راهپیمایی اربعین اعلام آمادگی برای زندگی مهدوی است/ گفتمان انقلابی؛ امتیاز دولت سیزدهم
کد خبر: 4166257
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
خطیب جمعه تهران:

راهپیمایی اربعین اعلام آمادگی برای زندگی مهدوی است/ گفتمان انقلابی؛ امتیاز دولت سیزدهم

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه تهران، راهپیمایی اربعین را پدیده‌ای الهی خواند و گفت: اربعین به نوعی میدان مسابقه برای خدمت و اعلام آمادگی برای زندگی مهدوی است که همه مردم آماده برای خدمت بی‌توقع به دیگران هستند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امروز 10 شهریور، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به بیان سه نوع تقوا در قرآن از سوی خداوند گفت: اولین نوع تقوا به مثابه سنگر مقابله با فتنه است. دومین گونه، سنگر تقوا در مقابل آتش جهنم است. 

وی با اشاره به برخی دختران فریب خورده و زنان غافل گفت: آنهایی که از پوشش شرافتمند بانوان دینی بیرون آورده اند و خودنمایی می کنند، لازم است بزرگترها و دلسوزان همت کنند و آنها را از این خطر جدی برهانند.

صدیقی اظهار کرد: متأسفانه این افراد به کشور، قانون، آیات الهی و دلسوزی نایب امام زمان(عج) احترام نمی‌گذارند و این خروج از مرز حیا است و خیلی پررویی می خواهد که مرتب قانون شکنی را تکرار کرد.

خطیب جمعه تهران سومین نوع تقوا را تقوای الهی خواند و گفت: این تقوا به معنای آن است که همواره و همیشه و همه جا خدا را حاضر ببینیم  و در حضور خدا معصیت نکنیم و این خیلی بالاتر و مهمتر از آن دو مرحله قبلی است.

اربعین تمرین تقوا است

وی در ادامه این خطبه به مسئله اربعین پرداخت و گفت: واژه «اربعین» در میان خواص اولیای الهی جایگاه ویژه ای دارد و چله نشینی و راه رسیدن به مقام لسان الله، عین الله و اذن الله، تمرین تقوا است.

صدیقی اظهار کرد: از این منظر اربعین حسینی در قله است و سایه نورانیت آن بر همه اربعین ها نفوذ دارد. در میان انبیا و ائمه اطهار نیز این فقط امام حسین(ع) است که اربعین دارد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: راهپیمایی اربعین در سال های اخیر یک پدیده الهی و شبیه اصل انقلاب است که قابل پیش بینی نبود  و شبیه حوادثی است  که هم محاسبات علمی دشمن به هم خورد  و هم ما دست خدا را در حفاظت از انقلاب و خنثی شدن فتنه‌ها یافتیم. این اتفاق نشان داد که کشور و انقلاب صاحب دارد و تحت حمایت ذات ربوبی است و خداوند در سایه قرآن و عترت نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کند.

وی افزود: اربعین همیشه بوده و اولین جوانه پیروزی خون بر شمشیر بود زیرا یزیدیان پس از واقعه عاشورا مطمئن شده بودند جریان یزیدی و استکبار دیگر مانعی بر سر راه ندارد اما یک چله هنوز نگذشته بود که در اربعین جابر بن عبدالله انصاری، برای زیارت تربت پاک امام حسین(ع) و شهدای کربلا به کربلا آمد و این با حضور اهل بیت(ع) از دمشق به کربلا همزمان شد.

صدیقی اظهار کرد: امروز این حرکت اربعین ادامه همان حرکت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است و اربعین پدیده ای الهی است و این اجتماعات خودجوش از جانب خداوند تدبیر شده است و بدون بخشنامه و بودجه‌های خاص دولتی، یک حرکت مردمی، الهی، مهدوی، تعاونی و ایثارگرانه شکل گرفته است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به پذیرایی عاشقانه مردم عراق حتی قشر مستضعف آنها از زائران امام حسین(ع) گفت: اربعین به نوعی میدان مسابقه برای خدمت و اعلام آمادگی برای زندگی مهدوی است که همه مردم آماده برای خدمت بی توقع به دیگران هستند.

وی اربعین را یک حرکت وحدت‌‌آفرین دشمن شکن خواند گفت: حرکت اربعین یک حماسه، عقلانیت و یک سیاست جدید فرهنگی و فرهگ‌ساز است. اربعین یک حرکت اقتدارآفرین بدون حضور نیروهای انتظامی است و 20 میلیون زائر خود حافظ نظم و خادم زائران هستند.

صدیقی با تشکر از اقدامات دولت قابل تمجید و ولایتمدار سیزدهم در خدمت به زائران و ایجاد تسهیلات برای این راهپیمایی گفت: وزارت کشور و نیروهای امنیتی و انتظامی و مرزبانی و مردم هیچ کم نگذاشتند. دولت عراق و وزیر کشور آن نیز با رویکرد جدیدی وارد این قضیه شده و کاملا هماهنگ هستند و برای تسهیل حرکت زائران از دادن امکانات مضایقه نکرده‌اند و لذا از دو دولت و ملت ایران و عراق برای خدمت به زائران تقدیر و تشکر می‌کنم.

بنابراین گزارش حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر هیئت دولت سیزدهم گفت: ایشان برای اولین بار زبان به ستیاش گشودند و فرمودند من از همه دولت‌ها همیشه حمایت کرده‌ام به این خاطر که دولت‌ها در صحنه و میدان عملاً با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما از این دولت علاوه بر حمایت، تمجید می‌کنم.

وی افزود: این تمجید نایب امام زمان(عج)، یک کارشناس صادق و دیده‌بان آشنای به همه امور پیچیده دولت‌ها و جریانات سیاسی نکته بسیار مهمی است و برای ملت ما مدال افتخار بزرگی است که باید به این مردم با این انتخابشان، آفرین گفت و از خدا خواست که همواره به کسانی رأی دهند که اینها با راضی کردن قلب نایب امام زمان(عج) قلب امام زمان(عج) را شاد کنند و افتخارشان به خدمتگزاری مردم دلداده به خدا و ائمه اطهار(ع) باشد.

صیقی در ادامه به تشریح چند مورد از خدمات دولت پرداخت و گفت: نکته اول امتیاز این دولت، گفتمان انقلابی او و احیای ارزش‌های انقلاب و دینی است. اولویت اول هر مسلمان دفاع از دین، مطرح کردن دین خدا و احیای ارزشهای اسلامی و دینی و حفظ عزت ملی است.

دولت با روحیه عزتمندانه ارتباطات بین‌المللی را مدیریت کرد

خطیب جمعه تهران افزود: دولت از وقتی که بر سر کار آمده بدون اینکه حساب خاصی برای قدرت‌های مدعی باز کند و برای آنها در امری امتیازی بدهد یا خدمت خودش را مشروط به اجازه یا موافقت آنها بکند، با یک روحیه عزتمندانه، ارتباطات بین‌المللی را بدون آمریکا و اروپا، مدیریت کرد و توانست در سازمان منطقه‌ای شانگهای با افتخار عضو شود. زمانی است که افتخار کسی به لبخند و پوزخند یک رئیس جمهور غارتگر و آدمکش است و یک وقت هم به او اعتنا نمی‌کند. این قدرت شهدا و ایمان مردم و قدرت ایمان خود آن مسئول سیاسی، او را آن چنان عزیز و مقتدر کرده که هر جا می رود مظهر قدرت یک ملت بزرگ است و عزت‌ساز است. 

وی ادامه داد: لذا در مسئله عضویت در شانگهای، با یک عزت و افتخاری این عضویت را برای اولین بار نصیب ایران کرد و این نشانه کفایت و کارآمدی در مدیریت بین‌المللی است. اخیراً هم در راستای دلارزدایی و تضعیف یکجانبه‌گرایی آمریکا، در سازمان بریکس حضور ایران مایه قوت این سازمان و مورد استقبال اعضاست.

صدیقی ابراز کرد: نکته رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در این دیدار این بود که اگر امروز دولت‌های همسایه یا قدرت‌های بزرگ شرق یا کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی آغوش باز کرده‌اند و رئیس جمهور ما را در نهایت اکرام استقبال می‌کنند جنبه تعارف ندارد. آنها اگر ایران را قوی نبینند و منافعی در اینجا با اقتدار ایران برای خود فرض نکنند، قوم و خویشی با ما ندارند اما چون دیدند ایران قدرتمند دارای رهبری هوشمند است اینگونه برخورد می‌کنند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آنها وقتی مسئولان کشور را هماهنگ با چشمه قدرت رهبری می‌بینند، می‌دانند که ارتباط با این ملت و هماهنگی با این دولت به امنیت، اقتصاد و اعتبار آنها کمک می‌کند و ما در این مرحله از اعتبار جهانی قرار گرفته‌ایم که امروز جز چند کشوری که در دوره افول خود هستند و هزاران گرفتاری در داخل خود دارند، دنیا را منحصر به آنها نمی‌دانیم. دنیا وسیع است و آغوش کشورها برای ما باز است و این تحرک سیاسی وزارت امور خارجه و حضور رئیس جمهور کارامد و کفایت ما در صحنه‌های بین‌المللی مظهر عزت انقلاب و ملت شهیدداده ما و مظهر اقتدار خون شهدا و مظهر حکمت رهبر بزرگوار و حکیم ماست.

وی تصریح کرد: دهه 60 را به یاد داریم که دوران کوپن بود، بعد دوران رفاه پیش آمد ولی در سال 1400 و دوره قبل وضع ما جوری شد که مسئله خرید مرغ صفی شده بود. امروز مردم ما این گرفتاری را ندارند گرچه گوشت، مرغ و روغن گران شده اما به همان تناسب یارانه‌ها بالا رفته و رعایت حال ضعفای جامعه و دهک‌های پایین شده و این دلیل بر دلسوزی و توجه و مردمی بودن دولت و رئیس جمهور ما است.

