زوار اربعین معنویت را در خود تقویت کنند
کد خبر: 4167477
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

زوار اربعین معنویت را در خود تقویت کنند

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با اشاره به اینکه یکی از اهداف همایش پیاده‌روی اربعین بهره‌ معنوی و اخلاقی بعد از بازگشت از این سفر زیارتی است، گفت: زوار بعد از طی سختی‌های این سفر معنوی در حرم اباعبدالله الحسین به یک معنویت و خودسازی درونی برسد و این معنویت دینی و اخلاقی خود را تقویت کنیم.

علی‌اصغر حسینی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان

علی‌اصغر حسینی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: یک سال بعد از واقعه عاشورای حسینی در سال 61 هجری - قمری و شهادت امام حسین(ع) و اصحاب و سارانش، جابر بن عبدالله انصاری به صورت پیاده به محل زیارت سیدالشهدا می‌روند بعد از آن کم‌کم این زیارت ادامه پیدا می‌کند اما در دوره خلفای عباسی این امر به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام سخت‌گیرهای خلفای عباسی در دوره‌های مختلف زیارت اباعبدالله هیچگاه تعطیل نشد، افزود: در قرن سیزدهم هجری - قمری با ابداع شیخ مرتضی انصاری از فقهای بزرگ جهان تشیع پیاده‌روی به کربلا در ایام اربعین مرسوم شد و علمای دینی به همراه شاگردانشان در این پیاده‌روی شرکت می‌کردند و کم‌کم این رسم بین عامه مردم نیز مرسوم شد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان بیان کرد: در زمان حکومت صفوی توجه ویژه به پیاده‌روی اربعین شد و شیخ بهایی به صورت پیاده راهی مشهد شد و مقدمات کار را برای رفتن به کربلا فراهم کرد و کاروانسرا‌هایی را بین راه برای زیارت و تجارت تشکیل داد و محبان اهل بیت(ع) از بین اهل سنت نیز در این امر مشارکت می‌کردند.

وی افزود: از زمان حکومت صدام حسین و حزب بعث، صدام حسین به دلیل اینکه نمی‌خواست معنویت بین جامعه تشیع رشد پیدا کند تصمیم گرفت که مانع این پیاده‌روی شود البته زیارت امام حسین ممنوع نبود.

حسینی در ادامه گفت: بعد از سرنگونی حزب بعث در عراق این پیاده‌روی احیا شد و در سال 1395 در پیاده‌روی اربعین 11 میلیون و 200 هزار نفر در پیاده‌روی مشارکت کردند و در سال 1397 نیز 11 میلیون و 550 هزار نفر در این مراسم شرکت داشتند و در سال 1401 نزدیک به 21 میلیون نفر در این همایش شرکت کردند.

وی افزود: در مسیر راهپیمایی پیاده‌روی اربعین از گذشته تاکنون آداب و رسوم خاصی وجود داشته به ویژه بین‌ عرب‌های کشور عراق هوسه‌خوانی باب شد و در وصف حضرت اباعبدالله، و یاران باوفایشان بین زائران قرائت می‌شد که مردم را به وجد می‌آورد.

دبیرستاد امر به معروف و نهی ازمنکر در استان کردستان اظهار کرد: مسیر پیاده‌ری معنوی سرشار از معنویت بود علما، تاریخ‌دان‌ها و کارشناسان وقایع کربلا را برای مهمان توصیف می‌کردند و چادرهایی بزرگی به نام موکب دایر می‌کردند، که در آن از  زوار پذیرایی می‌شد.

وی اظهار کرد: پذیرایی از زوار امام حسین(ع) در قالب نذورات کمتر از زیارت کربلا نیست و در این راستا ملت عراق با روی خوشی و مهمان‌نوازی خود را به میزبانی از زوار اباعبدالله مکلف می‌کردند. مردم عراق  نیز خالصانه پذیرای زوار اربعین حسینی بودند لذا زوار نیز باید وظایف اخلاقی و رفتاری و قانونی مناسبی را در مقابل مردم عراق داشته باشند.

حسینی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در تبیین جایگاه فرق و مذاهب همواره این مبحث را مطرح می‌کنند که مواظب شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی باشید چراکه این گروه‌ها به جز اختلاف و افتراق مذهبی و مقابله با مسلمانان هدفی دیگر را به دنبال ندارد. لذا مسلمانان باید با اتحاد و یکپارچگی در مقابل سخنان بیهوده دشمنان مقابله کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان امروز این پیاده‌روی اربعین را با هدف ایجاد اختلاف بین مسلمانان در مقابله با زیارت بیت‌الله الحرام  مطرح می‌کنند، افزود: قیام سیدالشهدا و این راهپیمایی اربعین در جهت ارتقای جایگاه بیت‌الله الحرام شکل گرفته است و دشمنان با مطرح کردن این مباحث هیچگاه راه به جایی نخواهند برد و روز به روز به تعداد زوار اربعین افزوده می‌شود.

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان گفت: این پیاده‌روی اربعین در مقابل جنگ نرم، جنگ شناختی، جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان فرصت مناسبی است تا قدرت جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذاریم و این پیاده‌روی عاملی برای مقابله با ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، انسجام و وحدت مسلمانان و وحدت ادیان که اهداف بلند قیام عاشورا نیز بوده است، باشد.

وی افزود: باید مراقب باشیم تا دشمنان اسلام این قدرت نرم که تقابل بسیار سختی را با جنگ نرم و سخت دشمنان در عرصه کنونی را دارد، به تهدید تبدیل نکند بلکه از فرصت پیش‌آمده در جهت جهاد تبیین در جهان اسلام استفاده لازم را ببریم.

حسینی اظهار کرد: پیاده‌روی عظیم اربعین یکی از مباحث مهم اسلامی بوده که باید از آن در جهت اهداف بلند و متعالی جمهوری اسلامی بهره برد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این همایش پیاده‌روی بهره‌ معنوی و اخلاقی زوار اربعین بعد از بازگشت از این سفر معنوی است، افزود: زوار بعد از طی سختی‌های این سفر معنوی در حرم اباعبدالله الحسین به یک معنویت و خودسازی درونی برسد و این معنوی دینی و اخلاقی خود را تقویت کنیم.

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان گفت: زوار اربعین در درجه دوم بعد از بازگشت از سفر معنوی خود هزینه‌های ولیمه و مهمانی خود را به فقرا و نیازمندان کمک کنند و این حس معنویت در وجود فرد موجب شود تا با مردم مهربان‌تر شده و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج کنند.

وی بیان کرد: اگر سفر اربعین به نیت رضای خداوند متعال و نیت امام حسین(ع) انجام شود این خودسازی برای تمام طول سال انجام می‌شود و این نورانیت معنوی باید یک دگرگونی معنوی و درونی در فرد ایجاد کند و به معنای واقعی از مکتب حسین(ع) درس بگیریم.

حسینی در پایان یادآور شد: جاماندگان اربعین حسینی باید دل خود را با اباعبدالله‌الحسین(ع) یکی کنند و راه‌دل یکی راه ظاهری نیست بلکه یک راه درونی و قلبی است و می‌تواند همان تغییر و تحول درونی را در فرد ایجاد کنند.

انتهای پیام
captcha