آغاز حرکت گسترده جاماندگان اربعین به سمت قبله تهران
کد خبر: 4167271
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴

آغاز حرکت گسترده جاماندگان اربعین به سمت قبله تهران

مردم تهران با حضور گسترده خود، یازدهمین مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی را امروز چهارشنبه 15 شهریور ماه مصادف با روز اربعین در مسیر میدان آئینی امام حسین(ع) به سمت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌کنند.

استقبال میلیونی دلدادگان حسین(ع) از مراسم جاماندگان اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا، مردم تهران از ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه 15 شهریور ماه با حرکت از اقصی نقاط این استان به سمت میدان آئینی امام حسین(ع) و چهار نقطه تعیین شده، خود را به مراسم جاماندگان اربعین حسینی رساندند.

بسیاری از مردم تهران پس از بیش از نیم ساعت و حتی در مناطقی از تهران با انتظاری بیشتر برای رسیدن مترو و اتوبوس خود را در نهایت به میدان آئینی امام حسین (ع) رساندند. از ساعت شش صبح مراسم جاماندگان حسینی تهران با قرائت زیارت اربعین و مداحی علی کیهانی و تعداد دیگری از مداحان و با همراهی اشک‌ و اندوه عمیق شرکت‌کنندگان در این مراسم آغاز شد. 

سپس عاشقان و جاماندگان زیارت اربعین در تهران، پیاده‌روی مسیر ۱۴ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را آغاز کردند. 

استقبال از این مراسم بسیار بالاست و علی‌رغم اینکه اعلام شده بود مراسم به صورت رسمی از ساعت شش صبح آغاز می‌شود اما مردم برای رساندن خود به این میدان از ساعت‌ها قبل حرکت کرده بودند و مسیرهای منتهی به میدان امام حسین(ع) در مترو، اتوبوس و خیابان‌ها پر ازدحام بود.

البته خادمان جاماندگان اربعین نیز از روزها قبل برای برپایی موکب‌ها مشغول فعالیت بودند و بیش از دو هزار موکب در این مسیر در حال ارائه خدمت به مردم هستند. 

باید اشاره کرد که بسیاری از مردم نیز در طول راه و از خیابان‌های منتهی به این مسیر پیاده‌روی، به خیل جمعیت اضافه شده‌اند و در حال حرکت به سمت قبله تهران هستند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته حضور مردم در این مراسم به صورت خانوادگی است و به صورت گسترده شاهد حضور اقشار مختلف هستیم و بسیاری از آنهایی که امسال نتوانستند خود را به مراسم اربعین سالار شهیدان در کربلای معلی برسانند تلاش کردند حداقل امروز در این مسیر باشند تا جلوه‌هایی آشنا از دلدادگی به سالار شهیدان را به تصویر بکشند و خود نیز نظاره‌گر اشتیاق و محبت مردم به اهل بیت(ع) باشند. همانند سال‌های گذشته ارائه برنامه‌های فرهنگی در کنار پذیرایی از مردم بخشی از فعالیت‌های موکب‌های فرهنگی است و مدارس و مساجد مسیر نیز برای پذیرایی از مردم در حال فعالیت هستند.

تدابیر ترافیکی در نظر گرفته شده نیز به شکل روان در حال اجراست. البته امسال تلاش شده است کم‌ترین مسئله ترافیکی در مسیر ایجاد شود و پس از حرکت مردم در مسیر محدودیت‌های ترافیکی برداشته شود.

استاندار و شهردار تهران نیز از ساعات آغاز مراسم همراه با مردم در حال پیاده‌روی هستند. نکته قابل تامل اما تفاوت موکب‌های مردمی با موکب‌های برخی نهادهاست. در حالی که موکب‌های مردمی از ساعت اولیه مراسم خدمات خود را آغاز کرده‌اند، برخی موکب‌های نهادهای دولتی همچنان در حال راه‌اندازی و نصب بنر هستند. 

یادآور می‌شود این مراسم تا ظهر امروز ادامه داشته و پس از اقامه نماز ظهر و عصر و قرائت زیارت اربعین در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پایان می‌یابد.

حضور گسترده نیرو‌های امدادی هلال احمر برای ارائه خدمات درمانی، نیرو‌های انتظامی برای برقراری نظم و نیرو‌های شهرداری برای تامین نظافت و بهداشت در طول مسیر پیاده‌روی بسیار قابل توجه است. خوشبختانه در این مراسم شرایط بهداشت محیط بسیار مناسب و عالی فراهم شده و بر خلاف مراسم عید غدیر که زباله‌ها در طول مسیر بر زمین ریخته شده و جلوه نامناسبی به مراسم داده بود، در این مراسم پاکیزگی معابر توسط موکب داران و مردم به خوبی رعایت شده است.

اربعین‌رفته‌ها می‌دانند جمعیت بی‌پایان یعنی چه، ولی آن‌هایی که اربعین را در مسیر کربلا ندیده‌اند با دیدن مراسم جاماندگان اربعین می‌توانند به خوبی این مفهوم را درک کنند و نکته عجیب اینکه وقتی با تعداد قابل توجهی از حاضران در مراسم گفتگو کردیم عنوان کردند که تازه از مراسم اربعین بازگشته‌اند یعنی جامانده نیستند و فقط آمده‌اند از فیض این مراسم هم بهره ببرند.

با گذشت چند ساعت از آغاز مراسم جاماندگان همچنان بر خیل جمعیت حاضر در این مراسم از اقشار مختلف مروم افزوده می‌شود و با نزدیک‌تر شدن به شهر ری تعداد موکب‌های خدماتی نیز در حال افزایش است.

موکب‌های فرهنگی نیز با محور محکومیت هتک حرمت قرآن، معرفی و گرامیداشت یاد شهدا، مداحی، اجرای سرود و تئاتر در حال خدمت رسانی به مردم هستند. موکب‌های ارائه نذری نیز به میزان گسترده خوراکی‌هایی را در قالب صبحانه در اختیار مردم قرار می‌دهند و اشک‌ها و اشتیاق‌ها همچنان مردم را به سمت قبله تهران می‌برد.

انتهای پیام
captcha