رویکرد کمیته فنی حفظ قرآن خوزستان ترغیب عموم مردم به حفظ است
کد خبر: 4174228
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

رویکرد کمیته فنی حفظ قرآن خوزستان ترغیب عموم مردم به حفظ است

دبیر کمیته فنی حفظ اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به تشکیل منظم جلسات این کمیته گفت: هدف اصلی این است که از طریق برگزاری آزمون‌های عمومی حفظ بتوانیم حفاظ را در هر سطحی که باشند به این مسیر ترغیب کنیم و به میزان محفوظات مدرک معتبر بدهیم.

جاسم شمیریجاسم شمیری، دبیر کمیته فنی حفظ اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت این کمیته در استان گفت: کمیته فنی حفظ در سراسر کشور با حضور حفاظ برجسته هر استان برگزار می‌شود. جلسات این کمیته در استان، معمولاً ماهانه یک بار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل منظم و پیوسته جلسات اعضای این کمیته در دارالقرآن استان گفت: امسال چندین جلسه این کمیته به اتفاق دیگر اساتید حفظ، در استان برگزار شد و مصوباتی داشت. از جمله مصوبات آن، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید کشوری و بین‌المللی ویژه حفاظ استان بود که در همین راستا مرداد ماه کارگاهی با حضور آقایان مهدی قره‌شیخلو و محمدمهدی بحرالعلوم با حضور داوطلبان آزمون تخصصی حفظ در دارالقرآن استان برگزار شد.

شمیری ادامه داد: این کارگاه در ادامه کارگاه‌هایی است که ویژه شرکت‌کنندگان آزمون تخصصی حفظ در ۴ حوزه امتحانی اهواز، شوش، خرمشهر و دزفول برگزار شد و خوشبختانه با استقبال خوبی همراه بود.

دبیر کمیته فنی حفظ استان خوزستان با بیان اینکه هدف اصلی کمیته فنی حفظ برگزاری دوره‌ها و آزمون‌های عمومی حفظ است، گفت: با توجه به اینکه آزمون تخصصی حفظ سالانه یک بار برگزار می‌شود و مخاطبان آن حفاظ تخصصی هستند، تلاش ما بر این است که از طریق برگزاری آزمون‌های عمومی حفظ بتوانیم حفاظ را در هر سطحی که باشند به این مسیر ترغیب کنیم و به میزان محفوظاتشان به آنها مدرک معتبر بدهیم و نیازی نباشد که برای دریافت مدرک منتظر آزمون تخصصی باشند.

وی گفت: رویکرد جدید کمیته فنی حفظ این است که این آزمون‌ها محدود به زمان خاصی نباشند و هر وقت فردی موفق شود یک جزء یا دو جزء یا بیشتر از قرآن کریم را حفظ کند، به مؤسسات مجری دوره‌های حفظ عمومی معرفی بشود و پس از گذراندن آزمون، در صورت تأیید مدرک معتبر دریافت بکند.

کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی استان درباره روند آزمون‌های حفظ عمومی گفت: در ابتدا مؤسسات مجاز در برگزاری این آزمون به تأیید کمیته فنی می‌رسند. پس از آن داوران و ممتحنین مجاز انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد حفاظ در سامانه ثبت نام کرده و مؤسسه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. مؤسسه از آنها آزمون می‌گیرد و در صورت قبولی برای آنها مدرک معتبر صادر می‌کند. هر حافظ قرآن در هر نقطه استان با این طرح می‌تواند حائز مدرک حفظ از یک جزء تا کل قرآن کریم شود.

شمیری افزود: دارالقرآن استان برای اجرای این طرح در سطح استان، در حال برنامه‌ریزی دوره تربیت ممتحن حفظ عمومی و تعیین مؤسسات مجری دوره‌ها و آزمون‌های حفظ عمومی است تا عموم مردم بتوانند با مراجعه به مؤسسات قرآن در سراسر استان از این فرصت استفاده کنند. 

این حافظ قرآن درباره سازوکار داوری آزمون حفظ عمومی در مؤسسات گفت: در حال حاضر ۱۲۵ حافظ در نقاط مختلف استان شناسایی کرده‌ایم که قرار است دوره‌هایی تحت عنوان تربیت ممتحن آزمون حفظ عمومی برای آنها برگزار کنیم. دوره‌های تربیت ممتحن قرار است در سه حوزه اهواز، خرمشهر و دزفول برگزار ‌شود. هدف این است که این افراد بتوانند آزمون‌های حفظ عمومی را داوری کنند. در حال حاضر پیگیر اخذ مجوز برگزاری این دوره از سازمان دارالقرآن هستیم تا بتوانیم در شش ماهه دوم سال دوره‌های حفظ عمومی را برگزار کنیم.

دبیر کمیته فنی حفظ استان خوزستان در ادامه گفت: جلسات کمیته فنی حفظ به ریاست حجت‌الاسلام حردانیان، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان به عنوان رئیس کمیته برگزار می‌شود و اساتید پیشکسوت؛ آقایان محسن مزرعاوی (نفر اول مسابقات کشوری و دارنده مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن و داور قرآن)، سبحان دغاغله (نفر اول مسابقات دانشجویان کشور و دارنده مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن و از داوران استان)، شجاع زویدات (نفر اول مسابقات بین‌المللی مصر، ایران و عراق و دارنده اجازه‌نامه قرائات عشر)، سیدهاشم موسوی (دارنده مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن و داور قرآن)، حجت‌الاسلام ابراهیم ساعدی (حافظ قرآن و مدیر مؤسسه حفظ تخصصی بینات و مجری طرح سه ساله مدرسه قرآنی صدرا در اهواز) و خانم‌ها زهرا عساکره (دارنده رتبه‌های کشوری و مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن و داور مسابقات قرآنی استان و کشور) و نوال حزباوی (دارنده رتبه‌های کشوری و مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن و از داوران حفظ قرآن استان و کشور) دیگر اعضای این کمیته تخصصی هستند. دبیر این کمیته جاسم شمیری، کارشناس قرآنی سازمان تبلیغات، از اساتید دانشگاه آزاد و پیام نور اهواز و قاری و حافظ و دارنده بیش از سی رتبه کشوری در مسابقات قرآن است.

شمیری با بیان اینکه لازم است از اهتمام و زحمات بی چشم داشت اعضای کمیته فنی تشکر کنیم، گفت: این جلسه عملاً به هیئت اندیشه‌ورز حفظ استان تبدیل شده و به غیر از حفظ عمومی به عرصه‌های دیگری وارد شده و از نتایج آن می‌توان به برگزاری دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی حفظ و چهار برابر شدن قبولی‌های آزمون تخصصی حفظ اشاره کرد.

وی در پایان گفت: همه نهادها و ادارات دولتی و غیر دولتی و ارگان‌های نظامی و بسیج و مساجد و والدین حفاظ و آموزش و پرورش و ... می‌توانند با مراجعه به دارالقرآن از این ظرفیت بهره ببرند و برای حفاظ خود مدرک حفظ عمومی دریافت کنند. 

انتهای پیام
captcha