اسماء الهی کلید حل بسیاری از موانع دنیوی + فیلم
کد خبر: 4168661
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
تدبر در آیات سوره الرحمن/ پایانی

اسماء الهی کلید حل بسیاری از موانع دنیوی + فیلم

وقتی خدا را صدا می‌زنیم، خدا را با نامش صدا می‌زنیم و مثلاً می‌گوییم یا الله، یا رحمان یا رحیم و سایر اسامی خدا. این اسم، جایگاهی در این عالم دارد که کلید حل بسیاری از مشکلات و بسیاری از قفل‌های بسته بر سر راه انسان است.

سوره الرحمنبه گزارش ایکنا، کریم دولتی، پیشکسوت قرآنی در ۱۴ درس‌گفتار که به همت ایکنا تولید شده است به نکات تدبری آیات سوره مبارکه «الرحمن» اشاره داشته است. در ادامه متن و فیلم چهاردهمین و آخرین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید؛

  1. سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی
  2. تکرار «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» نشانه‌ای بر اختیار انسان است
  3. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی
  4. اشاره الرحمن به شواهدی مبنی بر محاسبه اعمال دنیا
  5. شرح ملاک سنجش اعمال در سوره الرحمن
  6. تفاوت میان تکذیب نعمات الهی از سر نادانی با عنادورزی
  7. جایگاه انسان و جن در رتبه‌بندی معنوی و عقلانی
  8. تأکید «الرحمن» به نگرشی ژرف در ماهیت آب
  9. تلاش انسان برای رسیدن به مرتبه عالی نتیجه فانی بودن اوست
  10. عبادت الهی یکی از راه‌های سلطه انسان است
  11. اثبات مناقب بهشتی از راه بیان عقوبت دوزخ
  12. هیچ کاری نادیده گرفته نمی‌شود
  13. عمل به فرامین خداوند؛ پاسخ درخور انسان به احسان الهی

«بسم الله الرحمن الرحیم.

درس‌ها و تدبر‌های ما در سوره مبارکه «الرحمن» در همین چند برنامه ارائه شده و می‌شود، اما سوره «الرحمن» و تمام سُوَر قرآن کریم بسیار بیشتر از آنچه گفته شد، جای تدبر و تأمل دارد که ان‌شاءالله خدا توفیق آن را به ما عنایت فرماید.

آغاز سوره «الرحمن» اسم شریف الرحمن بود و در پایان سوره نیز خدا می‌فرماید: «تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی‌الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ». اگر در ابتدای سوره صحبت از خدای الرحمن به میان آمد و آن نعمت‌ها و رحمت‌های گسترده‌ای که خدا به همه موجودات ارزانی داشته، پایان این سوره نیز می‌فرماید: «تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ...» به این معنی که مبارک است نام پروردگارت. توجه به این نکته بسیار مهم است که می‌فرماید «تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ...» و نمی‌فرماید َتبَارَكَ رَبِّكَ! چرا که اینجا سخن از اسم پروردگار است؛ آن اسمی که ما با توجه به آن اسم، به خدا روی می‌آوریم.

وقتی خدا را صدا می‌زنیم، خدا را با نامش صدا می‌زنیم، مثلاً می‌گوییم یا الله، یا رحمان و یا رحیم و سایر اسامی خدا. این اسم جایگاهی در این عالم دارد که کلید حل بسیاری از مشکلات و بسیاری از قفل‌های بسته بر سر راه انسان است. خدا می‌فرماید که این اسم بسیار مبارک و بابرکت است. گاهی در روایات ما از اسم پروردگار یا از وجه پروردگار که در همین سوره هم از آن یاد شد، تعبیر از معصومین(ع)، که جلوه و حقیقت این وجه از اسم هستند، شده است. یا تعبیر دیگری نیز وجود دارد که دین خدا، حقیقت این اسم یا این وجه است. به هر حال این اسم یا این وجه که از خدا یاد می‌شود، همه‌ چیز ما برای رسیدن به خدا از همین مجرا است و لذا بسیار مبارک و حائز اهمیت است.

یکی از کلید‌واژه‌های بسیار مهم قرآن کریم، اسماء‌الحسنی الهی است. اسماء‌الحسنی، که در جلوه‌ها و قالب‌های مختلف در قرآن آمده و گاهی به شکل اسم و گاهی به شکل فعل و گاهی به شکل جمله ذکر شده است و البته به اشکال دیگر و همه اینها باید مورد توجه و مورد تدبر ما در آیات نورانی قرآن کریم باشد؛ ان‌شاءالله.

امیدواریم که آنچه در خلال این برنامه‌ها عرض کردیم، بتواند یک مسیر جدید را برای تدبر و فهم آیات نورانی قرآن کریم پیش روی ما بگشاید. از همه شما عزیزان التماس دعا دارم. خدا یار و نگهدارتان.»

انتهای پیام
captcha