عبادت الهی یکی از راه‌های سلطه انسان است + فیلم
کد خبر: 4167170
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
تدبر در آیات سوره الرحمن / 10

عبادت الهی یکی از راه‌های سلطه انسان است + فیلم

انسان در دنیا برای عیور از جایگاه فعلی و رسیدن به مراتب بالاتر نیاز به ابزاری همچون علم و دانش دارد که برای او سلطه‌آور است و «الرحمن» از آن به سلطان یاد می‌کند اما از چیزهای دیگر سلطه‌آور برای انسان،عبادت الهی است.

کریم دولتیبه گزارش ایکنا، کریم دولتی؛ مدرس پیشکسوت قرآن در ۱۴ درس‌گفتار که به همت ایکنا تولید شد با اشاره به نکات تدبری در آیات سوره مبارکه «الرحمن»، دقت در برخی از نعمات الهی اشاره شده در آن را مورد تأکید قرار داده است.

در ادامه متن و فیلم دهمین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید؛

  1. سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی
  2. تکرار «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» نشانه‌ای بر اختیار انسان است
  3. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی
  4. اشاره الرحمن به شواهدی مبنی بر محاسبه اعمال دنیا
  5. شرح ملاک سنجش اعمال در سوره الرحمن
  6. تفاوت میان تکذیب نعمات الهی از سر نادانی با عنادورزی
  7. جایگاه انسان و جن در رتبه‌بندی معنوی و عقلانی
  8. تأکید «الرحمن» به نگرشی ژرف در ماهیت آب
  9. تلاش انسان برای رسیدن به مرتبه عالی نتیجه فانی بودن اوست

«بسم الله الرحمن الرحیم.

عرض سلام، ادب و احترام حضور شما همراهان ارجمند پویش «آلاءالرحمن».

امیدواریم که خدای متعال همه ما را لحظه به لحظه با کلام نورانی خود آشنا کرده و در مسیر فهم و عمل به قرآن کریم قرار دهد.

آیه ۳۳ سوره مبارکه «الرحمن» به یک نکته بسیار مهم اشاره می‌کند. در این آیه هم خدا همچون آیه «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» خطاب به جن و انس می‌فرماید: «يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ» به این معنا که ای گروه جن و انس اگر می‌خواهید به تمام نقطه‌های این عالم در حد امکان بروید و آنها را دیده و درک کنید و خلاصه آنکه از آنچه که در آن قرار دارید فراتر روید، این کار را می‌توانید انجام دهید و به آن نفوذ کنید، اما به این نکته باید توجه داشته باشید که بدون سلطان چنین نفوذی امکان‌پذیر نیست.

اما همین‌جا پرسشی مطرح می‌شود که آن اینکه منظور از سلطان چیست؟ منظور آن چیزی است که بر انسان تسلط می‌آورد یا آن چیزی که برای انسان سلطه‌آور است به این معنی که من انسان کاری را که می‌خواهم انجام بدهم تا نتوانم و تا قدرت آن را نداشته باشم، انجام آن ممکن نیست. این قدرت ممکن است در جسم انسان باشد یا در عقل و اندیشه او و یا حتی در روح او باشد در هر صورت اگر این قدرت نباشد، انجام کار برای انسان شدنی نیست.

در اصل به انسان این تذکر داده می‌شود که عبور از این فضا و محیطی که در آن قرار دارد و راه یافتن به فضاهای جدید، به موقعیت‌های جدید، بدون اینکه در خود توانمندی ایجاد کند، امکان‌پذیر نیست. در برخی از روایات تعبیر شده است که علم و دانش سلطان است و برای انسان تسلط می‌آورد. البته باید گفت که عبادت هم برای انسان تسلط می‌آورد همچنانکه در قرآن نیز به این مورد امر شده است که برای غلبه بر مشکلات، از صبر و صلاة استعانت بخواهید.

به هر حال اگر انسان به این مسائل معنوی روی آورد و از آنها کمک گرفت آن زمان است که می‌تواند بر مشکلات تسلط پیدا کند. انسان با داشتن سلطه و قدرتی که به دست آورده، می‌تواند بر مسائل مختلف تسلط پیدا کند و پیروزمند باشد تا به این واسطه بتواند به درجات بالاتر و متفاوت‌تر دست پیدا کند و باید گفت این امر به طور عام در همه شئون زندگی مادی و معنوی انسان وجود دارد.»

انتهای پیام
captcha