنده به سه عرصه مهم اشاره می‌کنم. اولاً اینکه دانشگاهیان باید ارتباط و اتصال خودشان را با نخبگان و دانشگاهیان کشورهای محور مقاومت و مخصوصا فلسطین افزایش دهند. متأسفانه ارتباطات دانشگاهی ما بسیار اندک است در حالی‌که این ارتباطات مقدمه هر نوع اثرگذاری بعدی خواهد بود. این ارتباط می‌تواند با صدور بیانیه‌ها باشد که البته این بیانیه‌ها نباید فقط مصرف داخلی باشد بلکه باید به دست مخاطبین فلسطینی هم برسد و این ارتباطات می‌تواند با تماس‌ها و گفت‌وگوهای مجازی بین اساتید و نخبگان یا برگزاری نشست‌های علمی مشترک، ناظر بر آینده تحولات جهان اسلام باشد.
 
سروش افزود: عرصه دوم، این است که در سطح بین‌المللی و در مجامع علمی باید تحولاتی که در غرب آسیا و فلسطین رخ می‌دهد تبیین روشن و علمی شود، و با زبان علمی، اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. در عرصه سوم، دانشگاهیان یک نقش بسیار مهم دیگر در سطح داخلی دارند که آن هم روشنگری برای عموم مردم جامعه است. امروزه جوانان ما سؤالات زیادی دارند از جمله اینکه علت این عملیات‌ها چیست؟ حتی بسیاری مردم از سابقه این رژیم ناآگاه هستند. از سوی دیگر ما درگیر یک جنگ ترکیبی و شناختی هستیم بنابراین نخبگان ما در خط مقدم این جنگ شناختی هستند و باید در کلاس‌های درس و رسانه‌ها و مجامع عمومی و مردمی، تبیینی دقیق و روشن از تحولات فلسطین انجام شود و نقش آن برای مردم ما و آثاری که بر امنیت و پیشرفت جهان اسلام دارد بیشتر تشریح و تبیین شود.
 
انتهای پیام
captcha