۱۰ برنامه برای رشد اقتصادی کرمان تدوین شده است
کد خبر: 4166056
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

۱۰ برنامه برای رشد اقتصادی کرمان تدوین شده است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به ۱۰ برنامه مصوب استان در سال جاری برای رسیدن به هدف ۷.۵ درصد رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی واحدهای راکد و تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار، اجرای طرح تحول آموزش عالی و... از جمله این برنامه‌ها است.

محمدرضا وحیدی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، محمدرضا وحیدی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان امروز، هشتم شهریورماه در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت با اشاره به مساحت گسترده استان کرمان و جمعیت حدود سه میلیون و ۴۲۳ هزار نفری این استان، گفت: از این آمار، ۶۱ درصد را جمعیت شهری و ۳۹ درصد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند. نسبت جوانی جمعیت کرمان حدود ۲۷.۳ درصد است که در مقایسه با کشور، نسبت جوانی جمعیت بالاتری دارد.

وی از تصویب سند آمایش استان در شورای عالی آمایش سرزمینی کشور خبر داد و افزود: مهمترین جهت‌گیری سند استان کرمان، اصلاح ساختار اقتصادی از طریق منطقی سازی سهم بخش‌های اقتصادی است که باید سهم کشاورزی کاهش و سهم خدمات و معدن و صنعت افزایش یابد.

وحیدی با اشاره به مهمترین برنامه‌های استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و زیربنایی، اظهار کرد: مطالعات تدوین سند آمایش پنج شهرستان نیز در حال اقدام است و برای سایر شهرستان‌ها نیز این سند در راستای سند آمایش استان تدوین می‌شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات استان در سال گذشته پرداخت و افزود: تولید ناخالص استان در سال گذشته ۴۹۰ هزار میلیارد تومان است که سهم استان کرمان به ۴ درصد ارتقا یافته است. همچنین نرخ بیکاری ۸.۶ درصد کاهش یافته و ۱۱۲ درصد تعهد اشتغال استان محقق شد.

وحیدی با بیان اینکه خالص ایجاد اشتغال استان کرمان حدود ۲۰ هزار نفر است و استان کرمان در حوزه خالص اشتغال رتبه ششم کشوری را کسب کرده، اظهار کرد: فضای کسب و کار استان از رتبه ۳۱ به ۱۶ رسیده است که دو شاخص در بهبود شرایط مؤثر بوده است. اقدام ویژه رفع موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار و همچنین استقبال ارباب رجوع دستگاه‌های اجرایی از فرایندهای اصلاح شده سبب تحقق این امر شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به مصوبات سفر رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: ۲۹۴ مصوبه با حجم سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور به کرمان مصوب شد که در یک سال اخیر حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به مصوبات سفر اختصاص یافت.

وحیدی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه گردشگری استان پرداخت و با بیان اینکه با توجه به سند آمایش کشور، استان کرمان در مربع گردشگری ایران قرار گرفته، تصریح کرد: حدود ۷۰۱ اثر تاریخی ثبت ملی شده، ۶۰ مرکز اقامتی و بیش از ۳۳۷ واحد بوم گردی در استان وجود دارد و در نوروز امسال ۲ میلیون گردشگر به کرمان آمدند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از بهره‌برداری ۲۱ پروژه در حوزه گردشگری خبر داد و افزود: کتاب الکترونیکی به نام «دل عالم» برای معرفی استان کرمان به زبان‌های مختلف تهیه و تدوین شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه و ترابری، گازرسانی، آموزش و پرورش، برق‌رسانی و اقدام برای ۵ هزار و ۷۴۲ واحد مسکن در استان در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: در سال گذشته ۲ شهر و ۹۰ روستا به آب شرب دسترسی پیدا کردند و در حال حاضر ۹۹.۶۸ درصد جمعیت شهری و حدود ۸۴ درصد جمعیت روستایی از نعمت آب سالم در کرمان برخوردار هستند.

وحیدی به حوزه بهداشت و درمان نیز پرداخت و ادامه داد: براساس سند آمایش کشور، استان کرمان به عنوان قطب درمانی جهت پشتیبانی از پسکران‌های مکران در نظر گرفته شده است. همچنین در اجرای طرح نسخه الکترونیک کرمان رتبه برتر کشور را به دست آورد. آزمایشگاه‌های ژنتیک استان نیز مجهز شدند سامانه دارویار توسط دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است.

وی از تدوین و تصویب برنامه‌های دانش بنیان استان خبر داد و تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان کرمان در سال گذشته به ۹۹ شرکت افزایش یافت که نسبت به سال قبل از آن، ۷۱ درصد رشد داشته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پایان به ۱۰ برنامه مصوب استان در سال جاری برای رسیدن به هدف ۷.۵ درصد رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی واحدهای راکد و تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار، خلق منابع با احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصاد دانش بنیان، اجرای طرح تحول آموزش عالی، اجرای طرح بهره‌وری، بسترسازی و توسعه برنامه سالانه اشتغال، مولدسازی دارایی‌های دولت، پیگیری اقتصاد دیجیتال، پیگیری و اتمام پروژه‌های کلان، تأثیرگذار و پیشران از برنامه‌های استان برای رسیدن به رشد اقتصادی است.

انتهای پیام
captcha