مؤسسات قرآن در تولید محتوا حمایت شوند
کد خبر: 4164112
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷
مدیر مؤسسه قرآنی کوثر نبی ولایت:

مؤسسات قرآن در تولید محتوا حمایت شوند

فرشته سعیدی‌نیا با بیان اینکه مؤسسات قرآنی دچار روزمرگی برگزاری کلاس‌های روتین روزانه خود شده‌اند و این یک آفت است، گفت: یکی از انتظارات ما از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط با حوزه قرآن این است که در زمینه تولید محتوا ما را یاری کنند تا بتوانیم گوشه‌ای از فضای مجازی را در دست گرفته و کار فرهنگی و قرآنی انجام دهیم.

مؤسسه قرآنی کوثر نبی ولایت خرم‌آبادفرشته سعیدی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر نبی ولایت خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با بیان اینکه پس از شیوع کرونا و افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی شاهد حضور مؤسسات قرآنی نیز در این فضا بودیم که برخی پررنگ و برخی کمرنگ بودند، اظهار کرد: شیوع کرونا فرصت مناسبی برای برخی مؤسسات بود که علی‌‌رغم نداشتن مکان مناسب به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دهند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر نبی ولایت خرم‌آباد افزود: کار در فضای مجازی به محتواسازی و دانش فنی نیاز دارد که اکثر مؤسسات به این دانش دسترسی ندارند، در نتیجه نمی‌توانند در فضای مجازی نیز حضوری پررنگ داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات استان به حالت تعلیق درآمده‌اند، ادامه داد: تا چند سال قبل از شیوع کرونا کمتر مؤسسه‌ای با مشکل جا و مکان مواجه بود ولی از یک برهه‌ای به بعد به علت بالا رفتن نجومی نرخ رهن و اجاره اماکن اکثر مؤسسات قادر به تمدید قرارداد مکان قبلی یا اجاره مکان جدید نبودند و به ناچار تجهیزات خود را در انباری‌های خانه گذاشته و فعالیت خود را تعطیل کردند.

سعیدی‌نیا با اشاره به رایگان بودن تعرفه آب و برق برای مؤسسات قرآنی اظهار کرد: پرداخت مالیات یکی از مشکلات مهم مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت است. با توجه به ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، مؤسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما همچنان این مشکل وجود دارد و مؤسساتی که قادر نیستند هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند باید هزینه حسابرسی نیز پرداخت کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف آموزش تنظیم دفاتر مالی و پُر کردن اظهارنامه مالیاتی توسط دستگاه‌های متولی برای مدیران مؤسسات افزود: با این وجود برخی از مؤسسات همچنان با مشکلات مالیاتی درگیر بوده و باید فکری اساسی در این زمینه کرد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر نبی ولایت خرم‌آباد بیان کرد: ما برای مشکلات مالی مؤسسه کارهایی انجام دادیم که بتوانیم هزینه‌های تحمیل شده را کاهش دهیم که یکی از این کارها استفاده از ظرفیت خود قرآن‌آموزان مؤسسه است، به‌عنوان نمونه یک قرآن‌آموز در زمینه موشن‌گرافیک مهارت دارد که ما از این استعداد نهایت استفاده را می‌بریم.

وی تصریح کرد: یکی از انتظارات ما از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط با حوزه قرآن مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و به‌ویژه تبلیغات اسلامی این است که در زمینه تولید محتوا ما را یاری کنند تا بتوانیم گوشه‌ای از فضای مجازی را در دست گرفته و کار فرهنگی و قرآنی انجام دهیم.

سعیدی‌نیا با اشاره به خطرات فضای مجازی گفت: رها کردن کودکان، نوجوانان و جوانان در این فضا بدون ناظر و همچنین تعلل در محتواسازی مناسب برای این قشر صدمات جبران‌ناپذیری را برای جامعه به‌ویژه خانواده‌ها به همراه دارد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی کوثر نبی ولایت خرم‌آباد اضافه کرد: تاکنون برنامه‌های محتوایی زیادی آماده کرده‌ایم، اما برای بهتر شدن و همچنین افزایش سطح پوشش‌دهی برنامه‌ها به کمک‌های مالی و معنوی دستگاه‌های متولی بیش از پیش نیاز داریم.

وی در رابطه با عدم استقبال جامعه هدف کودک و نوجوان از کلاس‌های قرآنی اظهار کرد: یکی  از عامل‌های جذب کودکان استفاده از برنامه‌‎های جذاب و خلاق قرآنی در زمینه‌های مختلف است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، چراکه مؤسسات قرآنی دچار روزمرگی برگزاری کلاس‌های روتین روزانه خود شده و کمتر به این سمت حرکت می‌کنند.

سعیدی‌نیا تأکید کرد: برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت قرآن و فعالیت‌های قرآنی باید به دنبال انجام فعالیت‌های خلاقانه باشیم تا این قشر با میل و رغبت به این سمت بیایند.

انتهای پیام
captcha