نشانه کفر در انسان
کد خبر: 4172152
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

نشانه کفر در انسان

تازه‌ترین پست کانال بنیاد شهید مطهری درباره حالتی بسیار خطرناک از وجود «کفر»در انسان است که عنوان شده، با آزمایشی ساده در باطن ما قابل تشخیص است.

حالتی خطرناک‌تر از کفربه گزارش ایکنا؛ کانال بنیاد شهید مطهری در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی در تازه‌ترین پست مطلبی درباره حالتی بسیار خطرناک از وجود «کفر» در باطن انسان‌ها سخن گفته است که با آزمایشی ساده قابل تشخیص است!

در متن این پست آمده است؛ روح کفر، ستیزه‌جویی و مخالفت‌ورزی با حقیقت در عین شناخت حقیقت است. امیرالمؤمنین علی(ع) در تعریف اسلام می‌فرماید: «الاسلام هو التّسلیم». اسلام یعنی تسلیم حقیقت بودن. یعنی در جایی که منافع شخص، تعصب شخص، عادت شخص در مقابل حقیقت قرار می‌گیرد، آدمی خود را تسلیم حقیقت کند و از هر چه جز حقیقت است صرف نظر کند.

فرض کنید طبیب یا مجتهدی عالی‌مقام که شهرت جهانی دارد در یک مسئله مربوط به فن خودش تشخیصی بدهد و نظر خود را ابراز کند. بعد یک فرد گمنام، طبیب یا طلبه‌ای جوان در همان مسئله نظر مخالف بدهد و دلایل قطعی هم ارائه کند و خود آن مقام عالی در دل خود صحت گفتار آن جوان را تصدیق کند، ولی مردم دیگر طبق معمول بی‌خبر بمانند و نظر به شخصیت آن مقام عالی، او را تصدیق کنند. 

در این حال اگر آن متخصص مشهور تسلیم گفته، آن طبیب یا آن طلبه جوان بشود، یعنی اگر تسلیم حقیقت شود و اعتراف به اشتباه خود کند، او واقعاً «مسلم» است، زیرا «الاسلام هو التّسلیم»، چنین شخصی از صفت پلید «جحود» مبراست. اما اگر انکار ورزد و به دلیل حفظ حیثیت و شهرت خود با حقیقت مبارزه کند، کافر ماجرا و جاحد است. 

امام باقر(ع) فرمود: «هر چیزی که نتیجه اقرار و تسلیم و روح پذیرش حقیقت باشد، ایمان است و هر چیزی که نتیجه روح عناد و سرپیچی از حقیقت باشد، کفر است». این حالت، حالت بسیار خطرناکی است هر چند در موضوعات کوچک باشد و چه بسا بسیاری از ما‌ها - معاذ الله - گرفتار آن باشیم.

استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۹۱-۲۹۰ (با تلخیص)

انتهای پیام
captcha