محفوظات قرآنی به دفعات یادآوری و تکرار شود + فیلم
کد خبر: 4163369
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
آموزش حفظ قرآن با محوریت سوره الرحمن / 10

محفوظات قرآنی به دفعات یادآوری و تکرار شود + فیلم

پس از حفظ اولیه آیات قرآن، نباید چنین تصور شود که محفوظات در ذهن حافظ ماندگار باقی می‌مانند، بلکه حافظ قرآن باید مرتباً آنها را به یاد آورده و تکرار کند. قرائت آیات حفظ شده در محافل و مجالس متعدد در این روند مؤثر است.

محمدمهدی بحرالعلومبه گزارش ایکنا، محمدمهدی بحرالعلوم، کارشناس و مدرس قرآن، طی ۱۰ درس‌گفتار، نکات کلیدی درباره حفظ آسان قرآن کریم را با محوریت آیات سوره مبارکه الرحمن ارائه کرده است. در ادامه متن و فیلم قسمت دهم و پایانی این سلسله درس‌گفتار را مشاهده کنید؛


بیشتر بخوانید؛

  1. آیا حفظ قرآن کار سختی است؟
  2. صحیح و روان‌خوانی گام نخست در حفظ قرآن
  3. تقطیع آیات راهکاری مؤثر در فرایند حفظ قرآن
  4. تسریع حفظ قرآن با تقطیع آیات براساس معنی
  5. نقش حافظه تصویری در ارتقای کمی و کیفی حفظ قرآن
  6. سهولت حفظ قرآن با توجه به اوزان و اضداد در آیات
  7. توجه به معنانی حفظ قرآن را پایدار می‌کند
  8. تکرار؛ مهم در فرایند حفظ قرآن
  9. رجوع به مصحف اختلالات احتمالی حفظ قرآن را رفع می‌کند

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

طی چند برنامه نکاتی در مورد حفظ سوره رحمن خدمتتان عرض کردم. این نکات فقط مربوط به سوره رحمن نیست، در حفظ همه سوره‌ها و آیات قرآن قابل تعمیم و تسری است. خواهشمندم سوره رحمن را به عنوان یک تمرین و یک آغاز حفظ کنید و خود را در مسیر حفظ قرآن بسنجید و اگر ان‌شاء‌الله موفق بودید آن را به سوره‌های دیگر تسری دهید.

حفظ اولیه ما به پایان رسید، اما به یاد داشته باشید این کافی نیست و شما باید در مقاطع زمانی کوتاهی به محفوظات جدید خودتان مراجعه کنید، برگردید و آن‌ها را نگاه کنید. حتماً محفوظات گذشته خود را از روی قرآن نگاه کنید و از حفظ هم بخوانید و حتماً تلاوت نیز گوش کنید. این کار باید تا چه زمانی تکرار شود؟ تا همیشه. ما حفظ نمی‌کنیم که یک روزی برسد که قرآن را دیگر نخوانیم، شاید بعضی‌ها فکر می‌کنند که با حفظ قرآن، دیگر از خواندن آن بی‌نیاز می‌شویم، این حرف، حرف غلطی است.

ما قرآن را می‌خوانیم تا حفظ شویم و حفظ می‌کنیم تا بخوانیم، یعنی پس و پیش حفظ کردن ما خواندن است، قرآن را باید در همه شرایط بخوانیم، «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/۲۰).

بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم، قرآن مثلاً در مواقع خاصی باید خوانده شود مثلاً در مجالس ترحیم، یا اگر از مسجدی و خانه‌ای صدای قرآن بلند شود، فکر می‌کنیم کسی فوت کرده، به خصوص صوت قرائت سوره رحمن. فکر می‌کنیم پخش سوره الرحمن برای مراسم ترحیم خوب است و لاغیر. البته برای این مراسم خوب است، اما ولاغیرش درست نیست.

در بسیاری از شهرها و کشورهای اسلامی، سوره رحمن را در عروسی‌ها و بر سر سفره‌ها می‌خوانند. در بعضی از شهرهای کشور خودمان دیده‌ام که بعد از غذا و بعد از شام قبل از اینکه سفره را جمع کنند، آیاتی از سوره رحمن را می‌خوانند. این فرهنگ بهتر نیست؟ اصلاً ما حفظ می‌کنیم تا در نمازهایمان از آیات بخوانیم، حفظ می‌کنیم که در خلوت‌هایمان قرآن بخوانیم، حفظ می‌کنیم تا در مجامع خانوادگی‌مان قرآن بخوانیم. اگر ما قرآن را بخوانیم به خودمان لطف کرده‌ایم و اگر نخوانیم به خودمان ضرر زده‌ایم.

امیدوارم ان‌شاءالله مجموعه این تلاش‌ها و نکاتی که خدمتتان عرض کردم و تلاشی که شما به خرج می‌دهید، منجر به بیشتر خوانده شدن قرآن و سوره مبارکه رحمن و بیشتر شدن انس ما با قرآن شود و در زندگی‌مان تأثیرات این انس را ببینیم.

برای همه شما آرزوی توفیق و از همه شما التماس دعا دارم. خدانگهدار شما.»

انتهای پیام
captcha