حسن حفظ قرآن کسب معرفت و رفاقت با این کتاب آسمانی است
کد خبر: 4174838
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
مهدی حسنی:

حسن حفظ قرآن کسب معرفت و رفاقت با این کتاب آسمانی است

استاد برجسته حفظ قرآن گفت: حسن حفظ قرآن، علی‌رغم تقویت حافظه و امتیازات دنیایی، کسب معرفت و رفاقت با این کتاب آسمانی است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دومین مرحله حفظ قرآن کریم با عنوان «تحفیظ نبوی» با حضور حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی، مهدی حسنی استاد برجسته بین‌المللی حافظ قرآن کریم و جمعی از مسئولان و مردم قرآن‌دوست، در مسجد پیامبر اعظم(ص) مشهد برگزار شد. 

این مراسم که با تلاوت آیاتی از سوره «کهف» توسط حمید شاکرنژاد همراه بود، مهدی حسنی استاد بین المللی حفظ قرآن کریم، اظهار کرد: هر کاری که برای خدا باشد برکت دارد و این دوره حفظ نیز به خاطر خالصانه بودن، رونق گرفت. افرادی بودند که روخوانی آن‌ها مشکل داشت، اما توانستند در حفظ قرآن موفق شوند. 

وی با بیان اینکه بسیاری افراد می‌پرسند چرا با وجود توسعه صنعت چاپ باید قرآن را حفظ کنیم اظهار کرد: آنکه به قرآن نیاز دارد ما هستیم نه قرآن، همانطور که در احادیث آمده «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؛ مطمئن باشید اگر به سمت ائمه و اهل بیت و قرآن نیاییم در خسران هستیم». ذات قرآن هدایت است و آنکه به سمتش نیاید ضرر کرده است. ما مجبور هستیم به قرآن نزدیک شویم واگر اینطور نباشد شیطان به ما نزدیک می‌شود. 

حسنی حفظ قرآن را روشی محکم برای نزدیک شدن به نور و مفاهیم قرآن دانست و بیان کرد: روایت داریم مؤمن روزانه ۵۰ آیه در روز  بخواند، اما امروزه افراد چنان غرق در روزمرگی شدند که فرصتی برای آن ایجاد نمی‌کنند، در حالیکه تلاوت قرآن خودش جایگاهی دارد و یک عمل است. 

این استاد برجسته قرآن کریم ادامه داد: کسی که به حفظ قرآن روی می‌آورد، خداوند نوری در وجود او قرار داده است که باید شکرگزار آن باشد. قرآن منبع نور است و هرچه به سمتش برویم به این منبع نزدیک می‌شویم. 

وی گفت: حسن حفظ قرآن، علی‌رغم تقویت حافظه و امتیازات دنیایی، کسب معرفت و رفاقت با این کتاب آسمانی است. فرد تا با قرآن رفیق نشود به اسرار آن آشنا نخواهد شد. قرآن تا کسی را نشناسد خود را معرفی نمی‌کند. قرآن با رفیق شفیق حرف می‌زند و هیچ کسی مانند حافظ قرآن با او رفیق نیست. 

حسنی تاکید کرد: زمانی که فرد با قرآن رفیق می‌شود و به آن عمل می‌کند، درهایی از معرفت برای او باز می‌شود و درک می‌کند که بسیاری از افراد آن را نخواهند فهمید و به حقایق آن دست نمی‌یابند. 

این استاد برجسته قرآن نور قرآن را در زندگی به نور جاده‌ای تاریک تشبیه کرد که فرد بدون آن نمی‌تواند راه را تشخیص دهد، تصریح کرد: هیچ کدام از افرادی که با قرآن سروکار دارند از جمله مفسران و قاریان قرآن، به اندازه حافظان قرآن، با این کتاب آسمانی ارتباط ندارند، چرا که هر روز باید حافظ، قرآن بخواند و با این نور در ارتباط باشد. بدون این نور چیزی دیده نمی‌شود و قلب‌های تاریک گمراه خواهند شد. 

