بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) با اجرای 38 ویژه‌برنامه فرهنگی
کد خبر: 4175146
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) با اجرای 38 ویژه‌برنامه فرهنگی

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از اجرای 38 ویژه برنامه فرهنگی همچون محفل انس با قرآن، طرح مواسات و کمک مؤمنانه، دوره‌های معرفت زیارت، بازدید رایگان از موزه آستان و ... به مناسبت بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد.

کککبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست‌ خبری اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) امروز، 22 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، حجت‌الاسلام عرفاتی طی سخنانی بیان کرد: از ماه‌های گذشته برای بزرگداشت مقام حضرت عبدالعظیم(ع) برنامه‌ریزی شده است. با پیشنهادی که داده شد و با پذیرش این‌ پیشنهاد از سوی مدیران شهرستان ری، هفته فرهنگی شهرستان ری به ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی شد. لذا امروز مناسبت ویژه‌ای داریم و آن‌ نیز آغاز هفته فرهنگی شهرستان ری است.

وی افزود: لازم می‌دانم از طرف تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و همه مدیران و خادمان این آستان، جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کنم. ما خادمان حرم باید مسیر اهل بیت(ع) را ادامه دهیم و اگر حضرت عبدالعظیم(ع) در میان ما بودند نیز این جنایت عظیم را محکوم می‌کردند.

 اجرای ۳۸ ویژه‌برنامه

عرفاتی با اشاره به اجرای ۳۸ ویژه‌برنامه در ایام هفته میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: در این هفته که به ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می‌شود، برنامه‌‌های متعددی از سوی نهادهای مختلف شهرستان ری اجر خواهد شد. روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه دادستان شهرستان ری با همکاران خود در حرم مطهر حاضر خواهند شد و برنامه‌های این‌ نهاد در ایام هفته میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) را تشریح می‌کند‌. همچنین، برنامه بنیاد شهید نیز در همین روز در تالار شیخ صدوق اجرا و همزمان برنامه عطرافشانی قبور شهدای مدفون در حرم مطهر از سوی خدام انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: شامگاه سه‌شنبه نیز مراسم قرائت دعای توسل در حرم مطهر برگزار می‌شود. همچنین، برنامه جدیدی از سوی استاد تراشیون طی سه‌شنبه شب‌ها در رابطه با مسائل خانوادگی با عنوان خانه‌ای مثل بهشت در حرم مطهر اجرا خواهد شد که این برنامه در ایام هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) به صورت ویژه برگزار می‌شود. ویژه‌برنامه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) نیز روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه از ساعت ۹ با حضور کودکان و نوجوانان در تالار امام علی(ع) حرم مطهر برگزار خواهد شد. امروز بیش از ۱۵۰ هزار عنوان کتاب حدیثی در حرم مطهر وجود دارد که محتویات این کتب باید در بین جامعه بکارگیری شود.

عرفاتی با بیان اینکه دشمنان امروز قصد دارند تا جوانان را از مسائل فرهنگی دور کنند که باید در این زمینه فعالیت‌های فرهنگی جدی انجام شود، گفت: روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه از اصناف مختلف دعوت شده تا در حرم مطهر حضور پیدا کنند که ضمن زیارت حرم مطهر، به اهدای گل به ضریح مطهر بپردازند. همچنین، سپاه سیدالشهدا(ع) در این روز با استعداد دو هزار نفری در میدان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حضور پیدا کرده و مراسمی با حضور و سخنرانی سردار ذوالقدر در این میدان برگزار خواهد شد.

تجمع خادمان آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

وی افزود: در شام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برنامه ویژه هیئت نوباوگان در حرم مطهر برگزار خواهد شد. روز پنجشنبه، ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۶ تجمع خادمان آستان در میدان اصلی شهر ری صورت می‌گیرد و ایشان نسبت به اهدای گل به کسبه گل اقدام می‌کنند. در همین روز و از ساعت ۱۷ نیز مراسم تعویض پرچم به مناسبت شب ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) اجرا می‌شود که این برنامه با نوحه‌سرایی غلامرضازاده، مداح اهل بیت(ع) همراه خواهد بود.

عرفاتی گفت: شب ولادت حضرت نیز مراسم قرائت زیارت مقدسه با قرائت زیارت از سوی مهدی سماواتی برگزار می‌شود. همچنین، آئین تلبس طلاب نیز به دست حجت‌الاسلام قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار خواهد شد. در این مراسم که بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای امام علی(ع) برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام محسن کازرونی به سخنرانی می‌پردازد. برنامه محفل ویژه انس با قرآن نیز در شبستان امام خمینی(ره) حرم‌ برگزار و مراسم دعای کمیل نیز از ساعت ۱۲ در مسجد جامع آستان اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: مراسم قرائت دعای ندبه در روز تولد حضرت عبدالعظیم(ع) یعنی چهارم ربیع الثانی مصادف با ۲۸ مهرماه از دیگر برنامه‌های آستان است که به صورت مستقیم از شبکه یک پخش خواهد شد. این برنامه با قرائت مرتضی طاهری و سخنرانی سیدمهدی میرباقری همراه خواهد بود.

عرفاتی با بیان اینکه در مراسم نماز جمعه این‌ هفته برنامه‌هایی از سوی ستاد اقامه نماز برای معرفی شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع)‌ در نظر گرفته شده است، گفت: شامگاه جمعه نیز برنامه ویژه‌ای با مداحی مهدی میرداماد و سخنرانی حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرخزاد در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. همچنین، در شورای فرهنگی برنامه‌های مفصلی تصویب شده است که در این هفته اجرا خواهد شد. 

عرفاتی گفت: در این ایام در تمام میدان‌های شهر ری ایستگاه‌های صلواتی همراه با جشن و سرور برپا خواهد شد که این برنامه‌ها با همکاری اداره تبلیغات شهرستان ری و شهرداری منطقه ۲۰ اجرا می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده، برنامه ویژه‌ای برای ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) در اعتاب مقدسه کشور تدارک دیده شده که قرائت زیارت  آن حضرت در اعتاب مختلف کشور انجام شود. در شب ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) نیز برنامه سخنرانی معاون علمی و فرهنگی آستان در حرم‌ حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

برپایی 20 محفل قرآنی 

وی بیان کرد: اجرای مسابقات فرهنگی در فضای مجازی، برپایی مراسم جشن تکلیف و دوره‌های معرفت زیارت، بازدید رایگان از موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آسمان‌نما و کتابخانه، اجرای مسابقات قرآنی در کلاس‌های آموزشی آستان و ... از دیگر برنامه‌های هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) خواهد بود. اجرای محافل قرآنی در مساجد و حسینیه‌های شهر ری، اجرای طرح مواسات و کمک مؤمنانه در هفته ولادت برای جامعه هدف، ارائه تخفیف در فروشگاه‌های متبرکات آستان، ویزیت رایگان پزشکان دارالشفای کوثر آستان در روز ۲۶ مهرماه از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

عرفاتی با اشاره به اینکه بحث قرآنی از اولویت‌های کار ما در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است، گفت: طبق همکاری با مسئولان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری تعداد ۲۰ محفل قرآنی در این هفته و در سطح شهرستان ری برگزار می‌شود. همچنین تقدیر از حفاظ قرآن کریم آستان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha