اردبیل میزبان هشتمین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی شد
کد خبر: 4174936
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

اردبیل میزبان هشتمین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی شد

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) از انتخاب استان اردبیل به عنوان میزبان هشتمین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی خبر داد.

جلسه هماهنگی هشتمین همایش بین‌المللی گفت و گو و مناظرات رضویبه گزارش ایکنا، به نقل از فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، مرتضی سعیدی‌زاد، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) 20 مهرماه در جلسه هماهنگی هشتمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: امسال باید در همایش مناظرات رضوی با میزبانی استان اردبیل زنجیره‌ای از معارف رضوی از دل همایش و بحث‌های کارشناسی و تخصصی به دست آید و در سایر جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی تجلی یابد.

وی افزود: در راستای برگزاری این همایش تلاش می‌کنیم نشست‌های علمی مرتبط را در دانشگاه‌ها و فضای عمومی کشور توسعه دهیم و از استادان و صاحب‌نظران انتظار داریم در غنای بار علمی و پژوهشی همایش و مدیریت اجرایی این رویداد مهم همکاری کنند.

وی تاکید کرد: باید جریان توسعه مفاهیم و معارف رضوی را نسبت به گذشته در جغرافیای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بیش از گذشته ترویج بدهیم و استان اردبیل به‌واسطه صبغه و سابقه فرهنگی و مذهبی می‌تواند تحولی در این راستا نشان دهد.

پایتخت تشیع ایران، پرچم‌دار برگزاری همایش مناظرات رضوی 

عظیم‌زاده، دبیر کمیته علمی هشتمین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی نیز در این نشست گفت: اردبیل دارلارشاد، پایتخت تشیع در ایران است و مردمان این دیار سالیان سال با ترکان عثمانی و در دفاع مقدس جنگیده‌اند و استان اردبیل امسال پرچم‌دار برگزاری همایش مناظرات رضوی شده است.

عظیم‌زاده افزود: موضوعی که برای هشتمین همایش مناظرات رضوی و با میزبانی اردبیل مطرح شده، تحلیل گفتمانی است و این موضوع با اهمیت و سختی است و در واقع به صورت یک علم میان رشته‌ای به آن پرداخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: گفتار و مناظرات رضوی محور برنامه‌ها خواهد بود و بر مولفه‌های گفتمانی امام رضا(ع) تاکید خواهد شد.

دبیر کمیته علمی هشتمین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی با اشاره به این که به تاثیر بزرگ امام رئوف مبنی بر ماندگاری فرهنگ تشیع در ایران در این همایش توجه خواهیم داشت، ادامه داد: از زاویه دید علوم میان رشته‌ای به درون میراث و فرهنگ رضوی رسوخ می‌کنیم تا دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در بررسی مقالات باید صبغه و غنای آنها مدنظر باشد و لازم است در کنار این همایش از ظرفیت استادان و صاحب‌نظران استان‌ها بهره‌مند شویم.

اجتناب از چاپ مقالات تکراری در همایش

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل هم گفت: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بر برگزاری هشتمین همایش مناظرات رضوی در اردبیل با محوریت نگاه تازه به مباحث رضوی و توجه به حجج و براهین و استدلالات آن امام همام تاکید دارد.

وی ادامه داد: چاووش‌خوانی در اردبیل که با فرهنگ رضوی مرتبط بود به‌خوبی استقبال می‌شود و باید در کنار برنامه‌های مفید، میزبان بودن اردبیل برای این رویداد مهم به مردم اطلاع‌رسانی و همچنین از تکراری یا کپی بودن مقالات مراقبت شود.

تاثیر همایش مناظرات رضوی در جامعه ملموس باشد 

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل هم گفت: گفتمان‌نویسی مبتنی بر گفتمان رضوی برای این همایش بزرگ ضرورت دارد و این کار عظیم می‌تواند تحولی در سلسله همایش‌های رضوی به‌شمار آید.

وی تاکید کرد: نباید خروجی همایش منجر به تولید اسنادی برای خواب در قفسه کتابخانه‌ها شود که در این‌صورت ثمری نخواهد داشت و باید با ظرافت بیشتری به مقالات پرداخته شود تا محتوای نورانی آنها در جامعه رسوب کند.

امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این نشست با اعلام همکاری این اداره کل در راستای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر هشتمین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی، از برگزاری این همایش در آذرماه امسال خبر داد.

انتهای پیام
captcha