نقش موسیقی در دوران دفاع مقدس انکارناپذیر است
کد خبر: 4173316
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
معاون بنیاد شهید کشور:

نقش موسیقی در دوران دفاع مقدس انکارناپذیر است

سیدمحمدباقر هاشمی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند نقش مهم موسیقی را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی انکار کند، گفت: سهم موسیقی در تشویق و ترغیب رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در پیشرفت حزب‌الله در میدان نبرد انکارناپذیر است.

سیدمحمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشوربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان، سیدمحمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ مهرماه در اختتامیه جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار با عنوان «نوای مهر» در خرم‌آباد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: غنی‌ترین میراث سرزمین ایران و ماناترین دستاورد همه کشورهای جهان هنر، هنرورزی و هنرنمایی است.

وی با بیان اینکه از میان همه هنرهای زیبا که خداوند در فطرت بهشتی انسان نهاد، موسیقی وجهی ظریف‌تر، روحی بالاتر و طبعی لطیف‌تر دارد، افزود: موسیقی حرکت و هندسه، عبادت و ضرب‌آهنگ زیستن است کمااینکه اسلام از آغاز ظهور کریمانه‌اش این منبع پر تپش و با ارزش را ارج نهاد، موسیقی صوتی زیبا بود که توحید را بر کفر و مکارم اخلاق را بر رذالت و خشونت پیروز ساخت.

هاشمی اضافه کرد: موسیقی همچون رودخانه‌ای زلال در بستر تاریخ پیش آمد تا ناملایمات زمانه را بساید و زندگی را برایمان نرم و شیرین و متعالی سازد.

وی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند نقش مهم موسیقی در وقایع دوران ساز اخیر و شکل‌گیری انقلاب انکار کند، ادامه داد: نقش مهم موسیقی را در تشویق و ترغیب رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و همچنین تأثیر مهم موسیقی در پیشرفت حزب‌الله در میدان نبرد با صهیونیسم انکارناپذیر است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور خاطرنشان کرد: انقلاب و جنبش مقاومت در کشورهای مسلمان شعر و شعار و شعور را در هم آمیخت و از حماسه عرفان چنان معجونی به کام جوانان ریخت که بزرگ‌ترین ایثار، فداکاری، جهاد و صلح جهانی طلبی را ترسیم کرد.

وی اظهار کرد: امروز اهالی موسیقی ایثار و مقاومت به نمایندگی از جامعه هنری امت اسلام در یکی از کهن‌ترین، فرهنگی‌ترین و حماسه‌سازترین استان‌های کشور در استان لرستان شهر خرم‌آباد، گرد هم آمدند تا هنر اصیل و ستم‌ستیزانه را بزدایند و چشم‌های خواب‌آلوده و گوش‌های بسته‌ای را بگشایند، آنهایی که ایران، انقلاب، جمهوری اسلامی و ملل مسلمان را به مخالفت با هنر موسیقی متهم می‌کنند.

هاشمی با اینکه به نوازندگان موسیقی، ایثار و مقاومت که غیرت و دیانت را آواز می‌کنید افتخار می‌کنیم، گفت: با تأسی به توصیه ‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، در بنیاد شهید و امور ایثارگران در هر نقطه از محور مقاومت که انسانیت و حریت را بسرایید همراه و پشتیبان شما خواهیم بود.

وی در پایان بیان کرد: موسیقی حماسه‌ساز لرستان شناخته شده است از همه هنرمندان در عرصه موسیقی و هنر تقدیر می‌کنم.

هنر و موسیقی پیوست‌های جدانشدنی از انسان هستند

فرهاد زیویار، استاندار لرستان نیز با گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: هر چیزی برای انسان مراتبی دارد که می‌تواند در وضعیت متعالی قرار گیرد و جنبه انسانی آن پر رنگ شود و هم می‌تواند در سراشیبی انسان قرار گیرد و فاخر بودن، ماندگار بودن و ماندگار کردن خود را به پایین‌ترین سطح بکشاند یکی از این ابزاها هنر موسیقی است که اصلی ترین کاربرد آن ارتباط و تعامل با مخاطب است.

وی افزود: موسیقی و هنر یک امکان و ابزار است و هر میزان که این ابزار با فداکاری، از خودگذشتگی و ایثار انسان همراه باشد ربطه آن متفاوت می‌شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه موسیقی و هنر یک پیوست است و جهت آن از خودش کم اهمیت‌تر نیست جهت آن رتبه آن را نشان می‌دهد، گفت:  تا زمانی که گوش و حس شنوایی وجود دارد و حواس چندگانه باشد موسیقی و هنر را نمی‌شود از بشر جدا کرد.

زیویار با بیان اینکه هنر و موسیقی پیوست‌های جدانشدنی از انسان هستند، اضافه کرد: به همان اندازه که هنر و موسیقی مهم است پیوست آن نیز اهمیت دارد چون ابزار امکان‌ها به خودی خود نمی‌توانند معنا کننده باشد.

وی با بیان اینکه در هنر صورت، محتوا، قالب و جامع بودن در نظام واحد مهم است، ادامه داد: اما ریشه و معناهای به کار گرفتن هنر مهم است، محتوای هنر چیزی فراتر از این صورت ظاهری است.

استاندار لرستان اظهار کرد: اگر هنر به هویت و به ریشه تاریخی جامعه توجه نداشته باشد ممکن است در سقوط جامعه اثر داشته باشد و اگر با هویت، تاریخ و با سرمایه‌های کشور نتوانند ارتباط برقرار کنند جنبه‌های منفی پررنگ است و برای خلق کننده و ابراز کننده هنر اثرات منفی در پی دارد.

زیویار با بیان اینکه مبنای هنر باید با از خودگذشتی و ایثار همراه باشد و باید به ریشه مبنا و چشم انداز هنر توجه داشت، گفت: سرچشمه و تاریخ هنر برای تاریخ سازی و هویت‌سازی می‌تواند نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنر با متعلقات آن مهم است، گفت: در هنر مقاومت، اصالت، توان، شناسنامه اهمیت دارد و سرچشمه تاریخ مورد نظر است و حقیقت و خوبی‌ها، ازخودگذشتی ها و فداکاری‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

استاندار لرستان بیان کرد: هنرمندانی حوزه مقاومت نقش‌آفرینی کردند هنرشان نشئت گرفته از غیرت، از خودگذشتی و فداکاری برای دیگری است.

انتهای پیام
captcha