ایجاد 3 هزار شغل در حوزه صنایع دستی فارس
کد خبر: 4166449
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

ایجاد 3 هزار شغل در حوزه صنایع دستی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس از ایجاد بیش از سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی طی دو سال اخیر در استان خبر داد و گفت: تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.

سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارسبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز، 11 شهریورماه با اشاره به فعالیت‌های این اداره‌کل در دولت سیزدهم گفت: دو سال گذشته بیش از سه هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی استان ایجاد شده و تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای به‌روزرسانی تولید در زمینه‌های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا 640 کلاس آموزش صنایع‌ دستی برگزار شد و همچنین در 15 زندان استان فارس تعداد 550 نفر زندانی از آموزش صنایع دستی بهره‌مند شدند.

محسن‌نژاد حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی بسیار بااهمیت دانست و افزود: در این راستا در دولت سیزدهم در 42 نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی شرکت داشته‌ایم. ثبت و رونمایی از دو برند صنایع‌دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها جهت بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع دستی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد: صدور مجوز سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی و کارت کارگاهی به تعداد هفت هزار و 600 مورد از دیگر کارهای انجام‌ شده در این حوزه است؛ همچنین با احیای رشته صنایع‌ دستی سیاه‌چادر و اوبی‌بافی زمینه را برای احیای مجدد و زنده‌سازی دیگر رشته‌های فراموش‌شده فراهم کردیم.

محسن‌نژاد در زمینه شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رندبافی) از موضوعات مهم بود که در دولت سیزدهم انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: 78 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از تبصره 18 و تبصره 16 مشاغل خانگی بنیاد برکت از دیگر عملکردهای این اداره‌کل بود که به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

وی با بیان اینکه میزان صادرات صنایع‌ دستی به انضمام زیورآلات سنتی، سه میلیون و 700 هزار دلار به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است، ادامه داد: اخذ 23 مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای دو ساله در این حوزه بوده که امسال نیز در آذرماه 1402 همایش مربوطه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

محسن‌نژاد به 35 کارگاه رایگان و حمایتی اشاره کرد و گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌ دستی طی تفاهم‌نامه با بهزیستی و بنیاد شهید استان فارس در دولت سیزدهم انجام‌ شده است. همچنین شش خانه صنایع دستی گره چینی، تذهیب و گل و مرغ و کهربا در استان فارس طی این دو سال راه‌اندازی شد که مراکز مهمی جهت آموزش و تربیت هنرمندان صنایع دستی است.

وی همچنین به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌ دستی اشاره کرد و افزود: در جهت حفظ و ارتقای این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام شده است، به‌طوری ‌که شش سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیشکسوت صنایع ‌دستی ساخته و در محل باغ جهان‌نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت و پیگیری نام‌گذاری تعدادی از معابر شیراز به نام صنایع‌ دستی در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در پایان یادآور شد: معاونت صنایع‌ دستی این اداره‌کل همچنین عنوان رتبه نخست معاونت‌های صنایع‌ دستی کشور را در سال 1401 به خود اختصاص داد.

انتهای پیام
captcha