نقش سیاستگذارانه شورای توسعه قرآنی با دبیری سازمان تبلیغات با قوت ادامه پیدا کند
کد خبر: 4167118
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
خسروپناه در گفت‌وگو با ایکنا:

نقش سیاستگذارانه شورای توسعه قرآنی با دبیری سازمان تبلیغات با قوت ادامه پیدا کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلایل انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اشاره کرد و گفت: امید داریم این انتقال منشأ تحول فضای قرآنی شود و نقش سیاستگذارانه و راهبری کلان شورای توسعه با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی با قوت ادامه پیدا کند.

نقش سیاستگذارانه شورای توسعه قرآنی با دبیری سازمان تبلیغات با قوت ادامه پیدا کندحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری قرارگاهی است برای مدیریت فضای فرهنگی کشور و این حیثیت قرارگاهی شورای عالی، یک ساختار چابک را ایجاب می‌کند. بنابراین باید مجموعه‌های تخصصی وزین، امور تخصصی را برعهده گیرند. بر همین اساس در راستای چابک‌سازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رأی اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی تصویب شد تا دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شود.

وی به دلایل انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به شناختی که از سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم و تحقیقاتی که از این سازمان انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این سازمان در امور قرآنی قدمت بسیاری در عرصه‌های مختلفی همچون تجربه سیاستگذاری در برنامه سوم و چهارم توسعه و طراحی دوره‌های آموزشی و تربیتی قرآنی در سطح کشور دارد که در کنار این موارد موضوع نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و حمایت از تشکل‌های مردمی قرآنی را نیز در کارنامه خود داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین «طرح جامع قرآنی کشور» در این سازمان توسط دارالقرآن الکریم شکل گرفت و مباحثه و ویرایش آن طرح به تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور انجامید. برش استانی شورای توسعه فرهنگی قرآنی نکته مهم دیگری در این انتخاب بود. ریاست این شورا در همه استان‌ها با نماینده، ولی فقیه در استان است و امید می‌رود که اگر دبیری این شورا با مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هر استان باشد، شاهد اقدامات هم‌افزاتر و پرثمرتر این شورا باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: البته این انتقال به معنی نفی فعالیت‌های گسترده و اثرگذار دیگر نهاد‌ها و سازمان‌هایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد‌ها و دستگاه‌های قرآنی مؤثر و جریان‌ساز این عرصه نیست و ما به دنبال این بودیم که دستگاه‌های را انتخاب کنیم که در صف و در استان‌ها هم فعال باشد. هرچند در این تغییرات شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنان در جایگاه قانونی خود نیز ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خواهد کرد و دبیرخانه شورا به سازمان تبلیغات منتقل خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: همگی نهاد‌ها و سازمان‌های بالادستی که در طراحی‌ها و نگاه‌های سیاستگذارانه و راهبردی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و... دخیل هستند و همگی این نهادها و سازمان‌ها باید با قوت بیشتر نقش خود را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ایفا کنند؛‌ ان شالله با تقویت و حمایت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی، امید داریم آن نقش سیاستگذارانه و راهبری کلان شورای توسعه با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی با قوت ادامه پیدا کند.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha