هتک حرمت قرآن بذرهای تبعیض و نفرت را بین مردم می‌پراکند
کد خبر: 4165413
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
در وبینار «رسالت دانشگاه‌های جهان اسلام در برابر اهانت به ساحت قرآن» مطرح شد:

هتک حرمت قرآن بذرهای تبعیض و نفرت را بین مردم می‌پراکند

شرکت‌کنندگان در وبینار بین‌المللی «رسالت دانشگاه‌های جهان اسلام در برابر اهانت به ساحت قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپائیان» تصریح کردند: هتک حرمت و آتش زدن قرآن، نقض آشکار حقوق اساسی است و بذرهای تبعیض و نفرت را بین مردم می‌پراکند.

به گزارش ایکنا، این وبینار با حضور نوفل رحمن الجبوری، معاون رئیس دانشکده امام کاظم (ع) در بخش دیوانیه، عقیل جابر کاظم المحمداوی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده امام کاظم (ع) در بخش دیوانیه، غسق جلاء جبار البرقعاوی، عضو هیئت علمی دانشکده امام کاظم (ع) در بخش دیوانیه و محمد رضا ستوده‌نیا، دانشیار گروه علوم و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این وبینار نوفل رحمن الجبوری در سخنانی تأکید کرد که آنچه در راستای هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات مسلمانان صورت می‌گیرد نتیجه کوتاهی‌های مستقیم و غیرمستقیمی بوده است که در گذشته صورت گرفته و اکنون کار به جایی رسیده است که آشکارا و علنی اقدام به آتش زدن قرآن کریم می‌کنند و در این راه از حمایت بین‌المللی هم برخوردار هستند.

وی در ادامه سخنان خود بر ضروت آگاهی بخشی به جامعه برای مقابله با اینگونه اقدامات تأکید کرده کرده و تصریح کرد: لازم است به برگزاری جلسات و نشست‌هایی اقدام کرد که در آن بر ضرورت احترام گذاشتن به عقاید دیگران و تسامح و همزیستی بین مذاهب مختلف تأکید شود.

نوفل رحمن الجبوری در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اقدام حقوقی و قانونی برای برخورد با هتاکان به مقدسات مسلمان و حامیان آنها پرداخته و افزود: قوانین بین المللی بر آزادی تمام افراد در داشتن آزادی اندیشه و آزادی بیان تأکید می‌کند و از همین رو است که هتک حرمت و آتش زدن قرآن، نقض آشکار این حقوق اساسی است که بذرهای تبعیض و نفرت را بین مردم می‌پراکند.

این استاد دانشگاه در عین حال از دولت‌های سوئد و دانمارک که در خصوص برخورد با هتک حرمت قرآن کریم تنها به محکوم کردن ظاهری و زبانی این اقدامات بسنده کرده و هیچ اقدام عملی انجام نمی‌دهند انتقاد کرد.

سخنران بعدی وبینار، عقیل جاسم کاظم المحمداوی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده امام کاظم (ع) در بخش دیوانیه بود که در سخنان خود از عملکرد برخی اساتید دانشگاه‌ها و مقامات مسئول در کم‌توجهی به موضوع هتک حرمت قرآن کریم و عدم شرکت در جلسات و نشست‌هایی که در این خصوص برگزار می‌شود انتقاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اجرای دستورات قرآن کریم در کار و امور جاری در بین مسئولان دانشگاه‌ها تأکید و تصریح کرد که نباید قریب شعارهای پرزرق و برقی را بخوریم که تحت عناوینی مثل دموکراسی، آزادی بیان، حقوق زنان، توانمندسازی زنان مطرح می‌شود. هرچند که ما با معنای حقیقی این عناوین هیچ مشکلی نداریم و از آن استقبال هم می‌کنیم، بلکه آنچه که ما مخالف آن هستیم اهدافی است که در پشت این عناوین به ظاهر مثبت دنبال می‌شود و هدف نهایی آن سلب هویت اسلامی و قرآنی ما و کنار زدن قرآن کریم است؛ با این بهانه که این کتاب مربوط به زمان گذشته و برای مردمان آن زمان بوده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از دانشجویان مسلمان خواست که خود را به سلاح قرآن مجهز کرده و جنگ افکار انحرافی بروند و از ارتباط گرفتن با گروه‌های منحرفی که هیچ خیری درآنها نیست خودداری کنند.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده امام کاظم (ع) همچنین بر ضرورت توسعه مراکز قرآنی در مراکز آموزشی تأکید کرده و خواستار حمایت و پشتیبانی از پروژه‌های قرآنی مثل مسابقات قرآن کریم، کنفرانس‌ها و همایش‌های قرآنی شد.

محمد رضا ستوده‌نیا دانشیار گروه علوم و حدیث دانشگاه اصفهان، سخنران بعدی وبینار بود که در سخنان خود تأکید کرد: تلاش‌هایی که با هتک حرمت و آتش زدن قرآن در جهت توهین به مقدسات مسلمانان صورت می‌گیرد نتیجه‌ای درپی نخواهد داشت؛ جز اینکه باعث خواهد شد تا عاملان اینگونه اقدامات بی‌ارزش بودن خود را در نگاه مردم ثابت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توهین به ظاهر قرآن و آتش زدن آن ریشه در تاریخ داشته و این اقدام با اهداف مختلفی انجام شده است، افزود: نوع دیگری از هتک حرمت و توهین به قرآن، توهین به محتوای قرآن و مفاهیم این کتاب است و با بررسی و پژوهش در این زمینه درخواهیم یافت که از قدیم تلاش‌های بسیاری با هدف ایجاد فاصله بین قرآن و مسلمانان صورت گرفته است.  

ستوده‌نیا تأکید کرد در شرایط کنونی وظیفه تمام شخصیت‌های دانشگاهی است که متحد با یکدیگر علیه دشمنان قرآن وارد عمل شوند و این کتاب آسمانی دفاع کنند. وی در عین حال پیشنهاد کرد که برای این منظور مرکزی تحت عنوان «مرکز جهانی قرآن کریم» با مشارکت دانشگاه امام موسی کاظم (ع) و دانشگاه اصفهان تاسیس شود که وظیفه آن زیرنظر گرفتن تمام مسائل مربوط به قرآن کریم در سراسر جهان باشد.

غسق جلاء جبار البرقعاوی، عضو هیئت علمی دانشکده امام کاظم (ع) در بخش دیوانیه سخنران دیگر این وبینار بود که در سخنان خود بر مشغول بودن بسیاری از افراد به مسائلی که باعث تفرقه می‌شود تأکید کرده و اینکه در وهله اول لازم است مفاهم قرآنی به گونه صحیح و قابل فهمی به دیگران منتقل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم اجرای دستورات قرآن کریم از سوی مسلمانان و مواردی مثل رعایت نکردن حقوق دیگران، خوردن مال یتیم، ربا، رشوه، غیبت، بهتان را به عنوان عواملی که باعث توهین به قرآن می‌شود توصیف کرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد که در دنیای امروز حجاب هویت فرد مسلمان است که زن و مرد را شامل می‌شود. اما وقتی که مسلمانان خود نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و آن را رعایت نمی‌کنند، با این کار خود به قرآن توهین کرده و آنچه که در این کتاب از آنها خواسته شده است را رعایت نکرده‌اند.

در بخش پایانی این وبینار شرکت کنندگان ملاحظات و سوالات خود را مطرح کردند که توسط کارشناسان پاسخ داده شد.

انتهای پیام
captcha