رونمایی از چاپ قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) هم‌زمان با سالروز شهادت ایشان
کد خبر: 4164702
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
مدیر اجرایی پروژه باز نشر مصحف‌الرضا(ع):

رونمایی از چاپ قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) هم‌زمان با سالروز شهادت ایشان

علی ثابت‌نیا با بیان اینکه قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) از بهترین نمونه‌های هنر قرآن‌نگاری است، گفت: یکی از قرآن‌های بسیار نفیس و تاریخی موجود در گنجینه آستان قدس رضوی، قرآنی منتسب به خط حضرت رضا(ع) است.

قرآن منسوب به خط امام رضا(ع)علی ثابت‌نیا، مدیر اجرایی پروژه باز نشر مصحف‌الرضا(ع) و از دست‌اندرکاران چاپ قرآن منسوب به خط امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند چاپ این اثر، اظهار کرد: یکی از قرآن‌های بسیار نفیس و تاریخی موجود در گنجینه آستان قدس رضوی، قرآنی منتسب به خط حضرت رضا(ع) است. این نسخه، جزوه‌ای از قرآن و متعلق به اواخر قرن دوم و یا اوایل قرن سوم هجری است که از سال‌ها قبل در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شده است و طبق یادداشت‌هایی که بر آن است در سال 1336 قمری به واسطه آیت‌الله میلانی و آیت‌الله امینی از آیت‌الله نوری که در نجف زندگی می کردند، دریافت و وقف آستان قدس رضوی می‌گردد.

وی بیان کرد: سال‌ها بعد، تعداد زیادی از اسناد تاریخی و قسمت‌هایی از اوراق قرآن پشت دیواری که در اثر عملیات بهسازی پیدا می‌شود. جزواتی از قرآن‌های کوفی نیز در این میان بوده است که بر روی هم قرار می‌گیرد، صحافی و نگهداری می‌شود. در سال‌های اخیر استاد کریمی‌نیا یکی از محققان و پژوهشگران برجسته در حوزه خط و قرآن‌های کوفی، قسمت دیگری از این قرآن را پیدا می‌کند که شباهت‌های بسیار نزدیکی دارد و با توجه به اینکه انتهای این قران، ابتدای قرآنی است که منسوب به خط امام رضا (ع) است و به هم پیوست دارند،  به این حد از یقین رسیدند این قسمت‌ها از یک قرآن کامل جدا شده‌اند.

مشارکت جهاددانشگاهی در چاپ این قرآن طبق مأموریت‌های فرهنگی

ثابت‌نیا با اشاره به غارت‌ها در ادوار مختلف و پراکندگی این جزوات در اقصی نقاط دنیا، ادامه داد: آنچه باقی مانده نزدیک به‌50 پوست آهو با قلم کوفی نوشته شده است. با بهترین امکانات و تجهیزات موجود در کشور و با مشارکت چندین نهاد فرهنگی از جمله سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، موفق به چاپ این قرآن شدیم.

مدیر اجرایی پروژه باز نشر مصحف‌الرضا(ع) افزود: جهاددانشگاهی خراسان رضوی با توجه به مأموریت‌های فرهنگی که برای خود قائل است، در این نوبت در چاپ این قرآن مشارکت کرد تا یکی از بهترین نمونه‌های هنر قرآن‌نگاری و قرآن‌آرایی را  به علاقمندان به این هنر عرضه کند.

تکریم قرآن، پاسخ مسلمانان به توهین‌کنندگان

وی بیان کرد: این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که در سالی هستیم که دولت کشورهای اروپایی به شکل‌های مختلف اجازه اهانت به قرآن کریم را می‌دهند و موجبات خشم مسلمانان سراسر جهان است. شاید این حرکت کوچک تکریمی برای قرآن باشد و به جهانیان نشان دهیم چگونه پس از هزار و چند سال، همچنان مسلمانان به قرآن نگاری تأکید دارند و آن را به بهترین شکل تا به امروز ارتقا دادند، در واقع تکریم قرآن، پاسخ مسلمانان به توهین‌کنندگان به این کتاب آسمانی است.

ثابت‌نیا گفت: چاپ این کتاب به همراه یک کتابچه توضیحات در خصوص نسخه، به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی است، به احتمال زیاد تعداد بسیاری از مخاطبان این اثر نفیس در واقع شیعیان عرب و یا محققان اروپایی امریکایی در سراسر جهان خواهند بود. این کتاب در یک بسته بندی نفیس ظرف یک ماه آینده  و با حضور مسئولان عالی رتبه کشور در حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) رونمایی خواهد و پس از آن با همکاری مؤسسه به نشر چاپ و به دست علاقمندان خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha