دنبال علم الهی باشید و به آن عمل کنید
کد خبر: 4174582
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
حجت‌الاسلام‌ حسینی:

دنبال علم الهی باشید و به آن عمل کنید

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی خطاب به متعلمین حوزه عصر، گفت: هر چه به باطن عالم نزدیک شوید، منشأ برکت برای خانواده و شهر و کشور و حتی جهان می‌شوید؛ راهش این است که دنبال علم واقعی و الهی باشید، برای خدا درس بخوانید و به مقدار توان به آن عمل کنید.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشم حسینی، تولیت حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی شامگاه 18 مهرماه در مراسم افتتاحیه دروس حوزه عصر این حوزه علمیه گفت: هر جا نمرودی پیدا شد، در باطن عالم ابراهیمی هم پیدا می‌شود که راه را نشانتان دهد. اگر شمر و عمر سعد زمان پیدا شد حتماً حسین زمانی هم پیدا می‌شود که نگویید راه را گم کردیم! حتی اگر شمر ملعون هم به میدان بیاید باطن عالم راه الهی را نشان می‌دهد؛ اما خدا کند به باطن و حقیقت عالم نزدیک شویم.

وی ادامه داد: در زمانی خواستند در ایران و عراق و مدینه اثری از شیعه نباشد و امام رضا(ع) را به طوس آوردند که از مناطق دور دست بود و به خیال خودشان خواستند اثری از شیعه نماند اما حضرت معصومه(س) به قم تشریف می‌آورند و قم را نورانی می‌کنند و فیضیه کنار قبرشان تشکیل می‌شود که فیض آن به کل عالم می‌رسد.

این استاد حوزوی با اشاره به دسیسه‌های شیطان و در دوران آخرالزمان گفت: در آخرالزمان تمام دسیسه شیطان علیه انبیا و همه ساحران به میدان می‌آید و همه‌اش مردم گرفتار رمال و دعانویس می‌شوند و ساحران مثل زمان فرعون به میدان می‌آیند که اثری از موسی زمان نباشد و همین‌طور اقسام فرقه‌ها هم می‌آیند اما باطن عالم امام‌زمان (عج) هم تشریف می‌آورند.

وی ادامه داد: هر کس به باطن عالم نزدیک باشد، می‌تواند مثل انبیا تأثیرگذار باشد و هر چه به باطن عالم نزدیک شوید منشأ برکت برای خانواده و شهر و کشور و حتی جهان می‌شوید و راهش این است که دنبال علم واقعی و الهی باشید و برای خدا درس بخوانید و به مقدار توان به آن عمل کنید.

تولیت حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی برای خدا و عمل به آن اظهار کرد: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: «مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ»، هر که برای خدا علم را بیاموزد، بدان عمل کند و به دیگران بیاموزد، در مقام‌های بلند آسمان‌ها عظیمش خوانند و گویند: آموخت برای خدا، عمل کرد برای خدا، تعلیم داد برای خدا.

وی افزود: اگر کسی برای خدا درس بخواند، به باطن عالم نزدیک می‌شود پس سعی کند در حد توان به آن عمل کند و به دیگران هم تعلیم دهد، بالاخره خدا دستش را می‌گیرد و چنین فردی هر جا باشد، نفسش اثر می‌کند.

این استاد حوزویه به ماجرای طلبه‌شدن یکی از استادان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی اشاره کرد و گفت: حاج‌آقا محمدحسین زاهد در تهران نفت‌فروش بود که یک‌لحظه متوجه شد در تهران، دین رفته و دیگر تهران قابل زندگی برای مؤمنین نیست و بی‌دینی بیداد می‌کند! نفت‌فروشی را کنار گذاشت و حوزه رفت، درس خواند و استاد شد که از شاگردانش می‌توان به رجبعلی خیاط و حاج‌آقا مجتهدی اشاره کرد؛ بسیار هم اهل معنویت و زهد بود. نقل است یک روز به منزل رفته بود و خانواده چیزی نداشتند که برای او بیاورند، گفته بود: خدایا چه‌کار کردم که این نعمت بزرگ را به من دادی!

حسینی در ادامه به فعالیت حوزه عصر این حوزه علمیه اشاره و بیان کرد: حوزه عصر حاج‌آقا مجتهدی اساسش بر این است که هر کس از هر صنف و شغلی است اینجا یک آب‌باریکه برای تعلیم الهی داشته باشد و اخلاق، عقاید و احکام را یاد بگیرد. در برنامه عصر، افرادی که در درس‌ها شرکت می‌کنند، نظم داشته باشند.

وی توصیه کرد: سفارش به اخلاص می‌کنم که اخلاص داشته باشید و بدانید از جایی گکه مان نمی‌کنید رزق و روزی‌تان می‌رسد. این نکته هم توجه کنید که اگر برایتان گرفتاری‌های عجیب و غریب پیدا شد، به باطن عالم متوسل شوید که یک‌دفعه خود حضرت کمک می‌کنند.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی، حدیث‌نویسی روی تخته‌سیاه و شرح مختصر آن را از سنت‌های قدیمی این حوزه دانست و گفت: تخته‌سیاه سنت و بِرند اینجا بود که حاج‌آقا مجتهدی هر شب یک حدیث را می‌فرمودند و مختصری هم شرح می‌دادند زیرا خیلی نورانیت و برکت دارد؛ این سنت باید هر شب ادامه داشته باشد و هر شب یک حدیث نوشته شده و متعلمین هم آن را بنویسند.

وی افزود: با کهولت سن دیگر آن توان قدیم نیست اما برای اینکه جسمتان برای عبودیت و بندگی خدا قوت و نیرو بگیرد، زیاد بگویید: «یارَبِّ، یارَبِّ! قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی» پروردگارا، پروردگارا! اندام مرا بر خدمت‌گزاری‌ات نیرومند ساز.

حسینی در پایان اظهار کرد: متعدد اشخاص فکر می‌کنند همه بی‌دین شدند؛ اما سعی کنید خانواده‌هایتان را به جلسه عمومی سه‌شنبه‌ها بیاورید که این جمعیت و حضور بقیه متدین را ببینند و بدانند هنوز متدینین هستند؛ این حضور روی خانواده خیلی اثر دارد و امیدبخش است و مثل یک اردوی خانوادگی می‌ماند. بدانید این چراغ روشن می‌ماند و دعا کنید که خدا توفیق نوکری را به ما بدهد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌ عدالتی علوی، مسئول دروس آزاد حوزه علمیه عصر آیت‌الله مجتهدی به تبیین برنامه‌های آموزشی این دوره پرداخت و توصیه کرد که به‌خاطر حجم درسی و خصوصاً ادبیات عرب، متعلمین دلسرد نشوند و مراقب وسوسه شیطان نسبت به دلسرد کردن و ادامه‌ ندادن تحصیل باشند.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha