کارگاه‌های عمرانی در تمامی بخش‌های زیرساختی خراسان‌جنوبی فعال شده است
کد خبر: 4164547
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

کارگاه‌های عمرانی در تمامی بخش‌های زیرساختی خراسان‌جنوبی فعال شده است

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: کارگاه‌های عمرانی در همه بخش‌های زیرساختی استان فعال شده ضمن اینکه تاکید بر پروژه‌های اساسی و کلیدی است تا محرک توسعه استان باشد اما دقت و پیگیری بر اجرای سایر پروژه‌ها نیز مهم بوده است.

نشست خبری استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز یکم شهریورماه در نشست خبری هفته دولت اظهار کرد: کشور به کارگاه عمرانی تبدیل شده و در استان خراسان جنوبی هم شاهد تحول خوب و حرکت‌های جهشی در حوزه زیرساخت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ۵۴ پروژه شهری و روستایی نیز با اعتبار ۶۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در استان آغاز می‌شود، افزود: اعتبار ۹۸۷ طرح قابل افتتاح و کلنگ زنی در این استان بیش از ۸۷۰ هزار میلیارد ریال بوده و اطلاعات طرح‌های عمرانی و اقتصادی هفته دولت در سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک) متمرکز است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مهمترین پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت در استان اظهار کرد: کارخانه شمش طلای هیرد، کنسانتره آهن، پست ۱۳۲ کیلو ولت صنعتی دیهوک، بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف و واحد پلنت اکسیژن مجتمع فولاد قاینات از مهمترین این پروژه‌هاست.

وی گفت: دولت از ۲ سال گذشته بیش از چهار هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام داده که شامل پنج شهر و ۳۱ روستای استان است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که منشاء ریزگردها بیشتر خارجی است، وزارت خارجه تلاش دارد از طریق تعامل با افغانستان زمینه حضور کارشناسان دانشگاهی استان را در آن سوی مرزها فراهم کند تا عوامل بروز ریزگردها مورد مطالعه قرار گیرد.

قناعت در ادامه بر تقویت اطلاع رسانی در استان تاکید کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های نماینده ولی فقیه در استان نیز وجود ضعف‌های جدی در حوزه اطلاع رسانی است که تلاش می‌کنیم این ضعف‌ها را با کمک رسانه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی برطرف کنیم.

وی بر ایجاد فضای مناسب برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اسفند امسال نیز تاکید کرد و افزود: اتفاقات خوبی در کشور رخ داده اما به خوبی منعکس نشده است که به منظور امید آفرینی در آستانه انتخابات می‌توان به آن پرداخته شود.

قناعت بیان کرد: کارگاه‌های عمرانی در همه بخش‌های زیرساختی استان فعال شده ضمن اینکه تاکید بر پروژه‌های اساسی و کلیدی است تا محرک توسعه استان باشد اما دقت و پیگیری بر اجرای سایر پروژه‌ها نیز مهم بوده است. دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته دست پر داشته و این خدمت انصافاً در حوزه‌های مختلف به گواه آمار و ارقام مشهود است لذا اقدامات ۲ سال اخیر با فعالیت‌های هشت سال دولت گذشته برابری می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اهمیت توسعه استان به حوزه زیرساختی بر می‌گردد ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شاهد بهره‌برداری ۱۵۰ کیلومتر باند دوم راه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده‌ایم و تا پایان امسال نیز ۱۲۰ کیلومتر افتتاح خواهد شد که اعتبار آن ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد هزینه ساخت هر کیلومتر باند دوم است تصریح کرد: بهره‌برداری از باندهای دوم در۲ سال اخیر اختلاف معناداری داشته لذا استان خراسان جنوبی از این لحاظ رتبه اول را در کشور کسب کرده است. عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در دولت سیزدهم شروع شد و هفته دولت امسال ۴۴ کیلومتر باند دوم دیگر افتتاح خواهد شد.

وی تکمیل شبکه بزرگراهی را یکی از اهداف احداث باند دوم عنوان کرد تا مراکز استان‌ها، معبرهای مرزی و تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی متصل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۶۵۳ کیلومتر باند دوم در استان نیاز بوده که ۸۵۳ کیلومتر آن تاکنون به بهره برداری رسیده و ۵۵۰ کیلومتر در دست اجراست. در زمینه حمل و نقل ریلی نیز پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد بعد از مناقصه وارد فاز اجرای زیرساخت شده که قطعات ۱۳ گانه آن به طول ۴۳۲ کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی مشخص شده و اعتبار پیش بینی شده برای آن ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است.

