«عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی + فیلم
کد خبر: 4164470
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
تدبر در آیات سوره الرحمن / 3

«عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی + فیلم

خداوند یک راه بلندمرتبه و قابل توجه برای انسان در راستای تعالی قرار داده است؛ راهی که دیگر موجودات از آن بی‌بهره هستند و این راه نورانی همانی است که خدای متعال در سوره «الرحمن» با عنوان «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» از آن یاد می‌کند.

«عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی + فیلمبه گزارش ایکنا، کریم دولتی، مدرس پیشکسوت قرآن در ۱۴ درس‌گفتار با اشاره به نکات تدبری در آیات سوره مبارکه «الرحمن»، دقت در برخی از نعمات الهی اشاره شده در آن را مورد تأکید قرار داده است. در ادامه متن و فیلم سومین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید؛

  1. سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی
  2. تکرار «فبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» نشانه‌ای بر اختیار انسان است

 «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

عرض سلام و ارادت دارم خدمت شما همراهان ارجمند پویش آلاءالرحمن. امیدوارم به بهانه این پویش فرصت تعمق و تدبر بیشتری در آیات نورانی سوره الرحمن برای همه فراهم شود.

در ابتدای سوره مبارکه الرحمن و بعد از نام و یاد خدای متعال، خداوند می‌فرماید «علم القرآن». خدای متعال می‌خواهد به ما این توجه و گوشزد را کند که بزرگ‌ترین رحمتی که خدای رحمان در این عالم برای همه موجودات به خصوص موجود مختار قرار می‌دهد، این است که مسیر حرکت را برایش روشن کند.

برای موجودات دیگر که از عقل و اختیار بهره‌مند نیستند، این بهره‌مندی در خلقت آن‌ها قرار داده شده است؛ همان چیزی که خلقت و آفرینش غریزی موجودات می‌گوییم.

خدا می‌خواهد بفرماید که یک راه بسیار بلندمرتبه و قابل توجه برای انسان قرار داده است که این دیگر متفاوت از راه‌هایی است که برای سایر موجودات و نهاد و خلقت آنها قرار داده است.

آن راه چیست؟ همان راه نورانی است که خدای متعال در اینجا با عنوان «علم‌القرآن» از آن یاد می‌کند. خدای متعال با همه رحمتی که دارد به ما گوشزد می‌کند که من خدای رحمان، قرآن را یاد دادم. خدا معلم قرآن شد. این تعلیم قرآن نقطه اوج آفرینش انسان است که در آیات بعد از آن یاد می‌شود.

به این ترتیب نشان می‌دهد که ارتباط بین رحمت گسترده الهی که در تمام این عالم و موجودات است، در انسان با یک جلوه‌گری خاص خود را نشان می‌دهد؛ آن جلوه‌گری که در کلام الهی مستتر است. راه بسیار نورانی که اگر کسی بخواهد آن را درک کند، راهی ندارد جز اینکه به کلام الهی متوجه شود، قرآن را بخواند، بفهمد و سرلوحه مسیر زندگی خود قرار دهد. همان چیزی که ما تعبیر می‎‌کنیم که قرآن آمده تا انسان را به هدایت برساند. قران آمده است تا دست انسان را بگیرد و او را از چپ و راست و بیراهه رفتن نجات دهد و مستقیماً او را به خدای متعال وصل کند و به قرب خدا برساند.

امیدوارم که ان‌شاءلله جامعه اسلامی ما با قرآن کریم مأنوس شوند و از راه این کتاب آسمانی بتوانند به حقیقت این عالم یعنی خدای متعال و قرب او دست یابند.»

انتهای پیام
captcha