تأکید «الرحمن» به نگرشی ژرف در ماهیت آب
کد خبر: 4167028
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
تدبر در آیات سوره الرحمن / 8

تأکید «الرحمن» به نگرشی ژرف در ماهیت آب

خداوند در جای جای آیات سوره «الرحمن» به نعمات الهی اشاره دارد که همگی آنها در اصل مخلوق الهی هستند، اما در این میان تأکید ویژه‌ای به آب به عنوان اساس آفرینش و دریا و شگفتی‌های نهفته در آن که همچنان خیلی از آنها بر انسان پوشیده است، دارد.

کریم دولتیبه گزارش ایکنا، کریم دولتی؛ مدرس پیشکسوت قرآن در ۱۴ درس‌گفتار با اشاره به نکات تدبری در آیات سوره مبارکه «الرحمن»، دقت در برخی از نعمات الهی اشاره شده در آن را مورد تأکید قرار داده است. در ادامه متن و فیلم هشتمین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید؛

  1. سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی
  2. تکرار «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» نشانه‌ای بر اختیار انسان است
  3. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی
  4. اشاره الرحمن به شواهدی مبنی بر محاسبه اعمال دنیا
  5. شرح ملاک سنجش اعمال در سوره الرحمن
  6. تفاوت میان تکذیب نعمات الهی از سر نادانی با عنادورزی
  7. جایگاه انسان و جن در رتبه‌بندی معنوی و عقلانی

«بسم الله الرحمن الرحیم.

در سوره «الرحمن» خداوند نعمت‌های متعددی را در این عالم بیان می‌فرماید. از آیه نوزدهم تا چند آیه بعدتر این سوره، خدا به تعدادی از این نعمت‌ها که در آب و در دریا وجود دارد، اشاره می‌کند.

در نخستین گام می‌فرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ»، «بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ» و به همین ترتیب پیش می‌رود که از این میان قصد دارم به آن نکته تدبری و آن درسی که این آیات برای ما دارد، اشاره کنم. خداوند متعال در همه این عالم و جای جای آن، نعمت‌های خود را قرار داده چنانکه همه موجودات اساساً مخلوق خدا هستند و اگر ما دقت و توجه کنیم هر ورقی که در این عالم هست و هر برگی از آن در نظر فرد هوشیار، باید درجه و رتبه‌ای را برای معرفت‌افزایی او نسبت به خدای متعال باشد.

با این وجود اگر دقت کنید، دریا و آب یکی از آن شگفتی‌های بزرگ آفرینش است تا جایی‌که در جای دیگر آمده که خدا اساس خلقت را بر آب قرار داده است: «...وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ...»(هود/۷). از طرف دیگر این حس در وجود ما وجود دارد که زنده بودن ما و همه موجودات بستگی به آب دارد، چنانچه خود می‌فرماید: «وجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» (انبیاء/ ۲۱۳).

از سوی دیگر دریا و آب به خاطر شگفتی‌هایش و اینکه بشر همچنان با وجود همه پیشرفت‌های علمی‌اش درباره آن ابهامات فراوان دارد، خود نکته مهمی است؛ اینکه در اعماق دریا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ همچنان خیلی از قوانین و خیلی از موجوداتی که در دریا هستند، هنوز هم برای ما ناشناخته هستند.

خدا این پدیده را به عنوان یکی از نعمات ذکر می‌کند و می‌گوید که ای انسان که ادعای عقل و اندیشه داری، متوجه باش که خدایت در همین عالم و در همین آبی که گاه آن را اسراف می‌کنیم و به هدر می‌دهیم و در حقش جفا می‌کنیم و در دریا که مملو از نشانه‌های الهی است که سرشار از خوراکی‌ها، جواهرات و سایر چیزهاست، نعمت‌هایی را قرار داده که برای زندگی انسان مهم و بعضاً حیاتی است و از همه مهمتر آب به عنوان حیاتی‌ترین ماده برای بشر است و همچنین خیلی از نعمت‌های موجود در دریا که جانشین و جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

ان‌شاء‌الله بتوانیم در مورد آنچه که از راهیافت‌های علمی به دست بشر رسیده است، تحقیق بیشتری داشته باشیم و به بعضی از شگفتی‌هایی که خدای رحمان در آفرینش آب و دریا و نعمت‌های آن قرار داده، بیشتر دست پیدا کنیم. والسلام علیکم و رحمة‌‌الله و برکاته.»

انتهای پیام
captcha