حق‌شناسی؛ دلیلی بر عزاداری برای اهل‌بیت(ع) + اینفوگرافیک
کد خبر: 4168479
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

حق‌شناسی؛ دلیلی بر عزاداری برای اهل‌بیت(ع) + اینفوگرافیک

شاید عبور بیش از قرن‌ها از شهادت و رحلت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) شائبه‌هایی را برای چرایی و لزوم نگهداری آئین عزاداری برای ایشان در برخی از ذهن‌ها متبادر کند. حجت‌الاسلام علی رجبی، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن لزوم عزاداری را بنابر نص صریح قرآن در قالب اینفوگرافیک ارائه کرده است.  

لزوم عزاداری بر اهل‌بیت(ع)

به گزارش ایکنا، قرآن به ضرورت بزرگداشت برای برترین بندگان مخلَص و یادآوری روزهای خدایی اشاره داشته است. از سوی دیگر حق‌شناسی، فطری است، به این معنی که برخی ویژگی‌های ذاتی به طور پیش‌فرض در خمیر‎مایه انسان لحاظ شده است. ملت‌ها با باورهای مختلف خاطره بزرگان، قهرمانان و سربازان را با احداث بنای یادبود، نمادها و... تکریم کرده و این امر را نوعی «حق‌شناسی» می‌‌دانند.

شیعیان هر سال یاد امامان(ع)، خصوصا امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند، چرا که یادبود عاشورا و زیارت ‎اربعین از مصادیق بارز «ایام الله»(هرجا و هر لحظه که فیض الهی به گونه‌ای خاص تجلی کند)، «شعائر الله» (آنچه خداوند علامت عبادت قرار داده)، «حق فریاد ستمدیدگان علیه ستمگران» و «تجلی محبت اهل‌ بیت(ع)» است. حال، حق‌شناسی می‌‌طلبد تا حرمت شعائر خدا را نگه داریم همانطور که در سوره مائده، آیه 2 آمده است «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ...»

لزوم عزاداری بر اهل‌بیت(ع)

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir@ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha