فرصت‌سازی‌های جهاد دانشگاهی از تهدیدات جنگ الگویی برای فرداست
کد خبر: 4171519
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
مسلمی‌نائینی در رونمایی کتاب «دانش در مصاف»:

فرصت‌سازی‌های جهاد دانشگاهی از تهدیدات جنگ الگویی برای فرداست

رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی کتاب «دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس» گفت: امروز نیز دشمنان، کشور ما را تهدید می‌کنند و الگویی چون حماسه دفاع مقدس و ایثار جهادگران که آن تهدید جنگ تحمیلی را تبدیل به فرصت کرده‌اند می‌تواند درسی برای امروز و فردای کشورمان باشد.

فرصت‌سازی‌های جهاد دانشگاهی از تهدیدات جنگ الگویی برای فرداستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس»؛ امروز پنجم مهرماه با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی؛ نبی سهرابی؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و تنی چند از مدیران جهادگر بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی که در سال‌های حماسه هشت سال دفاع مقدس سابقه فعالیت در بخش‌های مختلف این سازمان را داشتند در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

تدوین کتاب «دانش در مصاف» امری حیاتی بود

مسلمی‌نائینی در ابتدای این نشست با اشاره به آنکه حضور در میان یادگارهای دفاع مقدس که همه آنها پیشینه جهادگری دارند افتخاری بسیار بزرگ برای من است خاطرنشان کرد: تدوین این کتاب در راستای بازتاب زحمات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس امری حیاتی بود. از زمان مطرح شدن طرح آن تا امروز مجدانه به‌ همراه همکارانم برای انتشار آن پیگیر بودیم.

وی با تأکید بر آنکه ما هر چه امروز در کشورمان از تجلی مفهوم مقاومت و ایستادگی را به معنا نشسته‌ایم همه از برکات حماسه هشت سال دفاع مقدس بوده ‌است یادآور شد: در دوران شیوع کرونا دوستان مدام این پرسش را مطرح می‌کردند که چرا این ویروس در کشور ما تلفاتش نسبت‌ به دیگر کشورها کمتر است؟ پاسخ این پرسش نیز همان ایثار، شهامت و مقاومت به یادگار مانده از دوران هشت‌ ساله در دفاع مقدس و 44 چهارساله انقلاب شکوه‌مند اسلامی ملت ایران است که تمام‌قد در برابر توطئه‌ها و نامردمی‌های استکبار ایستاده‌اند.

سرچشمه شعار «ما می‌توانیم»

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر آنکه منشأ و سرچشمه شعار «ما می‌توانیم» که به‌ عنوان یکی از شعارهای اساسی نظام انقلابی و اسلامی ایران شناخته می‌شود به دوران دفاع مقدس و آن سال‌های حماسه‌سازی بازمی‌گردد اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی که حتی سیم‌خاردار را از رزمندگان و مجاهدان جبهه‌های حق علیه باطل از ما دریغ کرده بودند؛ عزیزانی که تعدادی از آنها در این جمع حضور دارند در قالب جهاد دانشگاهی و جهاد سازندگی حرکت در مسیر تولید ملی با رویکرد نگاه صنعتی و دانش‌بنیان را آغاز کرده و از کوچکترین اقلام تا پیچیده‌ترین عملیات مهندسی-رزمی را بدون ذره‌ای وابستگی انجام دادند.

فرصت‌سازی‌های جهاد دانشگاهی از تهدیدات جنگ الگویی برای فرداست

وی افزود: این فصلی دیگر از اقتدار ایران در دفاع از کشورمان طی نبردی تحمیلی بود که سرانجام آن، نه از دست دادن یک ذره از خاکمان به دشمن بود و نه شکست! که درنهایت دفاع مقدس برای ما ثمره‌اش پیروزی شیرین بود.

ضرورت شناسایی و انتقال درست مفهوم دفاع مقدس تأکید

مسلمی‌نائینی  با تأکید بر آنکه واقعه دفاع مقدس بُرهه‌ای بسیار مهم از تاریخ معاصر کشور ما را به خود اختصاص داده است، بر ضرورت شناسایی و انتقال درست مفهوم دفاع مقدس تأکید و تصریح کرد: این شناسایی باید به نسل‌های بعدی با قدرت و شتاب بیشتری صورت گیرد. اگر نسل‌های جوان و نوجوان امروز کشورمان دفاع مقدس را با تمام ابعاد، پیچیدگی‌ها و به همان میزان جذابیت‌هایش بشناسند و دریابند که چگونه ملت در مسیر مقاومت جانانه، ایثار کرده‌اند؛ درس‌های بزرگی در این دفاع برای آنها وجود دارد و این کتاب بخشی از همان مفاهیم را در قالب درس‌های به ‌یادگارمانده از دوران حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس به این گروه از مخاطبان هدف منتقل می‌کند.

فرصت‌سازی‌های جهاد دانشگاهی از تهدیدات جنگ الگویی برای فرداست

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی با اشاره به آنکه در تهیه و تدوین این کتاب، جایگاه والای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های رزمی، دانش‌بنیان، تحقیقاتی و مهندسی رزمی را با مخاطب خود به اشتراک می‌گذارد یادآور شد: امروز نیز دشمنان، کشور ما را تهدید می‌کنند و الگویی چون حماسه دفاع مقدس و ایثار جهادگران که آن تهدید جنگ تحمیلی را تبدیل به فرصت کرده‌اند می‌تواند درسی برای امروز و فردای کشورمان باشد.

به گفته وی؛ نسل نوجوان و جوان در بدنه دانشگاه‌ها در تمامی عرصه‌های تحقیقاتی، دانش‌بنیان، مهندسی رزمی و نظامی می‌توانند تمام تهدیدهای امروز دشمن را به فرصت‌های دیگر برای اقتدار و شکوه ایران در جهان بدل کنند.

چرا دفاع ما مقدس بود؟

مسلمی‌نائینی در پایان سخنانش با اشاره به کتاب «دانش در مصاف» به فرازی از سخنان دکتر فرهمند در این کتاب اشاره کرد و گفت: آقای فرهمند در بخشی از مصاحبه در این کتاب به این نکته تأکید کرده که ما جنگ نکردیم و دفاع کردیم و دفاع مقدس ما تنها دفاع از کشور و جان خود و هم‌میهنانمان نبود که دفاع از اسلام و انقلاب بود و همین رویکرد و نگرش آن را به دفاع مقدس بدل کرده ‌است.

انتهای پیام
captcha