مسجد «الاقمر»؛ شاهکار معماری در قاهره + فیلم و عکس
کد خبر: 4161981
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

مسجد «الاقمر»؛ شاهکار معماری در قاهره + فیلم و عکس

مسجد الاقمر واقع در منطقه نحاسین در خیابان المعز قاهره که از دوران فاطمیان به جای مانده، به دلیل تزئینات و معماری ویژه خود اثری بدیع و تأثیرگذار در تاریخ هنر معماری مصر توصیف می‌شود.

مسجد الاقمر شاهکاری در قلب قاهره + عکس و فیلم

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، مسجد الاقمر واقع در منطقه نحاسین در خیابان المعز قاهره قرار گرفته است. منطقه‌ای که به دلیل کثرت بناهای ساخته شده در دوران فاطمی به قاهره فاطمی شهرت دارد. این مسجد یکی دیگر از مساجدی است که در فهرست بازسازی وزارت گردشگری و آثار باستانی قاهره قرار گرفته و دیروز یکشنبه، 22 مرداد ماه پس از پایان عملیات مرمت و بازسازی، بازگشایی شد.

این مسجد در چند ماه اخیر مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت و دیروز پس از پایان این تعمیرات با حضور مصطفی وزیری، مدیرکل شورای عالی آثار باستانی و هشام عبدالعزیز، رئیس بخش دینی وزارت اوقاف بازگشایی شد.  

 ساخت این مسجد در سال 519 هجری قمری و به دستور خلیفه وقت فاطمی، الآمر باحکام الله از سوی وزیر او مأمون البطائحی آغاز شد و نخستین مسجد قاهره است که نمای آن دارای طرح مهندسی خاصی است.

الاقمر در محل یک دیر قبطی(مسیحی) ساخته شده که قبلاً «بئر العظمه» نام داشت و گفته می‌شود استخوان‌های شماری از شهدای قبطی در این چاه  قرار داشته است.

این مسجد به دلیل رنگ سفید سنگ‌های به کار رفته در آن و شباهت آن به رنگ مهتاب، مسجد «الاقمر» نامیده شده است از سویی نام‌گذاری این مسجد به سبک دیگر مساجد فاطمی مانند مسجد الازهر (به معنای درخشان) و الانور، با نور و روشنایی مرتبط است.  

مسجد دارای یک صحن مربع کوچک به مساحت تقریبی 10 متر مربع است که از سه طرف با یک رواق و در ضلع جنوب شرقی یعنی در ایوان قبله با سه رواق احاطه شده است.  

معماری این مسجد ویژگی‌های خاصی دارد، نخست اینکه از طاق‌های مرکب و طاق‌های ایرانی بهره برده و همچنین از مقرنس‌هایی استفاده شده که پیش‌تر تنها در مناره مسجد الجیوشی به کار گرفته شده بود.

مسجد الاقمر در گوشه شمال شرقی قصر بزرگ شرقی فاطمی قرار داشت و نزدیک بودن آن به قصر شاید یکی از دلایلی است که این مسجد در ابتدا فاقد مناره بود.  

یلبغا، از امرای ممالیک در سال 1393 میلادی این مسجد را مرکت کرد و مناره‌ای به آن افزود، این مناره در سال 1412 فرو ریخت و بعدها دوباره ترمیم شد. علاوه بر مناره، دکان‌هایی نیز در سمت راست مدخل این مسجد ساخته شده و منبر، محراب و محل وضو نیز ترمیم شد.

انتهای پیام
captcha