وی افزود: دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ قرآن نیز بر همین مسئله است تا قلوب افراد به نور معرفت این کتاب آسمانی باز شود. وجود افراد با قرآن انسذمی‌گیرد و وقتی انس گرفت، آرام می‌شود. 

حسنی با اشاره به این مطلب که در دوره اول حفظ قرآن، افرادی با سنین بالای ۵۰سال اهتمام به حفظ قرآن کردند اظهار کرد: خداوند برای همه انسان‌ها توان حفظ کردن قرآن را اعطا کرده است و هیچ محدودیت سنی ندارد.

حسن حفظ قرآن کسب معرفت و رفاقت با این کتاب آسمانی است

در ادامه حجت‌الاسلام سیدموسی سلطانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت شکوه رسالت نبوی، گفت: سال ۹۴ همزمان با افتتاح مسجد پیامبر اعظم(ص) طرح حفظ سنواتی قرآن کریم را آغاز کردیم و ۹ مهرماه ۱۴۰۲، اختتامیه دوره اول آن با تقدیر از ۴۰ حافظ کل برگزار شد که این مراسم انگیزه‌ای برای ادامه مسیر شد و به نام علی بن ابیطالب(ع) تلاش می‌کنیم ۱۱۰ حافظ کل تربیت کنیم.

وی در خصوص برنامه حفظ قرآن در مرحله دوم، بیان کرد: افرادی بودند که در مرحله اول از صفر آغاز کردند و امروز حافظ کل قرآن هستند و محدودیت سنی و جنسی در ثبت نام و حضور افراد در دوره دوم وجود ندارد. این برنامه در دو بخش خواهران و برادران برگزار خواهد شد. 

سلطانی با بیان اینکه دوره حفظ قرآن به صورت رایگان برگزار می‌شود، بیان کرد: هدف ما از برگزاری این دوره حفظ کل قرآن کریم است، اما با نظر استاد حسنی می‌توان حفظ ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزو را هم در برنامه ریزی‌ها قرار داد.  

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت شکوه رسالت نبوی گفت: جلسات حفظ به صورت حضوری در مسجد پیامبر اکرم(ص) برگزار خواهد شد و علاوه بر مشهد، از علاقمندان سطح استان نیز ثبت نام خواهد شد و جلسات برای شرکت‌کنندگان استان مجازی خواهد بود.

خواندن قرآن باید به رفتار قرآنی منجر شود

غلامرضا بصیری پور فرماندار اسبق مشهد نیز در این مراسم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند در کشور  شیعه باید از خواندن قرآن نتیجه بگیریم و نتیجه آن رفتار قرآنی است. امروز باید دید آیا رفتار قرآنی در حوزه‌های علمیه، مدارس، دانشگاه‌ها، بازار و زندگی فردی ما مشاهده می‌شود یا خیر؟ اگر نمی‌شود باید به فکر باشیم. 

وی بیان کرد: قرائت قرآن در مراسم مختلف زیاد انجام می‌شود، اما در ترجمه قرآن کم کاری صورت گرفته است و باید در معانی آن بیشتر توجه کنیم.  

بصیری‌پور با بیان این مطلب که فرهنگ و زبان ما با ادبیات قرآن بسیار نزدیک است، افزود: نقاط مشترک بین کلمات فارسی و عربی زیاد است.‌ ۱۰هزار کلمه در قرآن وجود دارد که فارسی‌زبان‌ها از آنها استفاده می‌کنند. همچنین تکرار برخی کلمات معنادار است و بالاترین کلمه تکراری مربوط به الله است که بیش از ۹هزار مرتبه در قرآن آمده است. 

وی به تشویق کودکان با قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی تاکید کرد و گفت: معارف قرآن باید در زندگی و محافل خانوادگی ما رونق گیرد

انتهای پیام
captcha