قناعت با بیان اینکه راه آهن نیاز فوری و قطعی مردم استان است ادامه داد: توجه ویژه دولت به زیرساخت‌ها موجب شده که اکنون افزایش ۲ و نیم برابری اعتبارات حوزه راه استان را شاهد هستیم و نشان از توجه دولت به مناطق کمتر توسعه دارد و نتایج امید بخشی در استان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: درخصوص طرح نهضت ملی مسکن ۲ سال اخیر بیش از یک هزار و ۸۵۰ هکتار زمین به محدوده شهری استان الحاق شده و ۲ هزار هکتار در دست پیگیری است تا زمین متقاضیان مسکن تامین شود، این در حالی است که در دولت قبل فقط ۱۲ هکتار برای تامین زمین از اراضی دولتی استان استفاده شد.

وی افزود: استان خراسان جنوبی در تامین زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن رتبه اول کشوری را دارد و تاکنون ۳۲ هزار نفر واجد شرایط دریافت زمین شده که با الحاقات در دست پیگیری به طور کامل تامین زمین انجام می‌شود.

قناعت با تاکید بر اینکه با این راهکار ذخیره تامین زمین برای سال‌های آینده نیز انجام خواهد شد اظهار کرد: برای ۳۰ شهر استان مسکن ویلایی (یک طبقه حیاط دار) ساخته می‌شود ولی در مرکز استان به خاطر کمبود زمین، ساخت مسکن ملی به شکل طبقاتی است.

وی گفت: در فاز اول طرح نهضت ملی مسکن برای شهر بیرجند ۲ هزار و ۷۲ واحد در حال ساخت است که جزو بهترین سایت‌های نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: معمولاً مسکن حمایتی در حاشیه شهر و روی زمین‌های نامرغوب بوده اما در خراسان جنوبی در بهترین نقطه شهر بیرجند این ساخت و ساز شروع شده که تا دهه فجر امسال یک هزار واحد تحویل متقاضیان می‌شود.

واگذاری زمین به متقاضیان استفاده از قانون جوانی جمعیت

وی بیان کرد: در اجرای قانون جوانی جمعیت نیز سه هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط شناسایی شده که برای ۲ هزار نفر تامین زمین صورت گرفته و با الحاقات جدید برای مابقی هم زمین تامین خواهد شد.

قناعت گفت: در ۳۰ شهر استان که ساخت مسکن به شکل ویلایی است پیش بینی می‌شود تا پایان سال بخش قابل توجهی به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: اجرای روکش حفاظتی آسفالت به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر در ۲ سال اخیر انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۰ کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری مستمر مشکلات پروازی استان گفت: پیگیری‌هایی صورت گرفته و در چند روز آینده بخشی از پروازها دوباره راه‌اندازی می‌شود و حداکثر در ۲ ماه آینده به طور کامل پروازها برقرار می‌شود.

وی شتاب بخشی به طرح‌های گازرسانی را از دیگر اقدامات ۲ سال اخیر برشمرد و افزود: هفته دولت سال گذشته شاهد برگزاری جشن پایان گازرسانی بودیم و در حال حاضر خراسان جنوبی از لحاظ تامین انرژی جزو استان‌های سبز محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تامین برق همواره از چالش‌های جذب سرمایه‌گذار در جنوب استان بوده است ادامه داد: با کلنگ زنی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان در ۲ سال گذشته بخشی از مشکلات رفع شده و اکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

قناعت گفت: همچنین با بهره برداری از پست ۱۳۲ کیلوولت طبس تا آذر امسال شاهد تحول عظیم در حوزه اقتصادی و فعال شدن معادن منطقه خواهیم بود. در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم در بخش توسعه، انتقال و توزیع برق استان یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شده و هفت هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال پروژه در دست اجراست.

قناعت گفت: تقویت شبکه گاز استان در اولویت قرار گرفت و عملیات اجرایی خط انتقال از سه راهی دشتک زابل به نهبندان امسال آغاز شد و از سمت جنوب استان نیز تامین گاز داشته باشیم همچنین رایزنی برای ایجاد خط فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند جزو پروژه‌های مهم زیربنایی است که در دولت سیزدهم برای استان رقم خورد.

انتهای پیام
captcha