خنجر ۵ هزار ساله در کرمان مرمت می‌شود
کد خبر: 4162017
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

خنجر ۵ هزار ساله در کرمان مرمت می‌شود

معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان گفت: تا پایان سال جاری ۶۰ قلم شی و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از ۵ هزار سال مرمت می‌شوند.

خنجر ۵ هزار ساله در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، مجتبی شفیعی، معاون میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۶۰ قلم شی و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از ۵ هزار سال مرمت می‌شوند، گفت: این تعداد قلم شی تاریخی سفال‌هایی هستند که در کاوش‌های علمی و حفاری‌های غیرمجاز به دست آمده است.

وی با بیان اینکل تعدادی از این سفال‌ها دست‌ساز و تعدادی هم چرخ‌ساز بوده و دارای ارزش تاریخی بالایی هستند، ادامه داد: اشیا تاریخی قبل از مرمت، پس از انجام مطالعه و ساماندهی(مستندنگاری، عکس‌برداری، تهیه شناسنامه) و بعد از مرمت در سامانه جام ثبت می‌شوند که تاکنون این اتفاق برای تمامی اشیا تاریخی مرمت شده انجام شده است.

شفیعی از تجهیز کارگاه مرمت کاغذ و اسناد تاریخی خبر داد و اظهار کرد: این کارگاه با حضور متخصصان کشوری راه‌اندازی شده و تمامی مراحل مرمت اسناد تاریخی با نظر این متخصصان انجام می‌گیرد که در این زمینه همکاران واحد مرمت آثار منقول اداره‌کل میراث ‌فرهنگی تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.


انتهای پیام
captcha