صدیقی با اشاره به مسئله سامان دادن به اخذ مالیات از سوی دولت گفت: تعداد کثیری در کشور ما با داشتن اموال و مال التجاره بیش از 700 میلیون دلار گردش مالی از دادن مالیات فرار می‌کردند اما دولت موفق به شناسایی و اخذ مالیات از آنها و بالا بردن رتبه خزانه کشور شد.

خطیب جمعه تهران درباره اقدامات دولت سیزدهم در خصوص راه گفت: دولت 1324 کیلومتر بزرگراه و راه در این دو سال ساخته است. ساخت یک میلیون و 480 هزار متر خط  ریلی جزو دستاوردهای این دولت بوده است.

وی افزود: در مسئله کشاورزی و کشت دیم، ما رکورد جدیدی در حاصل کشاورزان در مناطق یم داشتیم که نشان می‌دهد در دوره‌های قبل هیچ توجهی به این بخش نشده است اما امروز کشاورزان ما در اثر تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، دولت ده میلیون تن گندم مازاد آنها را خریداری کرده که یک رکورد جدید تاریخی است که به دست دولت عاید ملت بزرگوار ما شده است.

صدیقی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: قبلا برای صدور مجوز کسب و کار مراحل زیادی وجود داشت و روزنه‌های انحراف و دلالی و رشوه بود اما همه چیز امروز الکترونیکی شده و تسهیلات بسیار متقاوتی به تولیدکنندگان ارائه می شود.

وی اظهار کرد: در حوزه افزایش تولید پتروشیمی، این مشعل‌های گازی که هدر می‌رفت امروز کنترل شده و تبدیل به مواد مفید برای کشور می‌شود و در مسئله پتروشیمی تولیدات جدید وسعت بیشتری پیدا کرده است.

خطیب جمعه تهران در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در سال 1400 و قبل آن به صفر رسیده بود اما امروز 6.7 درصد رشد داشته است. همراهی ملت عزیز اقتضا می‌کند که این سرمایه‌گذاری به حدی برسد که خارجی‌ها افتخار کنند در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ آن هم سرمایه‌گذاری ای که به تولید و ثبات اقتصادی کشور کمک کند.

مشکل امروز کشور گرانی مواد غذایی است

صدیقی با اشاره به کاهش میزان تورم نسبت به سابق گفت: البته این میزان کاهش، کافی نیست. آنچه امروز مشکل کشور ماست، مسئله گرانی مواد غذایی است که قشری از جامعه ما در فشار سختی هستند که همین اقشار شهید می‌دهند که از جمله آنها همین خانواده شهید عجمیان بودند که با این وجود مدافع دین، ولایت و استقلال کشور و خون شهدا هستند و اینها نباید تحت فشار باشند.

وی تصریح کرد: اموری را رهبر انقلاب به دولت تذکر دادند و من اطمینان دارم این دولت از پاک‌ترین و مردمی‌ترین دولت‌هاست و رهبری روی همین نکته انگشت گذاشتند که رئیس جمهور و اعضای دولت ساده زیست هستند و حضور متواضعانه و عالمانه در بین مردم دارد و با مردم مهربانی می‌کند و هزینه‌های تشریفاتی حذف شده و رئیس جمهور با ساده‌ترین وضع در مرزی ترین نقاط کشور حاضر می‌شود و در تمام بحران‌ها و سختی‌ها همراه مردم است.

رفع تورم و کاهش نرخ بیکاری، مسائل اساسی کشور

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: رفع تورم از اساس و کاهش نرخ بیکاری و گرانی مسکن و اجاره بها و ساخت مسکن جزو مسائل اساسی کشور است. البته یقین دارم دولت نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نیست و خودش هم غم مردم را به جان می‌خرد ولی من به نمایندگی از مردم این توقعات را بیان می‌کنم. امیدوارم دولت در مسئله افزایش جمعیت وعده‌های خود را عملی کند و در مسئله تورم که راهش بالا بردن تولید است، اقدام کند که البته در این دو سال 4500 واحد تعطیل و نیمه تعطیل به تولید صد در صد رسیده است.

صدیقی در پایان بیان کرد: طبق توصیه مقام معظم رهبری از دولت می‌خواهیم در دانشگاه‌ها حاضر شود و با دانشجویان، اساتید و نخبگان ارتباط داشته باشند و هم انتقادات آنها را بشنوند و پاسخ دهند و هم فکرها و نظرات نو در میان مردم و نخبگان را ببینند تا قدم‌های جدیدی برای کاهش فشارها بر مردم بردارند تا این پیشرفت‌ها سر سفره مردم ملموس باشد.   

انتهای پیام
captcha